Sabtu, Jun 28, 2008

Mencapai target dan sasaran

Sepatutnya perjumpaan kakitangan diadakan sekurang-kurangnya setiap bulan. Walau bagaimana pun perancangan yang dibuat tersebut tidak berlaku. Banyak alasan boleh disenaraikan. Target tersebut tidak tercapai kerana “ maknga’ kita” . Istilah maknga’ cukup popular dengan orang Terengganu. Banyak pekerjaan tak menjadi kerana maknga kita. Sikap maknga atau lereeee ini menyebabkan target yang disasarkan sering terlepas sasaran.
Bagaimana untuk mencapai target ?. Target juga disebut sasaran. Untuk mencapai target pastikan sasaran kita tepat. Sasaran yang hendak dicapai mesti boleh diukur atau boleh dilaksanakan. Menetap target yang hendak dicapai perlu mengambil kira ciri-ciri SMART ia itu spesific, mesurable, attainable, resornable dan time frame. Sasaran jelas, boleh diukur dan boleh dikira. Ia hendaklah sesuatu yang boleh dicapai serta munasabah dan mempunyai tempuh masa tertentu untuk mencapai sasaran.
Guna target sebaik mungkin untuk mencapai sasaran. Apakah kita telah beri perkhidmatan yang terbaik untuk selaras dengan fungsi perkhidmatan kita. Barang kali ada diantara kita yang menyerahkan kepada ketua jabatan unuk memastikan target tercapai. Jika itu yang berlaku , maknanya kita tidak ada nilai bersama dalam organisasi. Seorang sahaja sibuk yang lain releks sahaja. Contoh bila pergi tahlil walau pun semasa menghadiri tahlil itu niatnya sama untuk doakan tuan rumah, Jika imam lambat sampai apa jadi. Ketidak perihatinan bersama menyebabkan kita jadi maggaa. Ini adalah penemuan awal mengapa kita jadi maknga.
Oleh itu bila kita dapat wujudkan semagat kekitaan sesama kita, maka sasaran kita lebih mudah untuk dicapai. Bila kita terima 'complain' apa tindakan kita. Cepat bertindak itu adalah alasan yang bagus. Kita mula mencari dimana salah dan silap dan cuba betulkan keadaan. Walau pun ada budibicara dalam menangani komplain tetapi tidak semestinya kita langgar peraturan yang ada. Perkara yang boleh buat ialah laksanakan perubahan untuk menghasilkan perkhidmatan yang terbaik . Alat yang paling baik untuk mencapai target ialah memperbaiki kelemahan yang ada.

Tiada ulasan: