Rabu, Ogos 27, 2008

Merakyatkan Pentadbiran

Menjelang sambutan hari kemerdekaan dan selepas itu kita akan menyambut kedatangan bulan Ramadhan AL Mubarak yang penuh keberkatan. Pejabat Setiausaha Kerajaan Bahagian Pembangunan Manusia yang di ketuai oleh Tuan Hj Wan Nawawi Wan Ismail mengadakan perjumpaan bulanan kakitangan dan majlis meraikan sambuatan hari lahir kakitangan yang dilahirkan bulan Julai dan Ogos.
Semangat kekitaan sebenarnya cukup terasa oleh warga kerja kerana wujudnya kemeraan dan saling bantu membantu antara satu dengan lain. Walaupun berada dalam dua era kepimpinan kerajaan yang sama ia itu kepimpinan YAB Dato’ Seri Idris Jusoh dan YAB Dato’ Ahmad Said sebagai menteri besar Terengganu. Anggota perkhidmatan awam nampakya semacam terasa perbezaan antara dua pemimpin ini walaupun tidak dizahir secara jelas. Agaknya macam terlepas dari sangkar ketensionan atau lain lain istilah yang boleh diberikan. Tanyalah pada siapa pun dikalangan anggota perkhidmatan awam negeri Terengganu saya percaya jawapan yang diberi mungkin tidak banyak perbezaan.
Seperti mana kata Tuan Hj Wan Nawawi sepatutnya perubahan yang berlaku ini memberi semangat baru untuk kita bekerja kerana anggota perkidmatan awam adalah pelaksana dasar kerajaan. Bukannya kita berhenti rehat selepas dikejar dan dihambat. Janganlah kita seolah-olah berada didunia baru dan tak tahu apa yang hendak dilaksanakan. Kita perlu bertanya pada diri sendiri untuk apa saya datang ke pejabat, untuk apa saya bekerja. Pasti jawapannya kita bekerja untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat. Maka tidak timbul soal kita dikejar dihambat atau tidak.
YAB Dato’ Ahmad Said Mentri Besar Terengganu dalam ucapannya semasa majlis anugerah perkhidmatan cemerlang peringkat negeri Terengganu 2008 pada 26 ogos yang lalu meminta supaya anggota perkhidmatan awam merakyatkan pentadbiran kerajaan. Justeru itu konsep MERAKYATKAN PENTADBIRAN ini seharusnya difahami oleh seluruh warga perkhidmatan awam. Bagaimana cara untuk kita merakyatkan pentadbiran. Maka kita kena kembali kepada konsep asas, apa dan mengapa kita bekerja. Samalah juga apa dan mengapa kita perlu makan?. Kita makan untuk hidup atau hidup untuk makan. Makan makanan yang boleh mengenyangkan. Maka jika tujuan makan untuk mengenyangkan dan untuk hidup, jadi matlamat atau tujuan makan akan tercapai. Begitulah juga dalam bekerja, tujuannya untuk memberi perkhidmatan kepada rakyat. Jika perkhidmatan yang kita berikan itu sampai kepada rakyat dan rakyat berpuashati dengan perkhidmatan yang diberikan sudah tentu konsep merakyatkan pentadbiran akan tercapai.
Sehebat manapun program yang dilaksanakan jika rakyat tidak berpuas hati tiada maknanya kepada kerajaan dan rakyat akan membuat keputusan sama ada untuk mengekalkan kerajaan tersebut atau tidak. Untuk merakyatkan pentadbiran kita kena lihat sistem penyampaian dilaksanakan benar-benar berkesan atau tidak. Jika tidak berkesan perlukan perubahan dalam kadar yang segera. Jangan hanya bekerja sebagai rutin sahaja. Perkhidmatan yang baik adalah berdasarkan apa yang pelanggan mahu. Bukan pada amalan terbaik dan apa yang dirasakan pelanggan perlu.Rakyat berhak mendapat perkhidmatan yang pantas, cekap berkesan dan mesra.
Bila kerajaan memperkenalkan konsep kerja anjal sebenar ia adalah untuk memberi peluang kepada anggota perkhidmatan awam memberi sumbangan yang terbaik untuk menghasilkan output atau outcome yang terbaik berdasarkan masa berkualiti yang diberikan aleh seorang anggota perkhidmatan awam. Disiplin kerja bukan hanya sekadar mematuhi waktu bekerja yang ditetapkan tetapi adalah penghasilan output yang dikehendaki pada masa dan suasana yang dikehendaki. Seorang anggota perkhidmatan awam itu kena mahir serba serbi hatta perkara yang kecil-kecil pun sepatutnya ia mempunyai kelebihan. Setiap kakitangan sepatutnya mempunyai perasaan seif of belonging terhadap organisasinya bagi merakyatkan pentadbiran.

Tiada ulasan: