Ahad, Mac 28, 2010

Cerita pelik tapi benar berkaitan dengan urusan perlaksanaan projek dan tanah.

Ada sesuatu yang pelik bila berlaku proses pengambilan balik tanah bagi menyelesaikan masalah yang dilakukan oleh pihak lain. Sebagai contoh projek pembinaan peparitan telah dilaksanakan dengan tergesa-gesa tanpa penyediaan tapak terlebih dahulu. Sepatutnya perancangan perlu dibuat terlebih dahulu dengan dimulakan proses pengambilan balik tanah. Budget pengambilan balik tanah hendaklah disediakan sebelum projek peparitan dilaksanakan.

Projek pembinaan peparitan dilaksanakan melalui peruntukan Jabatan Pembangunan Persekutuan Negeri Terengganu, pelaksanaan projek duruskan oleh bahagian Pembangunan Pejabat Daerah suatu ketika dahulu (Projek 2004 atau 2005). Yang peliknya projek tersebut telah dilaksanakan diatas tanah milik. Lebih pelik lagi bila projek tersebut pemilik tanah itu sendiri sebagai kontraktornya.

Tiada rekod yang menunjukkan projek tersebut dirujuk kepada Pejabat Tanah terlebih dahulu untuk penentuan tapak agar tidak terkena diatas tanah milik.. Malangnya projek ini dilaksanakan membahagi dua tanah tersebut menjadi dua bahagian. Pada saya ini bukan bukan suatu kesilapan yang tidak sengaja. Tetapi suatu konspirasi tuan tanah untuk mendapat keuntungan berganda. Satu keuntungan projek dan satu lagi adalah keuntungan pengambilan balik tanah. Seterusnya adalah keuntungan pecah bahagian tanah. Pemilik tidak perlu lagi memohon untuk pecah bahagian tanah kerana bila diluluskan pengambilan balik tanah pecah bahagian tersebut terjadi dengan sendiri menjadi dua lot.

Malangnya selepas beberapa tahun berlalu tuan tanah membuat komlain kapada Pejabat Tanah supaya dibayar pampasan ganti rugi konongnya projek awam peparitan tersebut telah dilaksanakan oleh kerajaan diatas tanah persendirian dan dipohon supaya dibuat proses pengambilan balik.

Pelik juga melihat kes ini tanpa permohonan rasmi (black and write) pihak Pejabat Tanah telah membuka fail siasatan untuk proses pengambilan balik. Berdasarkan laporan siasatan Pegawai Tanah mendapati kos pengambilan balik tanah berjumlah RM350,000.00. Apakah ini suatu mainan tuan tanah berkenaan atau ada pihak lain yang terlibat.

Persoalanya mengapa perkara begini berlaku dalam pengurusan wang awam. Apakah juruteknik yang menjaga projek ketika tidak buat kerja sehingga projek tersebut dibuat diatas tanah milik dengan sewenang-wenangnya. Sepatutnya juruteknik yang terlibat merujuk projek tersebut kepada Pejabat Tanah untuk menentukan tapak.

Jika pun tuan bersedia mengkhairatkan tanahnya untuk kemudahan awam sepertimana jalan-jalan kampung perakuan bertulis seharusnya diperolehi terlebih dahulu dari tuan tanah. Saya tidak tahu apa sebenarnya yang berlaku dam kes ini. Pada saya permintaan tuan tanah ini tidak perlu dilayan.

Jika benar tuan tanah berkenaan tidak bersetuju tanah beliau dibuat peparitan beliau boleh sahaja menimbus kembali sistem peparitan berkenaan . Adalah tidak wajar pihak lain yang membuat kesilapan Pejabat Tanah dibebankan tugas bagi menghalalkan kesilapan tersebut.

Begitu juga keadaan yang berlaku terhadap projek peparitan JPNT yang lain juga telah dilaksanakan diatas tanah milik sedangkan disini masih terdapat lagi tanah kerajaan yang boleh dibuat sistem peparitan. Juruteknit Majlis Daerah yang menyelia projek tersebut seharusnya merujuk terlebih dahulu kepada Pejabat Tanah. Bila tuan tanah komplain Majlis Daerah senang-senang minta Pejabat Tanah uruskan proses pengambilan tanah. Perkara-perkara seperti ini tidak seharusnya berlaku.

Tiada ulasan: