Rabu, April 28, 2010

Empat nilai asas untuk memacu transformasi perkhidmatan awam

Perdana Menteri telah mengariskan empat nilai asas untuk melaksanakan transformasi dalam perkhidmatan awam. Empat nilai asas tersebut ialah membudayakan kreativiti dan inovasi, mementingkan kepantasan bertindak dan membuat keputusan, nilai untuk wang, dan nilai integriti.

Membudayakan kreativiti dan inovasi bermaksud para penjawat perlu berfikiran kritis dan konstruktif dalam menunaikan tanggungjawab dan amanah dengan mencari penyelesaian di luar kezaliman. .

Kepantasan bertindak dan membuat keputusan akan menyebabkan keyakinan rakyat kepada kerajaan akan meningkat.Selain daripada itu, faedah daripada amalan kepantasan juga akan mengurangkan kos kepada pelanggan dan seterusnya meningkatkan daya saing, .

Dalam konteks nilai untuk wang atau 'value for money' penjawat awam perlu mencari kaedah yang lebih berkesan dan efektif dengan memberi penekanan kepada penjimatan kos dan berupaya mendapat kualiti perkhidmatan yang baik. .

Ketiga-tiga nilai ini tidak lengkap tanpa sokongan nilai integriti"Penjawat awam haruslah menghindari gejala salah urus seperti pembaziran dan penyelewengan, kerana setiap perbelanjaan hendaklah mendapat pulangan nilai maksima kepada kerajaan dan rakyat,

Tiada ulasan: