Selasa, Mac 30, 2010

Lubok Mandi diceroboh lagi.

Asalnya sebuah hutan sunyi sepi tempat haiwan biasa bersembunvi, tidak ada manusia jadi penghuni seorang 'pertapa' sanggup diami .

1946 hutan ditebas getah ditanami jadilah tempat laluan kaum tani. Apabila penat lelah mencari re zeki berehatlah di lubuk untuk mandi.Sekarang bukan lagi sebuah mimpi. Riuh-rendah semakin enjadi-jadi. Apabila nilai tanah-tanihnya tinggi kandungan galian emas mula temui.Kini namanya sudah lama dikenali ke serata ce-ruk rantau dan negeri. Kekayaan batu-batan kurnia Ilahi rakyat dibenarkan jalan aktiviti.

Hanya berlesen kebenaran diberi, syarat mendulang perlu dipatuhi, kalau bahaya diri sendiri lesen mendulang ditarik kembali.Gali emas hendaklah berhati-hati, jangan sekali syarat dilanggari. Apabila malam jangan gali atau curi, penguatkuasa petang tiba cabut lari'.

Lubang terowong dalamnya digali, berlakulah tragedi menyayat hati, tanah runtuh pendulang yang mati, kawasan ditutup sebab tragedi.

Diatas adalah catatan Mohamed Jusoh ( Saya panggilnya abang Mat).. tragedi Lubuk Mandi

Bagi pencari emas seolah-olah Tanah Rusila hak mereka begitu juga rezekinya. Orang lain tidak berhak datang mengganggu. Tidak perlu diheboh-hebohkan, apa lagi kegiatan menggali dan mengambil logam emas itu bertentangan dengan sek¬syen 34 Undang-Undang Galian Terengganu 51/1356.

Pada 15 November 1988, Kerajaan Negeri mengeluarkan kenyataan pertama mengenai kegiatan mencari emas di daerah Marang. Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Setia Wangsa Haji Abdul Rahman Nasir berkata, kegiatan mendulang emas di Bukit Lubuk Mandi itu, adalah suatu kegiatan haram dan menjadi suatu kesalahan di bawah undang-undang yang ada:

Seksyen 45 (2) (a) Kanun Tanah Negara memperuntukkan bahawa tidak boleh sesiapa atau badan yang kepadanya tanah telah dilupuskan berhak un-tuk mengeluarkan apa-apa logam atau galian dari-pada mana-mana batuan yang terdapat di dalam atau di atas tanah.

Dalam seksyen 34 Undang-Undang Galian Terengganu 51/1356 menyatakan sesiapa yang menjalankan kegiatan melombong di atas mana-mana tanah tanpa terlebih dahulu mendapat kebenaran pihak berkuasa atau melanggar syarat di bawah enakmen itu, boleh dikenakan denda sebanyak RM 1,000.

Dalam masa yang sama semua jentera, alat-alat, bangunan dan apa juga logam atau Iain-lain bahan yang terdapat di atas tanah yang diduduki secara haram itu boleh dirampas.

Ini bermakna melombong emas tidak boleh dijalankan tanpa kebenaran kerajaan sama ada atas tanah kerajaan atau tanah bermilik. Namun begitu kegiatan melombong dan mencari emas di Lubuk Mandi terus berlaku sehingga kini menggunakan jentera excavator dan palong kecil.

Tiada ulasan: