Kad raya sebagai penganti diri telah mula ditinggalkan. Kesibukan pejabat-pejabat pos mengendalikan kad raya tidak lagi menjadi isu. Pengiriman kad raya tidak lagi menjadi kewajipan bila tibanya bulan Ramadhan.
Namun, sejak lima tahun lalu percetakan dan penjualan kad ucapan hari raya melalui zaman muram yang agak mendadak . Penjual (peruncit), penerbit dan pencetak kad ucapan hari raya, menunjukkan kemerosotan yang amat ketara. Bazar Ramadhan tidak lagi sibuk dengan jualan kad raya sepertimana tahun-tahun yang lalu.
Kemerosotan tempahan percitakan kad raya menjunam sehingga 70 peratus. Ini menunjukkan orang ramai, pejabat kerajaan, individu berpangkat dan peneribit kad tidak lagi berminat mencetak kad hari raya seperti sebelumnya. Alasan utama penerbit ialah penjualan kad yang merudum teruk sejak tiga empat tahun lalu akibat kemunculan media alternatif lain yang lebih canggih, murah dan berkesan.
Kemerosotan penjualan kad hari raya adalah berpunca dari kemunculan teknologi talipon bimbit yang memperkenalkan Sistem Pesanan Rengkas (SMS) - membenarkan segala bentuk ucapan bersifat peribadi dan umum – dimuatkan dalam talipon bimbit. Kehadiran SMS menyebabkan semua orang Islam dan bukan muslim boleh mengirim ucapan selamat hari raya kepada ayahbonda, kekanda adinda, kawan-kawan, sedara mara dan buah hati tanpa perlu membeli kad hari raya di kedai atau tempat umum lain. Mereka boleh terus mengirim ucapan dalam bentuk SMS menerusi talipon bimbit sahaja. Yang lebih menarik, penerima boleh menjawab ucapan yang diterima dalam jangka waktu segera – beberapa saat selepas menerima ucapan atau boleh menjawab kemudian mengikut kesesuaian masa yang dipilihnya.
Lebih unik lagi, penerima ucapan melalui SMS tidak perlu pergi ke kedai membeli kad hari raya untuk menjawab dan berkejar ke Pejabat Pos untuk membeli setem sebagai syarat utama pengiriman kad raya itu sampai kepada distansiasinya. Dengan kata lain, tanpa setem, kad yang hendak dikirim tidak mungkin sampai ke destinasinya dan ini semua menyusahkan dibandingkan dengan urusan pengiriman melalui SMS yang diakui lebih pantas, rengkas dan tidak mengeluarkan banyak perbelanjaan serta tenaga.
Demikianlah perkembangan zaman dan kemajuan teknologi menyebabkan urusan pengiriman kad hari raya menjadi semakin canggih dan lebih menjimatkan wang serta tenaga. Penjual, penerbit dan pencetak kad ucapan hari raya yang pernah mengaut untung besar sejak berpuluh tahun lalu kini mengalami zaman kemuraman yang tidak mereka sangka dan jangkakan akibat dari kemajuan teknologi ciptaan manusia. Begitulah kecanggihan teknologi talipon bimbit telah menelan kemajuan percetakan kad hari raya yang kini tidak lagi menjadi pilihan umum dan seolah-olah semakin dilupakan orang.
Apakah kecanggihan talipon bimbit yang mungkin dapat diatasi oleh teknologi lain yang lebih terkini di tahun-tahun mendatang yang bakal mengganti dan menandinggi kecanggihan Sistem Pesanan Rengkas dalam talipon bimbit?
Namun, sejak lima tahun lalu percetakan dan penjualan kad ucapan hari raya melalui zaman muram yang agak mendadak . Penjual (peruncit), penerbit dan pencetak kad ucapan hari raya, menunjukkan kemerosotan yang amat ketara. Bazar Ramadhan tidak lagi sibuk dengan jualan kad raya sepertimana tahun-tahun yang lalu.
Kemerosotan tempahan percitakan kad raya menjunam sehingga 70 peratus. Ini menunjukkan orang ramai, pejabat kerajaan, individu berpangkat dan peneribit kad tidak lagi berminat mencetak kad hari raya seperti sebelumnya. Alasan utama penerbit ialah penjualan kad yang merudum teruk sejak tiga empat tahun lalu akibat kemunculan media alternatif lain yang lebih canggih, murah dan berkesan.
Kemerosotan penjualan kad hari raya adalah berpunca dari kemunculan teknologi talipon bimbit yang memperkenalkan Sistem Pesanan Rengkas (SMS) - membenarkan segala bentuk ucapan bersifat peribadi dan umum – dimuatkan dalam talipon bimbit. Kehadiran SMS menyebabkan semua orang Islam dan bukan muslim boleh mengirim ucapan selamat hari raya kepada ayahbonda, kekanda adinda, kawan-kawan, sedara mara dan buah hati tanpa perlu membeli kad hari raya di kedai atau tempat umum lain. Mereka boleh terus mengirim ucapan dalam bentuk SMS menerusi talipon bimbit sahaja. Yang lebih menarik, penerima boleh menjawab ucapan yang diterima dalam jangka waktu segera – beberapa saat selepas menerima ucapan atau boleh menjawab kemudian mengikut kesesuaian masa yang dipilihnya.
Lebih unik lagi, penerima ucapan melalui SMS tidak perlu pergi ke kedai membeli kad hari raya untuk menjawab dan berkejar ke Pejabat Pos untuk membeli setem sebagai syarat utama pengiriman kad raya itu sampai kepada distansiasinya. Dengan kata lain, tanpa setem, kad yang hendak dikirim tidak mungkin sampai ke destinasinya dan ini semua menyusahkan dibandingkan dengan urusan pengiriman melalui SMS yang diakui lebih pantas, rengkas dan tidak mengeluarkan banyak perbelanjaan serta tenaga.
Demikianlah perkembangan zaman dan kemajuan teknologi menyebabkan urusan pengiriman kad hari raya menjadi semakin canggih dan lebih menjimatkan wang serta tenaga. Penjual, penerbit dan pencetak kad ucapan hari raya yang pernah mengaut untung besar sejak berpuluh tahun lalu kini mengalami zaman kemuraman yang tidak mereka sangka dan jangkakan akibat dari kemajuan teknologi ciptaan manusia. Begitulah kecanggihan teknologi talipon bimbit telah menelan kemajuan percetakan kad hari raya yang kini tidak lagi menjadi pilihan umum dan seolah-olah semakin dilupakan orang.
Apakah kecanggihan talipon bimbit yang mungkin dapat diatasi oleh teknologi lain yang lebih terkini di tahun-tahun mendatang yang bakal mengganti dan menandinggi kecanggihan Sistem Pesanan Rengkas dalam talipon bimbit?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan