Selasa, Februari 10, 2009

Makna ikrar seorang penjawat awam dalam perkhidmatan awam

Seorang penjawat awam apabila dipersetujui untuk dilantik ia hendaklah melapur diri sepertimana tarikh yang ditetapkan di Pejabat Setiausaha Kerajaan Cawangan Sumber Manusia . Semasa melapur diri tersebut ia hendaklah melapazkan Ikrar perkhidmatan Awam Malaysia dihadapan di hadapan Ketua Jabatan. Dalam ikrar ini ia berjanji akan patuh dan mengamalkan Teras-Teras Perkhidmatan selama mana ia berkhidmat dengan Kerajaan. Dimana kandungan ikrar tersebut adalah (1) Berazam meninggikan mutu perkhidmatan; (2) Bekerja dengan penuh tanggungjawab; (3) Berusaha mengikis sikap mementingkan diri sendiri; (4) Berkhidmat dengan penuh muhibah dan kemesraan; (5) Bekerja ke arah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara; (6) Bekerjasama dalam membanteras kelemahan dan musuh-musuh negara; (7) Berpegang teguh kepada ajaran agama.
Ini bermakna seorang pegawai yang tiada inisiatif untuk meninggikan kualiti perkhidmatan telah melanggar ikrarnya sendiri. Kerana tidak berusaha dan berazam untuk meninggikan mutu perkhidmatan. Penjawat awam yang baik adalah seorang yang dapat bekerja dengan penuh tanggungjawab.
Menerima jawatan sebagai penjawat awam sebenarnya memikul suatu amanah rakyat dan kerajaan. Amanah ini perlu dijaga dan dilaksanakan sebaik mungkin. Tanggungjawab ini perlu dipikul selagi ia bekerja sebagai penjawat awam. Memikul amanah dan tanggungjawab ini bukan sekadar persoalan didunia sahaja. Sebaliknya ia akan disoal sama ada amanah tersebut dilaksanakan dengan adil atau tidak diakhirat nanti. Jadi tanggong jawab melaksanakan tugas bukan hanya tanggung jawab di dunia tetapi juga akhirat.
Perkhidmatan yang disampaikan oleh penjawat awam adalah untuk rakyat. Kerajaanmerangka atau membuat dasar. Manakala penjawat awam adalah melaksanakan dasar tersebut. Dengan itu perkhidmatan yang disampaikan oleh penjawat awam akan mengambarkan tugas dan tanggungjawab kerajaan telah dilaksanakan dengan baik kepada rakyat. Rakyatlah pelanggan yang akhir menerima perkhidmatan. Terbaik perkhidmatan yang disampaikan maka baguslah kerajaan yang memerintah pada kacamata rakyat. Justeru itu konsep merakyatkan pentadbiran yang hendak dilaksanakan oleh kerajaan Terengganu sangat sesuai dengan ikrar yang dilafazkan oleh setiap anggota perkhidmatan awam semasa melapur diri dalam perkhidmatan masing-masing.
Sikap mementingkan diri sendiri bukan sahaja melanggar ikrar yang telah dilafazkan malah bertentangan akhlak dan amalah islam. Dalam agama kita diajar supaya memberi keutamaan kepada orang lain terlebih dahulu. Sebagaimana amalan sahabat nabi SAW lebih mengutamakan orang lain daripada diri sendiri
Bersambung..............

Tiada ulasan: