Rabu, Disember 30, 2009

Key Result Area (KRA) Bidang Keberhasilan Utama dan Key Performance Indicators (KPI). Bahagian i.

BIDANG KEBERHASILAN UTAMA (KRA)

"Key Result Area" atau KRA memjuk kepada Bidang Keberhasilan Utama sesebuah organisasi atau jabatan yang bertanggungjawab. Di dalam istilah mudahnya, Bidang Keberhasilan Utama boleh dijelaskan sebagai bidang utama di dalam sesebuah jabatan yang merangkumi dari sudut pengambilan pekerja, keselamatan di tempat kerja, pengurusan professional, pentadbiran sumber manusia dan sebagainya. Selain itu ianya juga memjuk kepada tanggungjawab utama seseorang pegawai dan bidang tugas yang dipertanggungjawabkan ke atasnya untuk menjayakan misi jabatan.

Terdapat beberapa kepentingan Bidang Keberhasilan Utama di antaranya ialah;-

• Dapat menetapkan objektif dan matlamat
• Meletakkan meutamaan kepada aktiviti yang penting
• Mampu menjimatkan masa dan juga pengurusan kerja
• Mampu memberi nilai tambah kepada keputusan yang dibuat
• Mampu menjelaskan peranan dan tanggungjawab pegawai atau jabatan dengan lebihjelas
• Memberikan focus terhadap hasil kerja berbanding aktiviti kerja

Pentadbiran Bidang Keberhasilan utama terbahagi kepada beberapa cabang utama di dalam sesebuah organisasi di antaranya ialah;-

• Bahagian Sumber Manusia
• Bahagian Pengurusan
• Bahagian Pentadbiran
• Bahagian penyelenggaraan
• Pengurusan fail
• Pengurusan keselamatan & Kesihatan
• Sistem Perhubungan Pelanggan

Kepentingan elemen Bidang Keberhasilan Utama sangatberkait rapat dengan perkara-perkara berikut iaitu:-

• Misi Organisasi
• Visi organisasi
• Objektif Korporat Organisasi
• Strategi Korporat Organisasi

Syarat utama Bidang Keberhasilan Utama adalah memerlukan hampir 80% daripada bidang tugas sesuatu jabatan manakala selebihnya iaitu 20% adalah datangnya daripada tanggungjawab bersama seperti membantu ahli kumpulan, mengambil bahagian di dalam aktiviti di tempat kerja dan sebagainya.

Sebagai contoh, bidang utama di dalam jabatan sumber manusia adalah untuk mengambil pekerja. Untuk memastikan pekerja yang bekerja mencapai matlamat organisasi, organisasi tersebut perlulah mempunyai Petunjuk Prestasi Utama atau KPI bagi memastikan matlamat pengambilan pekerja itu tercapai. Pekerja yang diambil bekerja haruslah mempunyai daya pencapaian yang diperlukan oleh sesebuah unit di dalam organisasi. Kelayakan yang secukupnya perlu diberi perhatian dan diutamakan selain pengalaman di dalam bidang yang berkaitan.

Selain itu, di dalam bidang Keselamatan dan kesihatan Pekerja pula, organisasi perlu memastikan keselamatan di tempat kerja terjamin dan mampu mengurangkan berlakunya kemalangan. Oleh itu perlu diwujudkan KPI bagi memastikan matlamat mengurangkan peratusan kemalangan di tempat kerja tercapai.

Ringkasnya KRA adalah bidang-bidang utama yang ada di dalam sesebuah organisasi samada kementerian, jabatan, agensi ataupun syarikat yang berperanan untuk menggerakkan sesebuah organisasi tersebut. Untuk itu, perlu diwujudkan Petunjuk prestasi Utama di dalam setiap bidang utama tersebut.

PENGGUNAAN PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI)

KPI adalah satu system pengukuran yang mudah, berkesan dan membantu organisasi menjelaskan dan mengawal tahap kemajuan sesuatu proses perkhidmatan yang disampaikan kepada pelanggan selaras dengan misi dan visi sesebuah organisasi. Prinsip-prinsip KPI ialah meletakkan sasaran, boleh diukur dengan angka, diukur dalam keadaan normal dan selaras dengan misi dan visi organisasi. Maklumat ini akan digunakan sebagai tanda aras yang akan menjadi komponen utama sesebuah organisasi bagi mencapai konsep amalan terbaik. KPI adalah ukuran spesifik dalam bidang tertentu prestasi organisasi. Tujuan KPI adalah untuk memberikan pengukuran ke atas faktor¬-faktor utama yang akan memberikan kejayaan jangka panjang kepada organisasi.

Untuk KPI berfungsi dan memberikan faedah kepada organisasi, ianya harus diukur secara berterusan dan mempunyai hubung kait dengan bidang yang ingin dilakukan penambahbaikan. KPI boleh digunakan dalam beberapa kaedah seperti Directional KPI iaitu memberikan ukuran yang baik atau lemah dalam bidang perkhidmatan yang spesifik dan memantau sama ada terdapat penambahbaikan. Quantifitable KPI diwakili oleh angka dan memberikan ukuran yang tepat untuk menganalisis data. Terdapat juga KPI yang menggunakan sifat seperti lemah, sederhana dan baik yang boleh ditukarkan kepada skala Likert 1-5. Secara keseluruhannya KPI menyediakan peluang kepada organisasi untuk menyasarkan bidang-bidang yang perlu dilakukan penambahbaikan dan seterusnya menjamin kecemerlangan organisasi. .

Key Result Area (KRA) Bidang Keberhasilan Utama dan Key Performance Indicators (KPI). Bahagian ii

HUBUNGAN DIANTARA KRA DAN KPI

Kita sedia maklum bahawa salah satu Bidang Keberhasilan Utama Negara ialah untuk meluaskan akses pendidikan berkualiti dan berkemampuan. Ini bermaksud jika kementerian Pelajaran Malaysia sebagai contoh harus mempunyai KPI dan juga turut tidak terkecuali ialah semua sekolah di seluruh Malaysia. Bourne dan Bourne (2002) telah merumuskan secara keselurohannya penggunaan KPI dalam pengukuran prestasi organisasi dapat difokuskan kepada tiga perkara utama iaitu pertamanya, menjelaskan hala tuju organisasi. Melalui pembinaan KPI, warga kementerian pelajaran misalnya dapat menyedari perkara¬-perkara penting dan patut diberikan perhatian serius dalam menjayakan misi dan visi kerajaan. Di peringkat ini misi dan visi kementerian pelajaran adalah untuk mencapai dasar yang telah diperkenalkan iaitu meluaskan akses pendidikan berkualiti dan berkemampuan.

Sistem pengukuran yang baik akan dapat memberikan gambaran yang jelas mengenai pengukuran sesuatu matlamat berdasarkan kepada perancangan strategic di sekolah. Setiap warga kementerian akan dapat mengenal pasti dan menghubungkaitkan sasaran kerja tahunan individu dengan sasaran kerja kumpulan seperti Kawalan Mutu Kerja (KMK), dengan perancangan startegik kementerian dan seterusnya dapat menentukan samada sasaran yang ditetapkan itu telah tercapai atau tidak.

Perkara kedua ialah dengan mengaplikasikan sistem pengukuran prestasi menggunakan KPI, kementerian akan dapat memberikan tumpuan kepada bidang-bidang utama yang disampaikan kepada jabatan pelajaran dan pihak berkepentingan yang lain. Penggunaan KPI dapat membantu kementerian dalam menentukan tindakan yang perlu diambil. System pengukuran merupakan sesuatu yang dinamik. Pengukuran secara tekalakan dapat membantu kementerian mengenal pasti Perkara-perkara yang menjadi penghalang kepada keberkesanannya. Oleh itu, tumpuan dapat diberikan kepada perkara¬perkara penting yang menjadi teras kepada kecemerlangan dan keberkesanan kementerian.

Ketiganya, penggunaan KPI akan dapat membolehkan kementerian menilai semula prestasi yang telah disasarkan. Kesesuaian strategi yang telah diimplementasi juga boleh dikenalpasti melalui Penilaian semula prestasi menggunakan KPI dan tindakan-tindakan pembetulan serta penambahbaikan yang perlu dibuat. Untuk memantapkan prestasi, kementerian harus membandingkan pencapaian masa lalu dengan prestasi semasa serta menyasarkan prestasi pada masa akan datang. Melalui penggunaan KPI kementerian akan dapat mengekalkan kelebihan daya saing serta menjamin kecemerlangan dan memantapkan prestasi kementerian agar sejajar dengan kehendak kerajaan. .

Key Result Area (KRA) Bidang Keberhasilan Utama dan Key Performance Indicators (KPI). Bahagian iii

MEMBINA KPI

Perlaksanaan pengukuran menggunakan KPI adalah bertujuan untuk mengukur prestasi perkhidmatan dan penyampaian sesebuah organisasi. KPI yang diwujudkan hendaklah merangkumi aspek kecekapan dan keberkesanan proses-proses utama dalam menghasilkan dan menyampaikan perkhidmatan utama kepada pelanggan serta aspek kepuasan hati pelanggan terhadap perkhidmatan yang diterima.

Perlaksanaan pengukuran prestasi memerlukan pembinaan KPI dan sasaran prestasi sebagai asas membuat pengukuran. Sasaran prestasi hendaklah mengambil kira perkara-perkara seperti keupayaan proses yang meliputi aliran kerja, keperluan sumber manusia, kewangan, peralatan, infrastruktur yang sesuai serta kepuasan dan kehendak pelanggan. Sasaran prestasi yang ditetapkan untuk mengukur KPI hendaklah memenuhi eiri-eiri SMART (specific, measurable, achievable, realistic and time bound)

Rajah menunjukkan Langkah-Iangkah untuk mewujudkan KPI dan Melaksanakan Pengukuran Prestasi . Rajah di atas juga menunjukkan bagaimana KPI dibentuk. Selepas menetapkan KPI dan sasaran prestasi, organisasi yang bertanggungjawab perIu pengumpulan maklumat dan menilai pencapaian dengan membandingkan pencapaian sebenar dengan sasaran prestasi yang telah ditetapkan. Jurang pencapaian sebenar dengan sasaran perlu dikenal pasti serta analisis sebab-sebab berlakunya jurang perlu dibuat dan seterusnya mencadangkan tindakan penambahbaikan yang perIu dibuat.

Pemantauan harus dibuat memenuhi kehendak pelanggan luar (masyarakat) dan pelanggan dalaman ( state holder ). Berdasarkan kepada pengumpulan data dan analisis yang telah dibuat serta pemantauan oleh pihak organisasi terlibat, langkah yang terakhir ialah melakukan penambahbaikan untuk meningkatkan prestasi organisasi. Penambahbaikan yang dilakukan juga perlu dinilai secara berterusan melalui pengukuran prestasi menggunakan KPI dan sasaran prestasi.

Kesimpulan

Bidang Keberhasilan Utama (KRA) dan Petunjuk Prestasi Utama adalah mekanisma penting yang perlu ada bagi sesebuah organisasi. KRA dan KPI dapat membantu organisasi menetapkan sasaran dan objektif organisasi dengan lebih jelas dan spesiftk lagi.

Dengan menetapkan bidang keberhasian utama, maka organisasi tersebut haruslah mempunyai model KPI yang tersendiri supaya mudah dieapai. KPI yang dibentuk juga haruslah menggunakan ciri SMART (Specific, Measurable, Achievable, realistic, Time Bound). Penggunaan KPI merupakan satu amalan yang harus diterapkan ke dalam budaya kerja yang berasaskan prestasi. Penggunaan KPI di dalam kerajaan penting bagi memastikan tahap prestasi telah tercapai seperti yang telah ditetapkan bagi memenuhi kehendak masyarakat dan pihak berkepentingan. Melalui KPI, pihak organisasi kementerian dapat mengambil tindakan penambahbaikan secara berterusan untuk menjamin keberkesanan kementerian dan memenubi kehendak pelanggan.

Rujukan

R.Kaufman,H.Oatdey-Browne,R.Watkins,.2003.Strategic Planning for Success:Aligning People, Performance and Payoffs.

Robert S. Kaplan & David P.Norton. 1992. The Balanced Scorecard:Translating strategy into action. .

Isnin, Disember 28, 2009

Menetapkan matlamat hidup yang jelas untuk melangkah menuju sukses

Dalam permainan dan sukan, mesti ada gol agar pemain dari kedua belah pasukan dapat mengembleng tenaga dan bekerjasama untuk menjaringkan gol lawan. Dengan lain perkataan, wujud satu matlamat atau objektif yang hendak dicapai oleh para pemain.

Begitu juga halnya dalam kehidupan kita yang singkat ini. Kita mesti memiliki gol (goal) matlamat dan cita-cita. Cita-cita bersifat umum tetapi goal mempunyai ciri-ciri yang khusus agar lebih mudah tercapai dan dinilai tahap pencapaiannya.

Bagaimana untuk menetapkan goal ?

Fikirkan apa yang anda hajati atau inginkan. Tuliskan kesemuanya. Gunakan proses sumbangsaran untuk mendapatkan idea. Kemudian, buat keputusan apa sebenarnya yang anda inginkan atau impikan.

Tuliskan di atas kertas atau di dalam buku. Semak senarai kesemua goal anda.

Kenalpasti sebab-sebab kenapa anda mahu goal yang berkenaan.

Tuliskan sebab-sebab ini di kertas atau dalam buku. Ini kerana alasan atau sebab datang sebelum yang lain.

Jika anda mempunyai alasan yang membara dan jitu, lautan api sekalipun akan anda redah. Tak hairanlah telah ada di kalangan rakyat kita yang sanggup berjalan kaki atau berbasikal mengelilingi dunia.

Lazimnya setiap goal harus mempunyai ciri-ciri menurut akronim SMART.

S= SPECIFIC (khusus)

M=MEASURABLE, MANAGEABLE (dapat diukur kejayaannya, boleh diuruskan secara munasabah)

A = ACHIEVABLE, AMAZING, AWESOME (boleh dicapai, berjejak di alam nyata, hebat,mengagumkan)

R =RELEVANT, REALISTIC, RASIONAL ( relevan, realistik, munasabah, boleh diterima akal)

T =TIME FRAME, TRACKABLE ( jangka masa pencapaian, boleh dijejaki atau dipantau)

M.Heppel dalam bukunya berjudul "How to be Brilliant" mengutarakan agar goal hendaklah memiliki 3 ciri-ciri P ia itu:-

Personal (peribadi),

Positive (positif),

Present tense (kala kini, sekarang).

Goal yang bersifat peribadi memiliki kuasa WIIFM iaitu "apa yang saya dapat dari semua ini". Kita sedang memperkatakan tentang goal persendirian dan bukan kumpulan atau syarikat. Kita memperkatakan tentang goal ANDA , goal yang akan membuat anda berbeza dari anda dulu, atau dari orang lain yang mengenali diri anda.

Goal juga mestilah sesutu yang positif contohnya, "saya ingin bebas dari hutang dalam satu tahun lagi" merupakan goal yang tidak positif tetapi sebaliknya. Perkataan "hutang" adalah perkataan negatif. Pernyataan goal anda sepatutnya berbunyi " Dalam setahun saya bebas dari segi kewangan".

Perkataan "akan" dalam pernyataan goal anda memberi makna kala hadapan atau akan datang. Kita mesti menggunakan "sekarang" atau seolah-olah sudah berlaku. Apabila kita menetapkan gol kita dalam kala masa kini atau telah berlaku, otak bawah sedar (subconscious) kita akan bekerja keras bagaimana mencapai gol berkenaan. Ia akan mencari jalan dan memberi idea bernas untuk menjawab persoalan "HOW" atau "bagaimana". Justeru , pada peringkat permulaan di atas, kita mesti jelas di fikiran kita tentang "WHY" atau "kenapa " atau sebab kita mesti mendapat atau berjaya dalam sesuatu goal kita.

Terdapat beberapa aspek kehidupan yang mana goal wajib dibuat. Untuk menjadi seorang insan yang seimbang dan saling lengkap melengkapi (insan kamil mutakkammil) kita hendaklah mengambil berat serta prihatin dalam kesemua aspek kehidupan iaitu kerohanian/spiritual, fizikal, kewangan, kerjaya, pendidikan, keluarga/famili, masyarakat, emosi/mental, dan masa lapang (senggang/hobi). Aspek utama goal ialah kita mesti memiliki goal dalam medan kerohanian atau spiritual. Sebagai contoh, " saya mesti memahami apa yang saya ucapkan dalam solat saya di penghujung bulan April 2010", "saya mesti dapat menghafaz surah AtTariq pada bulan Mei 2010" dan sebagainya.

Dalam aspek fizikal, sebagai contoh, "saya dapat belari keliling balapan Stadium tanpa berhenti sebelum penghujung tahun 2012".

Setelah selesai proses menetapkan atau mengwujudkan senarai goal, setiap goal yang telah ditulis mestilah mempunyai senarai langkah tindakan (action steps) yang tersendiri. Sebagai contoh, dalam bidang pendidikan, goalnya ialah "saya hendak mendapat sijil tambahan dalam bidang kaunseling di hujung tahun 2012", maka langkah tindakan selanjutnya mungkin: melayari internet untuk mencari program PJJ (pendidikan jarak jauh) yang ditawarkan serta perkara yang berkaitan seperti kos, jangkamasa dll., merujuk individu tertentu seperti kaunselor sekolah, merujuk KWSP untuk pembiayaan dengan pengeluaran simpanan, berbincang dengan majikan atau bos hasrat untuk sambung belajar dan seterusnya.

Senarai langkah tindakan bagi setiap satu goal harus dibuat mengikut keutamaan (priority). Kemudian, laksanakan langkah tindakan yakni BUAT. Buat sesuatu setiap hari. Rujuk goal dan langkah tindakan setiap hari. Pada setiap hari, lihat, bayangkan dan sebut goal anda. Jika perlu, gantungkan senarai goal anda di tempat-tempat yang anda mudah melihatnya seperti di cermin muka, di bilik air atau pada dash board kereta. Semoga berjaya duniawi ukhrawi..

Ahad, Disember 27, 2009

Hargailah kehidupan ini

Erti Kehidupan

Hidup adalah peluang, rebutlah ia.

Hidup adalah keindahan, kagumi ia

Hidup adalah mimpi, realisasikannya

Hidup adalah cabaran, hadapilah ia.

Hidup adalah kewajipan, tunaikanlah ia.

Hidup adalah permainan, bermainlah dipentasnya.

Hidup adalah janji, tunaikanlah ia.

Hidup adalah kesedihan, atasikanlah ia.

Hidup adalah lagu, nyanyikanlah ia.

Hidup adalah perjuangan, terimalah ia.

Hidup adalah tragedi, hadapilah ia.

Hidup adalah pengembaraan, beranilah tempuhinya.

Hidup adalah keberuntungan, dapatkanlah ia..

Hidup ini terlalu berharga, jangan memusnahkannya

Hidup adalah kehidupan, berjuang untuk itu.

Selamat menyambut tahun baru 2010 yang bakal menjelang tiba.

Rabu, Disember 23, 2009

Apakah benar wujudnya budaya "ketakutan" dalam perkhidmatan awam hari ini ?



Apakah benar terdapatnya budaya ketakutan dalam perkhidmatan awam hari ini. Itu yang dibangkitkan dalam Dewan Undangan Negeri Terengganu hari ini (23/12/2009). .

Wujudnya Perkhidmatan awam adalah untuk menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat.. Relevan atau tdak sesebuah agensi kerajaan itu bergantung kepada penerimaan pelanggan. .

Perkhidmatan awam juga bertanggungjawab kepada stakeholder ia itu ketua-ketua kerajaan, pembuat-pembuat dasar, lembaga-lembaga pengarah, wakil-wakil rakyat dan ketua-ketua masyarakat. .

Ruang untuk membuat aduan atau cadangan terbuka luas melalui sms, surat khabar ,radio, blog-blog dan website menjadikan perkhidmatan awam terpaksa mengubah sistem penyampaian yang lebih cepat, cekap dan tepat. .

Oleh itu sistem penyampaian yang dapat memenuhi kehendak dan mengembirakan pelanggan akan menjadi matlamat utama perkhidmatan awam. Ini adalah untuk mempastikan supaya perbelanjaan kerajaan tidak sia-sia dan member faedah yang tinggi kepada pelanggan dan stakeholder. Perkhidmatan awam hari ini telah berubah atau mempunyai kebolehan untuk berubah (adopt and adapt) kepada keperluan semasa dan masa akan datang. .

Perkhidmatan awam hari telah berubah cara berfikir, cara bekerja dan bertindak bagi mencapai kecemerlangan dan kegemilangan. Ini terbukti apabila berlaku perubahan dalam pemerintahan kerajaan, kakitangan dapat menyesuaikan diri dengan pendekatan-pendekatan baru yang dibuat oleh pentadbiran semasa. .

Kerajaan pula sentiasa menyokong dan memberi peluang kepada perkhidmatan awam untuk berubah dan mencapai kecemerlangan. Kelemahan-kelemahan yang berlaku pada masa ini lebih merupakan kekurangan dari sudut ilmu dan kemahiran serta beberapa sikap dan mindset yang negetif yang bersifat individu. .

. Faktor-faktor ini boleh diatasi bukan sahaja dengan bantuan organisasi tetapi juga dengan keinginan kakitangan berkaitan. Kita dapat melihat bahawa hampir 90% kakitangan awam memberi perkhidmatan mereka sehingga tempoh pencen. Ini bermakna mereka 'loyal' kepada perkhidmatan awam dan sanggup menghabiskan separuh hayat mereka untuk berkhidmat kepada orang ramai.

Selasa, Disember 22, 2009

Gagasan1Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan, memerlukan pengurusan pentadbiran awam berorientasikan prestasi sebagai suatu budaya.

Dikalangan negara membangun perkhidmatan awam Malaysia adalah yang terbaik. Ia berperanan untuk pembangunan ekonomi dan sosial negara dan telah membantu Kerajaan membentuk negara yang berdaulat, aman dan makmur.

Dalam dunia yang semakin kompetitif dan global, memberi cabaran besar kepada perkhidmatan awam. Ekspektasi pelanggan telah meningkat dan pelanggan lebih bermaklumat

Perkhidmatan kerajaan bukan sekadar memenuhi kehendak pelangan tetapi Kepuasan pelanggan merupakan sesuatu yang perlu diutamakan, supaya perkhidmatan awam terus kekal relevan. Oleh itu kecemerlangan perkhidmatan awam adalah menerusi sistem penyampaian perkhidmatan yang menepati kehendak dan cita rasa pelanggan.

Keperluan kepada sistem penyampaian yang berkualiti dan cekap, rakyat juga mengharapkan layanan yang saksama, mesra, bersopan santun dan berbudi bahasa. Gagasan pucuk pimpinan Negara 1Malaysia, Rakyat Didahulukan dan Pencapaian Diutamakan, memerlukan pengurusan pentadbiran awam berorientasikan prestasi sebagai suatu budaya. Oleh itu prestasi perkhidmatan awam perlu diukur.

Dalam konteks ini, pendekatan berasaskan Bidang Hasil Pencapaian Utama atau Key Result Area (KRA) dan Petunjuk Prestasi Utama atau Key Performance Indicators (KPI) telah dijadikan asas dalam proses pengukuran pencapaian prestasi. KRA merupakan hasil utama yang perlu dicapai oleh sesebuah organisasi berdasarkan misi organisasi berkenaan. Manakala KPI merupakan indikator utama.

Perkhidmatan awam perlu menjadi lebih kreatif dan inovatif untuk mencari kaedah terbaru bagi meningkatkan kecekapan proses kerja serta melaksanakan penambahbaikan yang berterusan selaras dengan keadaan semasa.

Usaha-usaha peningkatan sistem penyampaian perkhidmatan adalah usaha yang berterusan. Apabila satu tahap kualiti telah tercapai, usaha perlu terus ditingkatkan lagi untuk mencapai tahap yang lebih tinggi. Ini adalah kerana ekpektasi dan kehendak pelanggan tidak statik tetapi turut meningkat. Oleh kerana itu, usaha mengemaskini, merombak serta menyusun semula untuk memperkenalkan prosedur baru, inovasi dan aplikasi teknologi akan berterusan untuk memastikan perkhidmatan awam memenuhi aspirasi negara dan harapan rakyat.

Khamis, Disember 17, 2009

Menghayati Ikrar Perkhidmatan Awam untuk kecemerlangan.

Setiap anggota Perkhidmatan Awam akan membuat ikrar bahawa semasa dan selagi berkhidmat dengan Kerajaan akan patuh dan mengamalkan teras-teras perkhidmatan seperti yang terkandung dibawah semasa menjalankan tugas – tugas

I. Berazam meninggikan mutu perkhidmatan
Ii. Bekeeja dengan penuh tanggungjawab
Iii. Berusaha mengikis sikap mementingkan diri sendiri
Iv. Berkhidmat dengan penuh muhibah dan kemesraan
V. Bekeeja kearah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara
Vi. Bekerjasama dalam membereras kelemahan dan musuh musuh negara
Vii. Berpegang teguh kepada ajaran agama.

Ikrar sebegini akan dilafazkan oleh setiap anggota Perkhidmatan Awam sebaik sahaja mereka melapur diri dihadapan ketua perkhidmatan atau wakilnya. Hakikat ikrar ini adalah pematuhan dan integriti anggota perkidmatan bagi memikul amanah yang dipertanggungjawabkan. Ikrar merupakan pernyataan lisan terhadap janji-janjinya dihadapan Allah swt. Bersaksikan ketua perkhidmatan.

Unsur-unsur perkhidmatan berkualiti diterapkan dalam ikrar tersebut . Janji untuk tidak mementingkan diri sendiri akan teruji bila terdapat perbezaan antara tuntutan perkhidmatan dengan tuntutan pribadi. Yang mana satu patut dibuat pilihan terlebih dahulu. Gagasan untuk mendahulukan rakyst atau merakyatkan pentadbiran telah lama diterapkan dalam perkhidmatan swam.

Oleh itu setiap anggota perkhidmatan awam wajib menggayati setiap patuh perkataan ikrar yang diucapkan.

Isnin, Disember 14, 2009

Integriti adalah cabaran terbesar perkhidmatan awam masa hadapan

Kerugian yang kerajaan tanggung dalam skander PKFZ ialah RM 1.35 Billions.Manakala kerugiaan tahunan kerajaan RM28 billions akibat salah urus dalam projek-projek kerajaan Banyak manakah nilai RM28 billon itu?. Mungkin angka dibawah member1 gambaran kepada kita nilai harta benda sebanyak itu.

Cuba kita bayangkan banyak mana RM1 Bilions ?. Ia adalah bersamaan dengan RM 1000 juta. Atau dalam bentuk angkanya ialah RM1,000,000,000

Sekiranya kita mempunyai wang yang sebanyak itu apa yang boleh kita buat?. Menurut Dr Mohd Tab Presiden Institut Integriti Malaysia dalam Konvensyen JKP 7 Disember yang lalu wang yang sebanyak itu kita boleh melaksanakan projek

90 sekolah rendah @ 11 juta sebuah sekolah
500 buah jambatan @ RM2juta sebuah jambatan
667km Jalan Luar / Bandar (kelebaran 21’ @ RM1.5juta /km)
6,667 km Jalan Kg (kelebaran 14’ @ RM150k /km)
5,000 Taska/Pusat Sumber (RM200k seunit)
23,310 Rumah kos rendah @ RM42,000 seunit
55,555 unit rumah PPRT (RM18k seunit)
4 juta unit basikal @ RM250 seunit
6.6 juta pasang uniform sekolah untuk pelajar @ RM150 sepasang

Bayangkan….

……Apakah yang boleh diperolehi dengan RM28 billion setahun……..
- Tak Perlu Bayar Tol?
- Tak Perlu GST?
- Tak Ada Orang Miskin?
- Dan Lain-lain?
….Inilah Cabaran Terbesar Perkhidmatan Awam Masa Hadapan……..

Sabtu, Disember 12, 2009

‘Good Governance' atau Tadbir urus baik

Apa yang saya faham dari Konvensyen Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) bertemakan Tadbir Urus Baik Penentu Pembangunan Mampan. Konvensyen JKP 2009 pada 7-8 Disember 2009 di Hotel Riverside Majestic, Kuching, Sarawak.

‘Good Governance' atau Tadbir urus baik dianggap sebagai kunci pengurusan pembangunan oleh Bank Dunia. Dimana dimensi pengurusan sektor awam mempunyai akuntabiliti, kerangka undang-undang untuk pembangunan dan ketelusan maklumat .

Dalam konteks Perkhidmatan awam ‘Good Governance' ialah "Pengurusan yang profesional & mempunyai akauntabiliti. Dalam ertikata lain perkhidmatan awam yang boleh menyelenggarakan peraturan-peraturan, mengekalkan standard & daya saing bagi memastikan akuntabiliti dari segi kewangan dan pentadbiran. . Ia sangat sangat penting bagi mendapat keyakinan sektor swasta ..

. Good Governance' mengikut takrif “Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP)” adalah proses membuat keputusan dan bagaimana mana menentukan keputusan dilaksanakan atau tidak"

Asian Development Bank mentakrifkan Good Governance' ialah "Norma-norma tingkahlaku yang menentukan kerajaan menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat sepertimana yang dijanjikan.. Terdapat empat elemen asas: akuntabiliti , penyertaan i, prediktabiliti, transparens"

Elements Good Governance (ESCAP)

1. Efektif dan Efisien (Cekap dan berkesan)
2. Mengikuti peraturan dan undang-undang
3. Penyertaan
4. Berorientasi Konsensus
5. Akuntabiliti
6. Responsif
7. Transparen (ketelusan)
8. Adil dan saksama

1. Efektif dan Efisien
PEMUDAH ditubuhkan untuk menangani isu-isu berkaitan dengan kecekapan sector awam. Pada permulaannya terdapat 89 isu yang berkaitan denagan sector swasta. Umpamanya isu berkaitan dengan kelulusan permit yang mengambil masa berminggu-minggu telah dapat diselesaikan dalam masa 7 hari sahaja. Pendaftaran syarikat daripada 3 hari kepada 1 jam sahaja.

2. Peraturan dan undang-undang
Peraturan dan undang-undang sangat penting. Dalam hal ini kecekapan mahkamah sangat diutamakan. Banyak perjanjian yang ditandatangani yang melibatkan Negara ketiga perlu penyelesaian segera. Proses mahkamah yang mengambil masa yang panjang akan mendatangkan persepsi yang bias kepada pihak tertentu.

3. Penyertaan.
Komunikasi yang berkesan stakeholders dengan rakyat adalah jantung hati pembangunan . Dalam hal ini penglibatan Persatuan , Syarikat ,, NGO, parti politik) & orang ramai dapat memberi kesan kepada rancangan & pelaksanaan projek dan program, terutama nya yang melibatkan kepentingan mereka. Sebagai contoh jika kerajaan berbelanja RM 1 untuk membuat keputusan,dengan membelanjakan RM10 untuk konsultansi. Adalah lebih baik daripada menghabiskan RM 100 untuk membatalkan projek yang tidak dirancang dengan baik

4. Berorientasi Konsensus
Penglibatan agensi-agensi berkaitan perlu namun terdapat juga pro dan kontra sehingga persetujuan dicapai untuk menyelesaikan sesuatu isu. Contohnya : Dasar Pekerja Asing – dilibatkan sama MTUC dalam membuat dasar. Mengambil masa 2 tahun sebelum persetujuan dicapai.

5. Akuntabiliti
Orang ramai mengharapkan akuntabiliti sebenar sector awam . Pihak yang bertanggungjawab hendaklah mengambil tanggungjawab apabila sesuatu krisis berlaku. Sebagai contoh pihak pengurusan Bank Central Govt. dari New Zealand mengundurkan diri ketika inflasi melebihi target . Untuk mengembalikan kepercayaan orang ramai wujudnya akauntabiliti dalam sector awam tidakan tegas hendaklah dilaksanakan jika terdapat lapuran salah laku dalam sektuor awam.

6. Responsif
Tuntukan agar kerajaan melaksanakan tadbir urus yang baik telah meningkat dengan peningkatan pendidikan rakyat ,ketelusan maklumat masyarakat sivil kuat, pengawal, internet & blog . Oleh itu penjawat awam hendaklah fleksibel & responsive terhadap perubahan dan keperluan rakyat. Contohnya : kaedah baru pembayaran & penghantaran harus dilaksanakan.. Jam bekerja harus memenuhi keperluan pelanggan, Perkhidmatan pelanggan harus mengikuti piagam pelanggan yang ditetapkan.

7. Transparen (ketelusan)
Berkaitan dengan akuntabiliti & ketersediaan maklumat kepada umum Peraturan kerajaan dan kriteria untuk membuat keputusan yang diperlukan. Tiada pelindungan untuk pelaku rasuah, kebocoran dan penyalahgunaan kuasa

8. Adil dan saksama
Ketidakadilan dalam penyediaan perkhidmatan awam perlu ditangani dengan segera.-Perkhidmatan yang adil dan saksama adalah sesuatu yang penting dan sangat releven dengan Mlaysia yang rakyatnya multiras dan multi-agama. Kepelbagaian harus tercermin dalam dasar dan perlaksanaan system penyampaian kerajaan.

Kesimpulannya kepimpinan tertinggi dalam perkhidmatan awam harus menunjukkan komitmen terhadap tadbir urus yang baik. Mengkaji semula prosedur pentadbiran untuk menangani isu-isu etika, kemungkinan penyalahgunaan kuasa, dan lain-lain di persekitaran yang lebih kompleks .Kemudahan untuk rakyat membuat aduan hendaklah disediakan dengan pelbagai kemudahan seperti Nombor telefon, alamat email dan perlindungan. Kepada pengadu.

Jumaat, Disember 11, 2009

Sektor awam perlu bertindak dengan lebih kreatif, pantas, responsif dan berinovasi dalam menangani masalah rakyat

Sesungguhnya bagi merealisasikan gagasan 1 Malaysia: Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Era globalisasi, pembangunan ICT yang pesat dan pembaharuan dalam teknologi memungkinkan ekspektasi rakyat terhadap sistem perkhidmatan awam kini telah berubah. Kematangan rakyat pada masa kini dalam menyuarakan pandangan dan cadangan merupakan satu titik tolak perubahan dalam sistem penyampaian perkhidmatan yang sedia ada. Sekali gus senario ini mewujudkan satu cabaran terhadap Kerajaan bagi memastikan perkhidmatan yang efektif, dan berkualiti dapat diberikan. Oleh yang demikian, penjawat awam tidak seharusnya menganggap aduan pelanggan sebagai satu bebanan sebaliknya menjadikan ianya sebagai satu peluang dan cabaran untuk menambahbaik dan memperbaiki perkhidmatan yang diberikan.

Pekeliling Kemajuan Pentadbiran Awam (PKPA) Bil. 1 Tahun 2009 yang telah dikeluarkan pada 24 Februari 2009 mendefinisikan pengaduan awam ialah pengaduan-pengaduan orang ramai mengenai ketidakpuasan mereka terhadap sebarang tindakan pentadbiran Kerajaan termasuk agensi-agensi yang diswastakan dan institusi-institusi yang berbentuk monopoli dan membekalkan keperluan-keperluan awam (public utilities) yang dirasai tidak adil, tidak mematuhi undang-undang dan peraturan yang sedia ada, termasuk salah laku, penyelewangan, salah guna kuasa, salah tadbir dan seumpamanya.

Apa yang rakyat boleh boleh adukan berhubung dengan system penyampaian kerajaan telah dikategorikan oleh Biro Pengaduan Awam (BPA) sebanyak 10 kategori sepertimana berikut :-

i) Kekurangan kemudahan awam
ii) Kegagalan mengikut prosedur yang ditetapkan
iii) Kepincangan pelaksanaan dasar dan kelemahan undang-undang
iv) Tindakan tidak adil
v) Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan termasuk kaunter dan telefon
vi) Salahgunaka kuasa/penyelewangan
vii) Salahlaku anggota awam
viii) Kegagalan penguatkuasaan
ix) Pelbagai aduan
x) Kelewatan atau tiada tindakan
Oleh itu sistem penyampaian perkhidmatan yang sebelum ini menitikberatkan produktiviti perlu diubah kepada gabungan produktiviti, kreativiti dan inovasi. Perkembangan teknologi dari semasa ke semasa telah memberikan ruang kemudahan kepada orang ramai untuk mengemukakan aduan, cadangan dan pandangan secara terbuka. Kesediaan orang awam dalam berkomunikasi secara terus dengan Kerajaan hendaklah dianggap sebagai satu bonus yang boleh menambahbaik penyampaian perkhidmatan sedia ada.

Sekiranya, maklum balas atau aduan tidak diberi perhatian yang serius, perkhidmatan awam akan terjejas dan ini akan mencalarkan imej Kerajaan. Situasi ini memerlukan sektor awam untuk bertindak dengan lebih kreatif, pantas, responsif dan berinovasi dalam menangani masalah aduan kelewatan atau tiada tindakan yang diambil. Isu dan skop aduan perlu dianalis secara mendalam, telus dan adil tanpa membelakangi peraturan dan undang-undang yang telah ditetapkan. Memang tidak dapat dinafikan bahawa amat sukar untuk memenuhi kehendak pelanggan yang mempunyai pelbagai ekspektasi, persepsi, cita rasa dan kerenah yang berbeza. Walau bagaimanapun, ia tidak seharusnya dijadikan alasan untuk mengalah dan sekaligus tidak bermakna bahawa sektor awam gagal dalam melaksanakan dasar dan undang-undang yang telah ditetapkan. Usaha-usaha penambahbaikan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan perlu dilakukan secara berterusan dengan bersungguh-sungguh.

Jangan doakan bencana untuk satukan orang Melayu yang sedang berpecah

Masihkah wujud jati diri yang bertunjangkan Alif, Baa & Ta (Agama, bangsa dan Tanah Air) dikalangan orang Melayu. Dikalangan orang Melayu perjuangannya tidak ada istiqamah. Hanyut dan terumbang ambing seperti perahu di samudera luas. Seperti lalang ketika ditiup angin sekali ke Hulu sekali ke Hilir.. Bangsaku ini banyak cakap dari bekerja, berkontroversi dan suka bergaduh dan dengki sesama sendiri. Sifat ini terbawa-bawa dalam semua aspek kehidupan, termasuk politik dan agama.Saya melihat pergaduhan dikalangan Ummat melayu ini tidak berkesudahan, mujurlah tidak sampai berbunuhan sesame Melayu Islam A dan Islam B. Sepertimana puak Sunni dan Syiah di Iraq.

Masalah ini ia telah lama diketahui. Pakar psaikologi dan antropologi telah pun memperkatakan masalah ini berdasarkan analisa dan kajian empirikal mereka. Namun amaran dan peringatan itu ia tidak diambil hirau. Sikap ini bukan saja ada pada Melayu yang berpendidikan rendah, tetapi Melayu berpendidikan tinggi yang bergelar intelektual juga. Bahkan Melayu intelektuallah yang mengajar Melayu berpendidikan rendah untuk bergaduh! .

Kesemua sifat ini membawa kepada kehidupan Melayu yang tertutup. Berfikiran secara jumud, ego, keras kepala dan panas baran yang natijahnya akan meletakkan Melayu dalam satu belenggu (stigma) hidup yang meresah dan menyeksakan. Sebagai contoh tengok saja bagaimana sikap Melayu dalam mempertahankan kedudukan dan maruah bangsa mereka. ini bila ada yang mengungkit soal ketuanan Melayu.. Kerana itu mereka memberi amaran dan warning dari masa ke semasa. Kata-kata, “jangan main api”, “jangan biadap”, “sedar diri”, “ini peringatan terakhir”, “jangan cabar Melayu”, dan sebagainya sering kita dengar dari masa ke semasa.. seolah-olah jika ada pihak yang sentuh juga akan mendapat tentangan hebat daripada orang Melayu. .

Sebenarnya sudah banyak kata-kata sebegini yang kita dengar namun bangsa lain terus mengungkit. Namun habuk pun tiada tindakan dari orang Melayu. Malah bansa lain semakin berani. Dalam kehebatan Melayu memberi amaran dan warning, mereka terus memperolehi apa yang mereka inginkan. Keadilan sosial yang mereka perjuangkan demi kepentingan kaum mereka sudah diperolehi sedikit demi sedikit. .

Tuntutan mereka sepaya ISA dipinda. Telah pun dipinda. Begitu juga dengan DEB yang dilihat mendiskriminasikan mereka telah dirombak hasil daripada perjuangan mereka. Hak-hak keistimewaan Melayu menerusi DEB sudah pun dikurangkan. Terbaru ialah desakan agar BTN dibuabrkan untuk tidak menjadi bilik indoktrininasi semangat petriotik bangsa Melayu. Kita juga akur. Terbaru peruntukan pembinaan mesjid pun mereka pertikaikan. .

Perjuangan orang Melayu berbeza dengan perjuangan orang Cina. Orang Melayu berjuang politik untuk memartabatkan ekonomi orang Melayu. Politik pertama. Kedua Sosial dan Ketiga barulah Ekonomi. Tetapi perjuangan orang Cina pertama Ekonomi, kedua Sosial dan yang ketiga politik. Jadi mereka menggunakan kekuatan ekonomi untuk mendapatkan kuasa politik. .

Jadi apakah erti dan maknanya orang Melayu melaung, membakar gambar, mengangkat sepanduk dan meludah kata-kata kesal yang merindingkan bulu roma, tetapi ia tidak memberi bekas langsung dan pihak dikecamnya sedikit demi sedikit memperolehi apa yang dijuangkan. .

Sehubungan itu juga pemimpin siasah Melayu sendiri harus membina intergriti diri yang mantap. Mengapa pemimpin Cina khasnya DAP diminati kerana mereka mempunyai intergriti dan kredibiliti yang mampan. Sebaliknya soal intergriti dan kredibiliti ini di kalangan pemimpin Melayu agak buruk dan sesetengahnya amat jelek. Ramai orang kata untuk Melayu menjamin hak mereka Melayu kena bersatu. Pada saya dalam keadaan hari ini Melayu tidak akan bersatu. Ego dan amarah Melayu sangat tinggi. Inilah menyebabkan Melayu akan membenci antara satu sama lain. Bangsa dan agama bukan wadah yang boleh mempersatukan Melayu. Sebab masing-masing ada teori, ada formula dan ada fahaman dan keyakinan tersendiri. Dalam penghayatan agama Pas dengan Umno tidak sama, persamaannya hanya dalam filsafah dan kiblat saja. .

Sudah menjadi lumrah manusia bila dalam keadaan tersempik baru ingatkan kawan dan Tuhan. Contoh mudah, orang Melayu bila tersepak tunggul di jalan atau terjatuh longkang dia akan menyebut, Allah... maknanya orang Melayu ingat Tuhan waktu sakit saja. Selagi tidak sakit Melayu akan ego, 'manggak' dan merasa hebat sendiri.

Rabu, Disember 09, 2009

Tadbir urus yang baik menjamin kecemerlangan yang berterusan

7 - 8 Disember 2009 saya menghadiri Konvensyen Keutuhan Pengurusan 2009 di Kuching, Sarawak. Diantara pembentangan kertas ialah Y.Bhg. Tan Sri Mohd Sidek Hassan, Ketua Setiausaha Negara. Dalam pembentangan tersebut beliau menyarankan supaya sektor awam melaksanakan tadbir urus yang baik dengan memperolehi penarafan yang cemerlang.

Amalan tadbir urus yang baik hendaklah dibudayakan bagi menjamin kecemerlangan yang berterusan. Keperluan untuk mendapatkan penarafan yang cemerlang adalah penting kerana penarafan adalah suatu yang lumrah. Lebih-lebih lagi dalam era globalisasi kita perlu mempertingkatkan daya saing negara . Daya saing Negara akan dinilai melalui laporan penarafan antara bangsa. .

Mahu tidak mahu prestasi perkhidmatan awam perlu dipertingkatkan. Untuk itu kerajaan telah mewujudkan beberapa sistem penarafan antaranya ialah: .

i. Indeks Akauntabiliti olah Jabatan Audit Negara Mengukur akauntabiliti dan integriti pegawai-pegawai dalam menguruskan kewangan agensi dari segi mematuhi segala peraturan dan prosedur kewangan kerajaan.

ii. Star Rating oleh Kementerian Perumahan Kerajaan Tempatan Melibatkan semua Pihak Berkuasa Tempatan. Penilaian berpandukan kepada 4 kriteria ia itu pengurusan, perkhidmatan teras, pengurusan pelanggan, penyertaan komuniti dan pandangan penduduk.

iii. Star Rating MAMPU Melibatkan agensi kerajaan peringkat persekutuan dan pentadbiran kerajaan negeri Sistem penarafan ini menunjukkan bahawa semua agensi telah mengambil langkah positif untuk meningkatkan prestasi pengurusan serta untuk memupuk budaya kualiti dalam sektor awam. .

Justeru itu sistem penyampaian perkhidmatan awam tidak boleh berkompromi langsung dengan kelemahan. Tindakan yang tegas harus diambil terhadap kelemahan yang berlaku dalam pengurusan Wang awam sepertimana lapuran audit 2008. KSU dan Ketua Jabatan hendaklah membuat siasatan lanjut terhadap kes penyalahgunaan kuasa, penyelewengan dan pembaziran Wang awam. Jika terdapat kesalahan yang dilakukan. Hukuman setimpal hendaklah dikenakan. .

Berbelanjaan berhemah perlu dibudayakan disemua peringkat yang berasaskan prinsip "value for money". Perancangan yang teliti perlu dibuat sebelum membuat komitmen perbelanjaan. Perbelanjaan bukan hanya menghasilkan output tetapi outcome. Oleh itu pengurusan kewangan agensi hendaklah sejajar dengan matlamat strategik agensi. .

Untuk itu melalui tadbir urus yang baik seharusnya mampu melahirkan penjawat awam yang berupaya berfikir dan berubah mengikut kehendak dan citarasa stakeholders dan pelanggan. Penjawat awam yang mampu melengkapkan diri dengan kemahiran dan pengetahuaan yang terkini. "The governent knows best era is over" Untuk itu kerajaan telah mengeluarkan pelbagai perkelilung dan arahan merangkumi pelbagai espek pelaksanaan tugas. Prinsip tadbir urus yang baik telah diterapkan melaluinya. Soalnya sejauh mana pelaksanaannya?.

Jumaat, Disember 04, 2009

Guru pidatoku. Icon Pidato Nusantara

Berucap di hadapan umum merupakan suatu pengalaman yang amat menarik. Setiap individu akan melalui pengalaman ini sama ada dalam bentuk formal mahupun tidak formal dan sama ada dalam suasana kumpulan kecil atau kumpulan besar. Apa yang penting ialah anda perlu memahami bahawa kemahiran atau bakat pengucapan awam bukanlah sesuatu yang dilahirkan bersama seseorang. Sebaliknya ia perlu dipelajari, diasah dan dibentuk melalui proses pembelajaran dan pengalaman.

Dalam kehidupan seseorang banyak terlibat dalam berbagai bentuk komunikasi dikhalayak umum, umpamanya anda diminta untuk memperkenalkan diri dalam majlis. Anda diminta untuk menjadi pengurusi majlis. Anda dilantik menjadi wakil kumpulan untuk berucap. Anda ada sepatah dua kata kepada tetamu. Anda diminta memperkenalkan sahabat anda kepada hadirin. Anda terlibat dalam debat / pidato. Mewakili rombongan keluarga untuk merisik. Dijemput memberikan ceramah umum di atas pentas.

Pastinya anda mempunyai perasaan gementar bila dikhalayak ramai. Mereka yang terlatih juga ada perasaan ini. Saya bersyukur kepada Allah kerana pada 2 - 4 Disember 2009 berpeluang berguru dengan Dato’ Dr. Syed Ahmad Bin Syed Samsuddin Al-Saggof seorang tokoh pidato Nusantara. Beliau telah menerima anugerah ’Top Motivator of The Year 2000’ di dalam persidangan MALIC III Malaysian Insurance Institute di PWTC, telah mengangkat semangat beliau meneruskan perjuangan di dalam bidang motivasi dan pidato. Beliau mempunyai pengalaman luas di dalam bidang tersebut di mana suara dan wajah beliau sering berkumandang di corong radio 1 RTM dan TV1 dalam Rancangan Jendela Pagi dan segmen motivasi Riak-Riak Remaja.

Beliau merupakan pengasas kelab pidato serta Pengerusi Pusat Latihan Pidato Professional (PULAPI-PRO). Beliau lebih dikenali sebagai guru motivasi dan guru pidato Melayu yang berkaliber. Beliau merupakan Certified Professional Motivator PLPP.

Beliau telah dianugerahkan doktor falsafah di dalam bidang Social Science dan mempunyai kepakaran di dalam bidang ’humanitarian organizational/behaviour’. Malah, beliau turut menerima ’Certificate in Entrepreneurial Management Programme’ dari University of New England, Australia. Beliau juga memperolehi Dip. In L.I.M MII-lutc (USA).

Beliau merupakan seorang Pengarah Pembangunan Perniagaan kepada FETC dan turut bertindak sebagai ’Professional Consultant Speaker’ kepada beberapa buah syarikat. Turut dibanggakan apabila beliau dilantik sebagai ’Speaker Bumiputera’ yang berceramah di 2nd Asia Pasific Life Insurance Congress (APLIC). Malah, beliau turut muncul sebagai ’The Best Motivator’ ketika Agency Conference di World Trade Centre Singapore. Selain itu, beliau juga telah dilantik menjadi Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia Majlis Perundingan Belia Negeri Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur daripada Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri pada tahun 2002. Beliau merupakan pemimpin Gerakan Belia 4B kawasan parlimen Cheras.

Pelbagai anugerah telah diraih sepanjang meneruskan karier beliau antaranya menerima anugerah ’Top Group Sales Manager 2000’ di Annual Convention di Genting Highlands. Selain itu, beliau turut menerima anugerah ’Gold Supremacy Award 1998’ dari GE Life. Beliau juga dianugerahkan ’MII-Professional Agent Award’ pada tahun 1999 serta menerima anugerah Citra Agong Pidato Asean 2004.

Beliau pernah menulis di ruangan motivasi di akhbar dan majalah seperti Progress News, Frontline, Wtti, Pesona, PA Magazine dan banyak lagi. Beliau turut menerbitkan beberapa buah buku seperti Belia Tunjang Negara, Yakin Boleh, Rahsia Usahawan dan banyak lagi. Malah, kaset dan VCD beliau telah pun berada di pasaran.

YM Dato' Dr Syed Ahmad mengatakan bahawa "Pidato bukan sekadar melontarkan kata-kata semata-mata, tapi pidato adalah cara melontarkan kebijaksanaan. Pidato adalah ilmu kalam dan ilmu kalam adalah datangnya dari Allah s.w.t dan gunakanlah ilmu kalam ini untuk mendapat redha Illahi."

Katanya lagi
Kalau tanah ada sempadannya,
Kalau pohon ada akarnya,
Kalau tugu ada tiangnya,
Kalau bangsa ada bahasanya,
Kalau pidato ada pejuangnya,
Kalau pejuang ada perjuangannaya.

Untuk pengetahuan semua, Dato Syed Ahmad mempelajari pidato dari gurunya Kiyai soeharjo dari Indonesia. Di Malaysia, antara tokoh-tokoh yang juga mempelajari pidato dari Kiyai soeharjo ialah Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Shamsiah Fakeh, Tan Sri Asiah Ghani dan Pendita Zaaba.

Rasa teruja bila mendengar Dr. Syed berpidato yang menyerlahkan teknik verbal dan non verbal beliau yang sangat lancar, memukau dan boleh menaikkan semangat orang. Intonasi suara beliau juga begitu lantang dan beliau dapat mengekalkan momentum lantang tu selama beliau mengendalikan kelas tersebut.

Tamat sahaja pidato, semua peserta akan melaung serentak dengan menunjukkan tangan kepada peserta yang berpidato dengan lafaz motivasi , "You are the best"... insya Allah, semoga impian Dato' untuk mewujudkan Universiti Agung Pidato Malaysia akan tercapai sebagaimana kata Dato' : "Impian tidak akan menjelma selagi kita tidak bermimpi untuk berimpian" .

Semuga saya dan anda juga menjadi manusia hebat macam Dato’ Syed Ahmad.

Terima kasih Institut Integriti Negeri Terengganu dan Institut Integriti Malaysia.

Belajar dari pengalaman untuk membina masa depan yang lebih gemilang

E-mail dari Seorang hamba Allah Assalamualaikum w.b.t. Tuan, pertama sekali saya ingin memohon maaf sekiranya email saya berbentuk tidak formal.

Saya merupakan pegawai khidmat singkat (PKS) gred 41 di sebuah jabatan kerajaan. Secara amnya, saya tidak memperoleh apa-apa perlindungan daripada pihak Jabatan termasuklah perlindungan perubatan, KWSP dan lain-lain. Jujurnya, saya terbaca blogspot caknasayang secara tidak sengaja ketika saya mencari maklumat mengenai perkhidmatan awam. saya melihat tuan mempunyai pengalaman dan pengetahuan yang luas mengenai perkhidmatan awam.

Untuk pengetahuan tuan, sebagai pegawai khidmat singkat, saya tidak mempunyai autoriti untuk menurunkan tandatangan ke atas sebarang surat rasmi jabatan. Di bawah skim Contract For Service, Ketua Jabatan ragu-ragu untuk memberikan sebarang tugas rasmi dan tunjuk ajar mengenai selok-belok perjalanan tugas di Jabatan ini. Disebabkan saya merupakan graduan yang tidak mempunyai pengalaman berkerja, maka urusan seperti menaip surat rasmi (memo), urusan kewangan, dan urusan pentadbiran merupakan perkara yang tidak pernah saya buat sebelum ini.

Tiada kursus dijalankan bagi PKS seperti saya (melainkan dengan arahan Ketua Jabatan). Saya dihantar oleh Kementerian, maka dengan sebab itu, segala soal jawab mengenai tugas saya, perlu diajukan kepada pegawai penyelia di Kementerian (yang juga PKS). Baru-baru ini, saya difahamkan oleh pegawai tersebut bahaw pegawai PKS hanya menjalankan tugas-tugas ad-hoc dan lain-lain tugas yang diarahkan dari masa ke semasa. Namun, SUB di Kementerian memaklumkan bahawa penempatan saya di Jabatan ini adalah untuk menjalankan tugas-tugas hakiki pegawai M41.

Untuk pengetahuan tuan juga, senarai tugas saya diterima setelah 3 bulan berkerja di sini. dan saya mengalami kekeliruan mengenai tatacara untuk menguruskan pejabat dan menyelesaikan tugas-tugas seperti dalam senarai tugas memandangkan tiada kursus pernah dihadiri dan tiada pegawai untuk dirujuk. Saya tidak berani untuk membuat panggilan rasmi ke JPA atau MAMPU atau mana-mana jabatan lain memandangkan kewujudan saya seolah-olah ditutup di jabatan ini.

Oleh itu, saya memohon jasa baik tuan sekiranya tuan dapat memberikan pendapat dan cadangan bagi memudahkan saya menyelesaikan kekusutan ini.

Jawapan saya:-

Pertamanya saya memohon maaf kerana kurang arif tentang Pelantikan Contract For Service Bagi Pegawai Skim Perkhidmatan Singkat Di Bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Kedua. Bayaran dan kemudahan kepada mereka hanya terhad kepada yang diluluskan sahaja. Tempoh perkhidmatan bagi lantikan ini adalah sehingga 31 Disember 2010

Masalah yang saudari hadapi merupakan masalah yang lazim dialami oleh pegawai yang baru dilantik. Lebih-lebih lagi jika ia bukan bertaraf tetap. Walau bagaimana pun peluang ini merupakan sesuatu yang istimewa yang kerajaan berikan kepada saudari. Ramai lagi rakan-rakan saudari yang tidak berpeluang seperti saudari. Gunakanlah sebaiknya peluang yang singkat ini untuk mencari ilmu dan pengetahuan yang berkaitan dengan bidang tugas yang diamanahkan. Saya percaya dengan pengalaman ini akan membantu kita membina kejayaan yang lebih cemerlang dimasa akan dating.

Ingatlah bahawa semalam adalah sejarah yang tidak boleh dipinda. Besuk adalah impian yang belum nyata. Tetapi hari ini adalah penentu siapa kita dihari besuk. Tempat belajar yang terbaik adalah pengalaman.

Dalam mencari ilmu dan pengalaman jangan kita malu untuk bertanya. Pastikan ada keinginan untuk mempelajari ilmu yang baru. Kita juga boleh belajar dari pengalaman orang lain.

Selasa, Disember 01, 2009

Buku rekod perkhidmatan tidak direkod dengan sempurna

Sejarah perkhidmatan tercatat dalam buku rekod perkhidmatan. Rekod perkhidmatan ini hendaklah diurus dengan sempurna. Sebaik sahaja seorang pegawai melapur diri buku perkhidmatan hendaklah disediakan. Semua catatan mengenai perkhidmatan hendaklah dimasukan dalam buku tersebut. Diantara catatan yang terdapat ialah butir-butir peribadi dan peristiwa-peristiwa yang terjadi dalam perkhidmatannya hendaklah dicatitkan satu persatu. Cuti. Kursus, pergerakan gaji dan lain-lain hendaklah direkodkan dengan teratur. Setiap catatan hendaklah disahkan oleh pegawai gred 27 keatas.

Catatan bermula bila seorang pegawai memasuki perkhidmatan dan berakhir bila seorang pegawai keluar dari perkhidmatan atau berpencen. Catatan ini telah menjadi rekod awam. Ianya dilindungi dibawah akta akib. Denda bagi kesalahan memusnahkan rekod awam adalah RM5000 atau satu tahun penjara.

Apa yang dikesalkan terdapat ketua jabatan yang tidak berapa cakna mengenai rekod perkhidmatan kakitangan dibawahnya. Manakala pemilik buku rekod itu sendirit tidak pernah melihat rekod perkhidmatannya. Pegawai tidak tahu sama ada rekod perkhidmatannya dicatat dengan betul atau tidak.

Bila menyediakan dokumen pencen dan pihak urusetia yang menyemak dokumen tersebut sebelum dihantar kepada JPA barulah tersedar banyak perkara yang tidak betul dicatatkan dalam rekod perkhidmatan. Catatan cuti tidak betul. Tangga gaji tidak teratur dan sebagainya. Terdapat juga kes yang mana taraf jawatan tetap dan berpencen tidak dicatatkan. Terdapat kes diman seorang pegawai telah dinaikkan pangkat tidak dicatatkan dalam buku rekod perkhidmatan. Dengan itu pegawai berkenaan terpaksa pencen dengan jawatan lamanya.

Ini sudah pasti akan memberi kesan kepada kemudahan pencen pegawai berkenaan. Jangan terperanjat terdapat penjawat awam yang tiada langsung rekod perkhidmatan dan menyebabkan mereka langsung tidak dapat pencen yang sepatutnya mereka dapat . Kesian sungguh.