Selasa, September 09, 2008

Tersumbat lemak punca ketidakcekapan dalam sistem penyampaian kerajaan

Matlamat akhir sistem penyampaian kerajaan adalah supaya perkhidmatan yang diberi sempurna dan rakyat berpuashati terhadap perkhidmatan yang diberi oleh sektor awam. Rakyat yang berada di peringkat akar umbi menerima faedah atau manafaatnya. Impak sistem penyampaian ini amat besar kepada kerajaan.

Anggota perkhidmatan awam telah dilanjutkan tempuh persaraannya daripada umur 55 tahun kepada 56 tahun kemudian dilanjutkan lagi kepada umur 58 tahun. Tetapi kerajaan yang memerentah persaraannya setiap 5 tahun sekali . Panjang pendek bergantung kepada mandat yang diberi oleh rakyat. Jika pentadbiran sesebuah kerajaan ini memuaskan hati rakyat maka maka tempoh persaraannya akan disambung. Jika tidak akan berlakulah pertukaran kerajaan. Baik buruknya pemerintahan sesebuah kerajaan bergantung kepada perkhidmatan atau sistem penyampaian yang diberi oleh kakitangan awam.


Terpantulnya sistem penyampaian dalam sesebuah organisasi itu adalah kerana prosedur kerja dalam sistem penyampaian tersebut tersumbat. Aliran tugas yang sepatutnya berkalan lancar tersumbat atau tersekat kerana anggota sesbuah organisasi tidak jelas dan tidak faham atau tidak tahu apa dan siapa yang patut dibuat dalam dalam melicinkan sistem penyampaian tersebut. Justeru itu konsep carta organisasi perlu difahami oleh setiap anggota yang berada dalam sesebuah sistem penyampaian. Bila setiah ahli yang terlibat dalam sesuatu sistem penyampaian tersebut memahami konsep “ who does what “ maka masalah tersumbat aliran kerja tidak akan terjadi dalam sistem penyampaiaan tersebut.


Dalam sesebuah organisasi yang cemerlang memerlukan setiap anggota memahami ‘ line of authority ’ atau perinsip siapa bertanggong jawab kepada siapa. Sebagai ketua dalam sesebuah organisasi samaada ketua jabatan, ketua bahagian, ketua unit atau dimana sahaja level yang kita ada seharusnya memahami ‘ span of control’ dalam carta organisasi. Konsep delegation of power sangat penting supaya setiap ahli yang telah diperturunkan kuasa tadi dapat melaksanakan tugasnya dengan berkesan.

Kaedah pengurusan traditional tiada delegation of power. Hubungan antara boss yang berada dipuncak carta terlalu jauh dengan pelaksana tugas sehingga ketua dalam carta dan pelaksana tidak mengenali antara satu dengan lain. Sebagai contoh dalam menguruskan proses bayaran beberapa tahun yang lalu semua baucher perlu dihantar kepada akauntan negeri untuk dibuat bayaran maka prosesnya mengambil masa paling cepat 3 bulan. Bila penurunan kuasa diberi kepada PTJ setiap jabatan maka proses bayaran boleh dibuat dalam tempoh 14 hari sahaja. Maka ia dengan sendirinya akan meningkatkan sistem penyampaiaan tersebut.

Tiada ulasan: