Jumaat, April 23, 2010

Mengapa Pejabat Tanah Marang menyediakan gerai pamiran yang berbeza dengan Pejabat Daerah Marang ? di Pekan Budaya Daerah Marang..

Program Pekan Budaya yang dilaksanakan setiap tahun di Daerah Ma¬rang dilihat sebagai salah satu cara terbaik memperkenalkan dan mempromosikan produk pelancongan, kebudayaan dan kesenian yang terdapat di daerah ini.

Perasmian Pekan Budaya Daerah Marang dirasmikan oleh YB Alias Abdullah ADUN Alor Limbat yang mewakili Yahya Khatib Mohamad berkata Pekan Budaya menjadi identiti dan tarikan bukan sahaja kepada penduduk tempatan, malah pelancong luar negara.

Menurutnya lagi , ia adalah satu perkembangan baik yang diharap akan memberi impak kepada industri pelancongan di dae¬rah ini. "Melalui Pekan Budaya, Marang berpeluang mengumpul dan mempromosikan produk tempatan yang bukan sahaja berkualiti tetapi juga mempunyai potensi untuk dikembangkan.

"Justeru, saya harap program ini akan dapat berlangsung dengan cemerlang dan semua pihak terbabit dapat memberikan komitmen dalam memastikan ia terus mendapat sambutan, khususnya dalam kalangan penduduk setempat," katanya.

Turut berucap dalam majlis tersebut ialah Pegawai Daerah Marang, A Rahman Che Ali yang juga Pengerusi Jawa-tankuasa Induk Pekan Budaya Daerah Ma¬rang 2010. Program berkenaan akan berlangsung dari 21 hingga 27 April ini, di Pantai Peranginan Kelulut. Pelbagai pameran daripada jabatan kerajaan dan swasta diadakan.

Dalam Pekan Budaya Tersebut buat pertama kalinya Pejabat Tanah Marang telah membuka gerai pameran pamiran secara berasingan dengan Pejabat Daerah Marang sebagai persiapan untuk mewakili negeri Pejabat-Pejabat Tanah Negeri Terengganu dalam Karnival Juara Rakyat peringkat Negeri yang akan diadakan di Pantai Batu Buruk Kuala Terengganu tidak lama lagi.

Pelbagai aktiviti yang dilaksanakan oleh Pejabat Tanah Marang di pamirkan dalam bukan budaya tersebut. Selaras dengan gagasan YAB Menteri Besar Dato’ Ahmad Said “ Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan “ Pejabat Tanah Marang mennyediakan pamiran dengan tema IT mencetus Transformasi Pentadbiran Tanah Terengganu.

Demontrasi perisian e-mohon disediakan secara try-server, google earth, e-consent, e-convert dan juga perlaksanaan SPTB. Dalam usaha menterjemahkan merakyatkan pentadbiran dalam Pekan Budaya kali ini Pejabat Tanah Marang telah menyediakan kaunter bayaran hasil sehingga jam 10.00 malam.

Diantara pamiran yang menarik minat pengunjung ialah kegiatan melombong emas diLubuk Mandi yang membawa nostalgia kepada pengunjung. Ramai pengunjung khususnya penduduk Daerah Marang terlibat menjadi pendulang sekitar tahun 1988 dahulu.Aktiviti mendulang emas secara haram masih diteruskan sehingga kini.

Selain daipada itu kaedah siasatan dan memperengan tanah oleh penolong pegawai tanah juga ditunjukan kepada pengunjung.

Betullah apa yang dinyatakan pada gerai Pejabat Tanah Marang “ Dari Tanah Kita Berasal Dan Kepada Tanah Kita Kembali” Sesungguhnya “ Tanah Adalah Aset Utama Manusia”

Tiada ulasan: