Penganugerahan sijil MS ISO 9001:2008 merupakan suatu pengiktirafan yang terbaik diperolehi oleh pentadbran tanah di Terengganu. Ini bermakna pentadbiran tanah telah mencapai suatu standard kualiti yang diiktiraf di peringkat antara bangsa.
Zaman sekarang bukan lagi zaman angkat bakul sendiri. Mana-mana pentadbiran tidak lagi boleh mendakwa ia adalah sebuah pentadbiran yang terbaik berbanding dengan yang lain. Kita tidak lagi boleh membuat iklan dengan mengatakan kita yang terbaik. Tidak lagi boleh menaikkan bena yang besar dengan mengatakan kita yang terbaik.
Pengiktrafan amat penting, lebih-lebih lagi bila kita diiktiraf oleh badan yang membuat auditan dimana perlaksanaan pentadbiran yang dilakukan sememangnya mengikut prosedur yang ditetapkan oleh standard kualiti MS ISO.
Pejabat Tanah Marang telah melaksanakan prosedur kualiti ISO tersebut dalam bidang seperti h Pendaftaran urusniaga dan bukan urusniaga, Pembangunan Tanah, Pelupusan Tanah dan Hasil. Ia merupakan core bussines dalam pentadbiran tanah.
Dengan pengiktirafan ini bermakna Pejabat tanah Marang, Terengganu telah bergerak selangkah lagi untuk menghasilkan produk 1Malaysia. Perlaksanaan urusan pendaftaran pindahmilik tanah telah dapat dilaksanakan dalam tempuh 1 hari. Namun begitu warga Pejabat Tanah Marang masih belum berpuashati dengan pencapaian. Kerana sasaran KPI yang ingin dicapai ialah untuk melaksanakan pendaftaran pindahmilik tanah dalam tempuh 1 jam sahaja.
Begitu juga urusan yang lain akan dipertingkatkan dari masa kesemasa. Untuk itu reformasi pentadbiran tanah telah dilaksanakan dengan begitu drastik di Pejabat Tanah Marang. Diantaranya ialah pembinaan kaunter bersepadu disuatu tempat sedang giat dibangunkan dimana ia melibatkan peruntukan yang agak besar telah diluskan oleh kerajaan negeri. Bila siap nanti ia merupakan kaunter bersepadu ala coperat yang pertama di Terengganu.
Sebelum ini pengstrukturan dan penyusunan semula kakitangan telah dilaksanakan disemua bahagian di Pejabat Tanah Marang. Ia melibatkan job rotation Ketua Pembantu Tadbir, Pembantu Tadbir dan juga unit Teknikal melibatkan Penolong Pegawai Tanah, Pembantu Am Rendah (PAR) dan Pekerja Rendah Awam (PRA).
Dengan melaksanankan perubahan ini telah dapat mengenalpasti kelemahan-kelemahan yang didalam setiap sistem penyampaian. Ia telah mendatangkan respond yang positif dari kakitangan dan juga pelanggan.
Zaman sekarang bukan lagi zaman angkat bakul sendiri. Mana-mana pentadbiran tidak lagi boleh mendakwa ia adalah sebuah pentadbiran yang terbaik berbanding dengan yang lain. Kita tidak lagi boleh membuat iklan dengan mengatakan kita yang terbaik. Tidak lagi boleh menaikkan bena yang besar dengan mengatakan kita yang terbaik.
Pengiktrafan amat penting, lebih-lebih lagi bila kita diiktiraf oleh badan yang membuat auditan dimana perlaksanaan pentadbiran yang dilakukan sememangnya mengikut prosedur yang ditetapkan oleh standard kualiti MS ISO.
Pejabat Tanah Marang telah melaksanakan prosedur kualiti ISO tersebut dalam bidang seperti h Pendaftaran urusniaga dan bukan urusniaga, Pembangunan Tanah, Pelupusan Tanah dan Hasil. Ia merupakan core bussines dalam pentadbiran tanah.
Dengan pengiktirafan ini bermakna Pejabat tanah Marang, Terengganu telah bergerak selangkah lagi untuk menghasilkan produk 1Malaysia. Perlaksanaan urusan pendaftaran pindahmilik tanah telah dapat dilaksanakan dalam tempuh 1 hari. Namun begitu warga Pejabat Tanah Marang masih belum berpuashati dengan pencapaian. Kerana sasaran KPI yang ingin dicapai ialah untuk melaksanakan pendaftaran pindahmilik tanah dalam tempuh 1 jam sahaja.
Begitu juga urusan yang lain akan dipertingkatkan dari masa kesemasa. Untuk itu reformasi pentadbiran tanah telah dilaksanakan dengan begitu drastik di Pejabat Tanah Marang. Diantaranya ialah pembinaan kaunter bersepadu disuatu tempat sedang giat dibangunkan dimana ia melibatkan peruntukan yang agak besar telah diluskan oleh kerajaan negeri. Bila siap nanti ia merupakan kaunter bersepadu ala coperat yang pertama di Terengganu.
Sebelum ini pengstrukturan dan penyusunan semula kakitangan telah dilaksanakan disemua bahagian di Pejabat Tanah Marang. Ia melibatkan job rotation Ketua Pembantu Tadbir, Pembantu Tadbir dan juga unit Teknikal melibatkan Penolong Pegawai Tanah, Pembantu Am Rendah (PAR) dan Pekerja Rendah Awam (PRA).
Dengan melaksanankan perubahan ini telah dapat mengenalpasti kelemahan-kelemahan yang didalam setiap sistem penyampaian. Ia telah mendatangkan respond yang positif dari kakitangan dan juga pelanggan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan