Isnin, April 12, 2010

Modul merealisasikan gagasan merakyatkan pentadbiran akan diterapkan kepada seluruh penjawat awam Negeri Terengganu.

Menterjemah gagasan merakyatkan pentadbiran dan pembangunan Terengganu supaya rakyat faham bahawa asal usul kerajaan adalah dari rakyat. Maka seharusnya perkhidmatan yang disampaikan haruslah kepada rakyat. Sepertimana dendangan lagu ulek mayang ( lagu tradisional Terengganu ) jika datangnya dari darat hendaklah kembali kedarat. Jika datang dari laut hendaklah kembali ke laut. Begitulah kehendak YAB Dato' Ahmad Said menteri besar Terengganu selepas beliau dilantik sebagai Menteri Besar Terengganu semasa berucap kepada ketua-ketua jabatan negeri dan persekutuan di INTAN Kemaman pada ogos 2009 telah melontarkan gagasan tersebut.

Penulis turut hadir dalam perjumpaan tersebut. Itulah kehebatan Menteri Besar Terengganu ditengah-tengah kontroversi perlantikan beliau mampu menjelaskan wawasan beliau untuk berkhidmat kepada rakyat.

Sesungguhnya pemimpin yang hebat adalah pemimpin yang mempunyai wawasan yang jelas. Begitu juga mantan PErdana Menteri Dr. Mahadir Muhamad, kehebatannya teserlah kerana wawasan 2020.

Sama ada secara kebetulan atau tidak saya kurang pasti. Nampaknya gagasan Doto’ Ahmad Said ini sama dengan gagasan 1Malaysia : Rakyatdidahulukan . Pencapaian diutamakan yang diutarakan oleh YAB Dato' Najib selepas beliau dilantik sebagai Perdana Menteri pada tahun 2009. Gagasan merakyatkan pentadbiran dan pembangunan lebih awal dari gagasan 1Malaysia itu sendiri.

Adalah tidak benar jika dikatakan gagasan 1Malaysia sama dengan konsep 1Israel. Tuduhan yang konongnya Malaysia tiru Israel adalah salah. Jika dikatakan bahawa gagasan 1Malaysia Doto' Najib meniru gagasan Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan Dato' Ahmd Said mungkin ada kebenarannya.

Bagi saya siapa dahulu yang melontarkan idea ini tidak penting dan tidak perlu diperdebatkan. Yang pentingnya kepimpinan Negara dan Kepimpinan Negeri bergerak seiringan untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.

Justeru itu pentadbiran Negeri Terengganu telah merangka modul kursus untuk menerapkan konsep merakyatkan pentadbiran dan pembangunan kepada semua pegawai dan kakitangan Negeri seramai lebih kurang 11,000 orang. Modul tersebut telah dirangka oleh think tank YAB Menteri Besar Terengganu itu untuk dilaksanakan dalam masa terdekat ini.

Menurut Hj. Wan Ahmad bin Wan Muda, Timbalan SUK (Pengurusan) kandungan modul tersebut adalah untuk kakitangan awam Negeri Terengganu memahami konsep merakyatkan pentadbiran dan pembangunan yang berjalan serangtak dengan konsep gagasan 1Malaysia. Kefahaman adalah penting bagi mengerakkan transformasi dalam perkhidmatan awam itu sendiri.

Dalam modul tersebut diberi peluang setiap peserta member pandangan dan cadangan bagaimana untuk menterjemah konsep merakyatkan pentadbiran itu sendiri. Hasil daripada bengkel peserta kursus ini akan dikumpul dan diambil kira dalam merangkan pembangunan Negeri Terengganu.

Dari rakyat kembali kepada rakyat. Kerajaan untuk Rakyat..

Tiada ulasan: