Jumaat, Mac 12, 2010

Penipuan dalam urusan pindahmilik tanah

Pentadbiran tanah melibatkan banyak dokumen yang boleh ditiru untuk kepentingan pihak-pihak tertentu. Dokumen penting seperti geran tanah atau hakmilik tanah begitu mudah dipalsukan. Penipuan boleh berlaku bila kertas keselamatan (kertas geran ) yang tidak dikawal. Pihak yang melakukan penipuan mencetak sendiri keterangan hakmilik tanah ini diatas kertas geran. Ia akan kelihatan seperti keterangan tanah yang asli. Pembeli tanah boleh ditipu dengan mudah.

Penipuan juga boleh berlaku dengan memalsukan surat kuasa wakil dengan cop mahkamah dan tandatangan Pendaftar Mahkamah yang palsu. Tandatangan pemilik tanah juga dipalsukan dalam surat cara pindahmilik tanah.

Perintah mahkamah juga dipalsukan dengan tujuan untuk menggunakannya bagi tujuan menarik balik kaveat yang dikenakan keatas tanah. Terdapat juga kes yang memalsukan kad pengenalan pemilik asal dan penerima pindahmilik semasa urusan pindah milik tanah.

Bagi tanah yang hendak buat perserahan terdapat juga kes yang memalsukan 'franking' (cop duti setem) pada Borang 14 A.

Membuat laporan kehilangan hakmilik dengan menyertakan laporan palsu bagi laporan polis iaitu dengan tujuan untuk mendapatkan hakmilik gantian dan menggunakan nama yang sama dengan nama pemilik tanah sebenar semasa memohon hakmilik gantian khususnya bagi hakmilik yang tiada catatan nombor kad pengenaian (khususnya bagi tanah-tanah lama).

Banyak lagi pemalsuan-pemalsuan yang boleh berlaku dalam pentadbiran tanah. Kealpaan pegawai yang bertanggungjawab keatas katalakuan Sistem Pendaftaran Tanah Berkomputer (SPTB) boleh mengakibatkan pihak yang melakukan penipuan ini mengubah apa yang ada dalam keterangan hakmilik. Tanah yang sepatutnya mempunyai sekatan kepentingan tidak dibenarkan pindahmilik dicetak dengan menghapuskan sekatan kepentingan tersebut.

Bukan sahaja tandatangan pegawai yang membuat penyaksian dipalsukan. Bahkan cop rasmi Pentadbir Tanah juga dipalsukan. Pendek kata semua urusan dalam surat cara pembelian tanah dalam boring 14A dipalsukan. Pembeli yang tidak berpengetahuan dalam dalam soal ini begitu mudah ditipu.

Modus operandi sendikit ini biasanya tidak dilakukan oleh seorang individu tetapi dilakukan oleh kumpulan tertentu yang licek menipu pembeli.

Tiada ulasan: