Sabtu, April 17, 2010

Pejabat Tanah Marang menubuhkan pasukan Task Force untuk menyelesaikan tonggakan QT-FT

Pada masa kini, tunggakan Pendaftaran QT-FT telah menjadi fokus utama yang perlu diselesai oleh setiap Pejabat Tanah di seluruh negara kerana perkara ini telah diberi perhatian oleh YB Tan Sri Ketua Setiausaha Negara (KSN). Tan Sri Sidek Hassan.

QT atau HS ia itu hakmilik sementara atau geran tanah (Sementara) yang dikeluarkan oleh Pejabat Tanah atau Pejabat Pendaftar (PTG) . Walau pun statusnya sama dengan hakmilik kekal, namun dari segi ukuran sempadan yang diperengankan oleh Penolong Pegawai Tanah tidak mempunyai ukuran yang tepat. Dibawah Kanun Tanah Negara ukuran yang tepat ukuran halus hendaklah dibuat oleh JUPEM (Jabatan Ukur Pemetaan Malaysia). Batu-batu sempadan tanah akan ditanam oleh JUPEM.

Setelah selesai kerja-kerja yang dilaksanakan oleh JUPEM barulah FT atau Final Title dikeluarkan. Geran tanah final title ini dikenali sebagai hakmilik kekal. Kelewatan pengeluaran hakmilik kekal ini disebabkan oleh banyak factor. Ia nya perlu melalui prosedur tertentu sebelum dapat diselesaikan. Perjalanannya kadang-kadang mengambil masa bertahun-tahun. Bayaran upah ukur ini telah dijelaskan oleh pemilik tanah semasa bayaran premium (Jadual 5A) lagi.

Oleh itu Pejabat-Pejabat Tanah telah diarah supaya memberi perhatian dan pemantauan setiap masa agar tunggakan pendaftaran QT-FT ini dapat dikurangkan dan diselesaikan dengan segera.

Oleh itu, Pegawai atau Kakitangan yang terlibat perlu dibekalkan dengan pengetahuan dan kemahiran khusus agar dapat memahami sepenuhnya fenomena ini. Dengan cara itu, permasalahan tunggakan QT-FT ini akan dapat diatasi dengan jayanya.

Sehubungan dengan itu, Pejabat Tanah Marang melalui Pegawai dan Kakitangannya telah mengambil tindakan pro aktif dalam menangani masalah ini dengan cara menggunakan menubuhkan Pasukan “Task Force” . Pasukan kerja ini terdiri daripada Pelukis Pelan, Kerani , PRA dan Pegawai Skim Khidmat Sementara Terengganu (T-GAST) serta diselia oleh seorang Penolong Pegawai Tanah Kanan.

Pejabat Tanah Marang mengambil tiga pendekatan dalam kerja- kerja penyelesaian QT ke FT iaitu:

1- Penyelesaian borang 'B1' yang belum diambil tindakan dengan mengesan dan mengumpul semua Borang 'BV yang dihantar oleh JUPEM pada 2004 dan sebelumnya dengan mengambil tindakan susulan

2- Menyelesaikan QT-QT berlamaan yang belum dikeluarkan FT iaitu dengan menyemak semua QT yang berada di dalam bilik kebal dengan mengambil tindakan susulan sebagaimana sebagaimana peraturan yang ditetapkan.

3- CD yang diterima daripada JUPEM dengan mengambil tindakan susulan sebagaimana di tetapkan...

Tiada ulasan: