Jumaat, September 12, 2008

Coaching adalah alat pengurusan terkini untuk menciptakan 'The Right Person for The Right Job' .

Dalam keadaan persaingan dan cabaran pasaran yang semakin kompetitif, adalah penting untuk membina pendekatan inovatif dan proaktif dalam meningkatkan perkhidmatan organisasi yang bertaraf dunia. Atas tujuan berkenaan, sudah tiba masanya untuk kita menilai dan melaksanakan sistem penyampaian yang efektif.
Teknik coaching akan memastikan kakitangan pentadbiran akan menjadi lebih cekap dan berkeyakinan di dalam kerja mereka dan dapat menyumbangkan kepada peningkatan produktiviti pentadbiran organisasi.
Coaching adalah alat pengurusan terkini dalam transformasi budaya kerja dan kepimpinan' Coaching berbeza daripada mentoring atau kaunseling. Ianya suatu proses pembelajaran, perubahan dan transformasi diri kepada tahap lebih tinggi. Seorang pegawai dapat berubah dan merealisasi potensi diri.
Coaching lazimnya dikaitkan dengan sukan tetapi akhir-akhir ini coaching dikaitkan dengan embangunan prestasi seseorang pegawai .Tumpuan coaghing adalah untuk membangunkan potensi keupayaan profesionalisma seseorang. Ia merupakan suatu pendekatan yang unik dan berbeza sedikit daripada pendekatan mentoring dan kaunseling. Ia merupakan suatu proses perjalanan 'personal dan profesional discovery'. Ia mampu menjelaskan hala tuju dan membina anjakan paradigma daripada keadaan sekarang kepada destinasi yang diinginkan.
Coaching berkait rapat dengan proses pembelajaran; ia berkait dengan transformasi dan juga keupayaan insan untuk berkembang mengubah tabiat dan mencipta aktiviti-aktiviti baru. Ia membuka idea baru dalam menangani isu-isu yang dihadapi. Kesediaan mendengar dan mengemukakan soalan yang bertenaga oleh coach kepada coachee(pelanggan) akan memberi peluang kepada pelanggan meneroka jawapan baru kepada isu-isu yang dihadapi.
Eksekutif Coaching memperakui bahawa diri itu bukan sesuatu yang kaku tetapi mampu berubah dan diubah kepada suatu suasana yang lebih baik daripada sebelumnya.
Keterampilan seorang penyelia atau yang biasa dikenal dengan "supervisor skill", baik buruknya akan memberi pengaruh secara langsung kepada orang bawahannya. Oleh itu kejayaan setiap kumpulan dipengaruhi oleh ketua kumpulan tersebut. Sebagai seorang penyelia atau ketua seksyen , ia menjadi penghubung antara dua kepentingan dan tanggungjawab, Bertanggungjawab keatas pencapaian tugas kerja kelompok yang dipimpinnya dan juga kena memastikan mencapai pelaksanaan perancangan dari pihak pengurusan atasan. Oleh yang demikian komunikasi dan kepemimpinan akan menjadi pengukur kepada kejayaan.
Sudah tentu dalam konteks untuk meningkatkan produktivi dan menangani permasalahan yang mengganggu produktiviti. Teknik Coaching adalah diperlukan bagi memastikan matlamat sesebuah organisasi itu tercapai. Tujuan Coaching adalah untuk menciptakan 'The Right Person for The Right Job' .
Jim Collins dalam bukunya, *Good to Great, menekankan bahwa tidak semua sumber manusia adalah aset bagi organisasi. Pengurus akan jadi aset organisasi hanya bila ia 'berkualiti'. Sebaliknya, sumber manusia yang tidak produktif, lembap dan berkembangnya rendah, *sooner or later*, akan jadi beban kepada organisasi.
Kekadang sesebuah organisasi sangat beruntung bila terdapat sumber manusia yang diambil bekerja atau dapat merekrut *fresh graduates* atau staf yang pandai, rajin, berbakat, dan boleh berkembang di organisasi. Namun, realiti sangat sukar untuk mendapatkan seseorang yang berkualiti.
Di sebuah organisasi yang sudah mantap keterampilan pengurusan sangat terserlah namun hanya satu bahagian sahaja dan tidak menyeluruh. Persoalannya: "Siapa yang bertanggung jawab terhadap situasi ini?", "Strategi apa yang luput dan diabaikan oleh organisasi tersebut ?" Oleh itu dalam mencari bintang dalam sesebuah organisasi adalah suatu proses yang disengajakan bukannya secara kebetulan. Hanya dengan bimbingan intensif-lah individu mampu mempelajari ketrampilan lain, terutama ketrampilan kepimpinan. Coaching tidak terjadi dengan sendiri karena tidak dibudayakan dalam organisasi tersebut. Selalunya orang yang di-*coach* maupun *coach*-nya beranggapan bahwa proses '*coaching'* akan terjadi dengan sendirinya. Padahal, mengasah dan membina karekter tidak terjadi secara semula jadi, namun perlu disengaja, dibentuk, didorong dan dipantau terus-terusan. Apapun alasannya, organisasi yang tidak menerapkan mekanisma ini, suatu masa akan mengalami kekurangan 'orang bagus' dalam organisasinya..
*'Coaching' = Taking a player where he can't take himself*
Seorang pengurus berkata pada atasannya: "*Saya memang salah dan tidak bisa mengelola anak buah. Saya tahu saya sudah pergi ke berbagai kursus pengurusan dan sebagainya. Tetapi, siapa yang boleh membimbing saya untuk mempraktikkannya?*" Sebenarnya, pengurusan atasanlah yang meng-'*coach*', di samping mengontrol juga perlu menyediakan jawapan dan memberikan penyelesaian. *Coach*-lah yang akan memacu individu dan membawanya ke kompetensi yang belum pernah dimilikinya.
*Pengurusan atasan bukan penonton*
Didalam sesebuah organisasi seorang pemimpin tidak boleh mengelakkan tugasnya untuk mendemonstrasikan cara mewujudkan waktu yang efektif, memilih keutamaan, menemui pelanggan, membimbing & menegur orang-orang bawahan, hatta memilih perkara-perkara yang sekecil-kecil pun perlu ditunjukkan kepada orang bawahan kerana mereka tidak mampu memperolehi '*coachee*' dari orang lain, karena dia memang tumbuh di organisasi tersebut.
Mengelola orang bawahan melalui '*coaching*', sangat berbeza dengan pengurusan tradisional, di mana pengurus seolah-olah memegang suis dan 'menunggu' orang bawahan untuk berprestasi. Tinggi. Hubungan *coaching* adalah hubungan yang mengembangkan rasa percaya, '*fairness*', dan membangkitkan semangat. Pengurus yang meng-*coach* akan banyak bertanya, banyak memfasilitator dan berbincang mencari jalan penyelesaian sesuatu masalah. Manakala orang bawahan yang di-*coach* harus menyadari bahwa ia perlu menguasai banyak kompetensi lain di luar kemahirannya yang ada sekarang.
Bagaimana jika pengurusan atasan sendiri juga tidak menguasai teknik atau pendekatan tertentu? Selama mana pengurusan atasan jujur dan mengakui hal ini kepada orang bawahan, masih ada kesempatan belajar bersama.
Terdapat *7 P TEKNIK "COACHING"*
i. *Purpose & Part*: Menegaskan pentingnya isu yang akan difokuskan
ii. *Process: *Memperjelas proses melakukannya
iii. *Picture*: Memperagakan bagaimana melakukannya
iv. *Practice: * Mengobservasi coachee mengerjakannya
v&vi.. *Pats & Pointers: *Menyediakan umpan balik
vii. * Proceed on path: *Menyepakati langkah selanjutnya

Tiada ulasan: