Ahad, Ogos 17, 2008

"KATAKAN ‘TIDAK’ KEPADA RASUAH”, dan saya pasti kita akan menjadi modal insan yang cemerlang, gemilang dan terbilang

" Transaksi secara ‘cross border’ semakin menjadi kebiasaan dalam dunia global masa kini. Tempiasnya, rasuah bukan lagi sekadar masalah negara tetapi telah menjadi isu global ... " Malaysia boleh mendabik dada kerana negara kita sudah pun maju setapak lagi ke hadapan dan mampu "berdiri sama tinggi, duduk sama rendah" dengan negara-negara maju yang lain. Namun begitu, antara musuh terbesar negara, iaitu rasuah masih belum menemui titik penyelesaiannya.Gejala rasuah ini merupakan masalah kronik kerana pegawai-pegawai yang menerima rasuah itu bukan sahaja terdiri daripada pegawai kerajaan berpangkat tinggi malah melarat hingga ke pegawai peringkat bawah juga.
Antara faktor perdana yang menyebabkan rasuah ialah kemerosotan integriti. Integriti ditakrifkan sebagai keikhlasan, ketulusan,kejujuran dan sikap positif lain yang wujud secara keseluruhan pada individu,keluarga, komuniti dan sesebuah organisasi. Faktor-faktor kemerosotan integriti ialah individu, budaya, kurangnya didikan agama, persekitaran, dan sebagainya. Berdasarkan kajian ahli kriminologi dan kajian Badan Pencegah Rasuah (BPR), punca utama seseorang individu terbabit dengan jenayah rasuah adalah kerana kelemahan kawalan dalaman diri.
Faktor yang mempengaruhi sifat dan sikap negatif ini ialah kemerosotan penghayatan nilai agama dan etika, perasaan tamak untuk membuat harta supaya cepat kaya dan sikap ingin hidup mewah melebihi punca pendapatan. Individu yang lemah didikan agama dan penghayatan nilai-nilai murni, tiada disiplin diri, bersikap tamak serta mementingkan diri akan menyebabkan merosotnya integriti. Tekanan hidup yang pelbagai juga menyebabkan individu terjerumus dalam kancah rasuah, penyelewengan atau terlibat dalam gejala tidak bermoral. Selain itu, keadaan persekitaran juga mudah mempengaruhi individu dari segi pembentukan nilai dan tingkah lakunya.
Budaya yang menjunjung tinggi dapat memberi persekitaran yang kondusif kepada individu untuk tidak menyimpang dalam tingkah lakunya. Manakala budaya yang sebaliknya hanya akan mendorong individu menjadi tidak bertanggungjawab dan mengamalkan sikap endah tidak endah. Faktor-faktor yang dinyatakan diatas menyumbang kepada kemerosotan integriti. Lantaran itu, langkahlangkah yang efektif harus diambil dengan segera agar masalah kemerosotan integriti dalam kalangan masyarakat dapat ditangani secara sistematik dan menyeluruh.
Ibu bapa juga haruslah memberi kasih sayang yang secukupnya kepada anak-anak. Pada zaman yang penuh dengan saingan ini, ibu bapa berlumba-lumba untuk mencari rezeki. Senario ini menyebabkan masa ibu bapa bersama-sama dengan anak ataupun “masa berkualiti” amatlah sedikit sehinggakan ada yang tergamak mengabaikan anak-anak. Ibu bapa sepatutnya meluangkan masa bersama anak dan memberi pendidikan yang secukupnya untuk membina modal insan . Ibu bapa juga harus faham tentang jenis pendidikan yang diberi kepada anak dan impaknya sama ada menjadi orang yang berguna kepada masyarakat ataupun menjadi sampah mesyarakat. Pada era ini, ibu bapa yang semakin sibuk dengan kerjaya masing-masing sering mengabaikan aspek pendidikan kerohanian, termasuk nilai agama dan etika dalam proses mendidik anak-anak. Itulah hakikatnya yang perlu ditelan dek mengejar kemajuan duniawi.
Di samping itu, kempen, ceramah dan kursus meningkatkan integriti juga harus dipergiatkan. Kempen pendidikan pencegahan rasuah harus dilakukan secara berperingkat. Kerajaan boleh bermula dari peringkat sekolah sehinggalah memberi kesedaran kepada seluruh masyarakat. Bukan setakat itu sahaja, peningkatan integriti boleh dilaksanakan melalui pelaksanaan agenda integriti untuk institusi politik.
Pelbagai usaha harus dilakukan untuk meningkatkan citra parti politik, memastikan integriti parti dan ahli politik, meningkatkan ketelusan, mengatasi penyelewengan dan salah guna kuasa. Pelaksanaan strategi dan pelan tindakan dalam kalangan pentadbir akan meningkatkan daya tahan gerakan pemantapan etika dan integriti. Semua ini dapat menyumbang kepada pembangunan yang lestari, kestabilan politik dan kesejahteraan hidup pelbagai kaum.
Agama adalah benteng diri yang cukup berkesan. Seseorang yang mempunyai pegangan agama, menghayati serta mengamalkan ajaran agama akan sentiasa diberkati Tuhan dalam hidupnya. Setiap agama di dunia ini mahukan penganutnya hidup berpaksikan nilai murni seperti jujur, amanah, bekerjasama, benar, telus, adil dan saksama. Dunia ini akan menjadi lebih selamat dan hidup manusia juga akan menjadi aman damai dan bebas daripada segala bentuk jenayah jika manusia mematuhi ajaran dan tuntutan agama. Sebagai contoh, dalam konteks Islam, rasuah dianggap sebagai suatu perbuatan yang keji. Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud: " Allah melaknat orang yang memberi rasuah, menerima rasuah dan orang yang menjadi perantara kedua-duanya." (Hadis riwayat Ahmad, Tarmizi dan Ibnu Hibban).
Bila media perdana melaporkan isu rasuah ke atas perbelanjaan penyenggaraan kereta-kereta kerajaan di Negeri Darul Iman ini sedikit sebanyak mencemarkan imej kita sebagai seorang islam. Kos menyenggaraan kereta Proton Perdana V6 Executive, kenderaan rasmi kerajaan negeri Terengganu yang yang begitu tinggi telah mengundang siasatan BPR. Hasil siasatan BPR mungkin menakutkan, kerana ia tidak menolak kemungkinan berlaku penyelewengan oleh pihak-pihak tertentu yang sengaja mengenakan harga lebih tinggi untuk mengaut untung semasa penyenggaraan kenderaan kerajaan negeri ini.
Jangan kerana ingin mengejar kemewahan dan gaya hidup yang hebat kita mudah terpedaya dengan pihak-pihak yang sentiasa mencari keuntungan dengan cara yang mudah. Baru setahun jagong menjadi pegawai kerajaan telah disiasat oleh BPR amatlah memalukan.

Tiada ulasan: