Rabu, April 21, 2010

Tahniah! Pejabat Setiausaha Kerajaan Terengganu tetah diberi Penarafan Empat bintang dalam sistem penarafan Star Rating.

Sistem penarafan bintang ( Star Rating ) adalah arahan Y.A.B. Perdana Menteri pada 2 Februari 2005 dalam Mesyuarat Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Keutuhan Pengurusan Kerajaan (JKKMKPK) . supaya Star Rating dilaksanakan. Tahun 2007 Mesyuarat Panel Memajukan Pentadbiran Awam (PANEL) memutuskan supaya Star Rating dilaksanakan bagi menggredkan tahap prestasi kecemerlangan agensi-agensi Kerajaan ke arah meningkatkan sistem penyampaian perkhidmatan. Langkah untuk memantapkan criteria penilaian Star Rating telah dilaksanakan oleh MAMPU pada 2008.

Pada Disember 2009 semua Pejabat-Pejabat Setiausaha Kerajaan seluruh Negara termasuk Sabah dan Sarawak telah dinilai oleh penal penilai daripada MAMPU . Tanggal 11 – 15 Disember 2009 Pejabat Setiausaha Kerajaan Terengganu telah didatangi oleh penal penilai tersebut.

Terdapat lebih daripada 240 kriteria yang dinilai. Ia melibatkan pelaksanaan semua perkeliling yang dikeluarkan oleh kerajaan sejak dahulu hingga sekarang.

Semasa bertugas di Bahagian Pengurusan Sumber Manusia Pejabat SUK Terengganu saya terlibat secara langsung semasa penyediaan untuk penarafan tersebut.

Setelah menunggu sekian lama hari ini 21/4/2010 Mesyuarat Jawatankuasa Perhubungan Antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri penantian tersebut telah diumumkan.

Alhamdulillah hari ini saya menerima SMS daripada Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) bahawa SUK negeri Terengganu telak di istiharkan dengan diberi Penarafan Empat Bintang.

Terdapat beberapa SUK lagi yang diberi penarafan empat bintang ialah SUK Melaka, Perak, Pulau Pinang, Sarawak dan Selangor. TAHNIAH ! kepada Pejabat SUK Terengganu. .

Tiada ulasan: