Selasa, Julai 01, 2008

Seminar Leadership Grid kearah kontinum kepimpinan (9,9)

Kuala Terengganu. 1 Julai 2008 Seramai 15 orang Pegawai Tadbir Negeri Terengganu telah menghadiri Seminar Leadership Grid yang dianjurkan oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Terengganu selama tiga hari bermula 29 Julai yang lalu bertempat di Grand Continetal Kuala Terengganu. Seminar dikendalikan oleh En Abd Malik dan En Azahar dari Grid International Malaysia. Perasmian penutup disempurnakan oleh KPSU (Strategik) pada jam 9.00 malam.
Gaya kepimpinan yang diasaskan oleh Blake dan Mouton mengenal pasti empat gaya asas yang keterlaluan (tiap-tiap satu dinyatakan mengikut suatu kontinum berdasarkan skala dan 1 hingga 9). Mengikut nya 1,1, (juga disebut pengurusan laissez-faire) pengurus-pengurus kurang menitikberatkan hal-hal pekerja ataupun pengeluaran dan memegang peranan yang minimum sebagai pemimpin dan pengurus. Yang paling bententangan dengan ini terletaknya gaya 9, 9, (pengurusan berpasukan atau yang demokratik) yang menunjukkan melalui kegiatan pengurus, terdapat peningkat dedikasi yang tertinggi terhadap kedua-duanya, iaitu pekerja dan pengeluaran. Blake dan Mouton menegaskan bahawa gaya ini merupakan kelakuan kepimpinan yang paling berkesan yang dapat mempertingkatkan prestasi, merendahkan ketidakhadiran dan pusing ganti pekerja, serta memupuk kepuasan yang tmggi.
Suatu lagi ialah gaya pengurusan 1, 9, disebut juga pengurusan country club, di mana pengurus-pengurus tidak ataupun paling kurang mementingkan pengeluaran, tetapi amat mementingkan pekerja sahaja. Apa yang diwujudkan ialah persekitaran di mana semua pekerja merasa gembira dan senang hati tanpa apa-apa komitmen terhadap pengeluaran usaha bersatu untuk mencapai matlamat organisasi. ini berbanding pula dengan gaya 9, 1, (kadangkala disebut pengurus autokratik) yang hanya menitikberatkan penubuhan operasi cekap tanpa inengambil kira hal-ehwal pekerja.
Dengan menggunakan keempat-empat titik yang keterlaluan ini, setiap teknik atau gaya kepengurusan boleh ditempatkan di dalam petak ini. Dengan jelasnya, pengurus mengikut gaya 5, 5 secara sederhana mementingkan kedua-duanya, iaitu pengeluaran dan kepuasan staf. Pengurus-pengurus ini rnencapai tahap moral dan pengeluaran yang mencukupi dan memuaskan tetapi pada tahap yang tidak begitu tinggi, di mana penubuhan matlamat dan jangkaan tidak begitu tinggi. Meskipun petak kepengurusan ini merupakan hal yang berfaedah untuk mengenal pasti dan mengelaskan gaya kepengurusan, tetapi penggunaannya adalah terhad. ini disebabkan petak ini tidak dapat rnemberi sebab mengapa seseorang pengurus itu terletak di sesuatu bahagian tertentu di petak tersebut. Perlu diselidiki faktor-faktor seperti corak peribadi pemimpin tersebut atan pengikut-pengikutnya, kebolehan dan latihan pengurus dan lain-lain faktor situasi di sebaliknya, yang juga mempengaruhi tingkah laku kedua-dua peniimpin dan pengikut itu.
Harapan KPSU kepada peserta supaya bersedia menyahut cabaran dan jadikanlah yang terbaik diantara yang terbaik. Dalam konteks perkhidmatan awam di Terengganu kita berada di persimpangan antara politik dan pentadbiran. Berhati-hatilah menguruskannya.

Tiada ulasan: