Ahad, Julai 06, 2008

Krisis Makanan Dunia

Masalah kenaikan harga makanan bukan hanya berlaku di Malaysia sahaja. Dunia sekarang mengalami krisis makanan yang amat parah. Jika kita ikuti perkembangan berita dunia, berlaku rusuhan terhadap kenaikan harga makanan ( food riots) di kebanyakan negara-negara di caribbean &Timur Tengah. Agensi bantuan antarabangsa begitu bimbang tidak mampu memberi bantuan makanan kepada masyarakat dunia yang paling miskin di antara yang miskin. Setiausaha Am United Nation, Ban Ki-moon menganggarkan hampir 100 milion penduduk dunia yang paling miskin yang sebelum ini tidak memerlukan bantuan, kini, tidak lagi mampu untuk membeli makanan.

Antara faktor yang menyebabkan kenaikan harga makanan:
1. Jumlah penduduk dunia yang kian meningkat seiring dengan permintaan yang tinggi terhadap makanan. ( Terutamanya di China & India)2.Penggunaan banyak tanah di Amerika Syarikat bagi penanaman jagung untuk penghasilan petrol kenderaan (Biofuel). Sejak beberapa tahun yang lalu, kerajaan US telah memberi subsidi kepada peladang-peladang domestik untuk penanaman jagung. Minyak jagung ini boleh di'fermentasi'kan bagi menghasilkan ethanol. Ethanol ini dicampurkan kepada petrol untuk kegunaan kenderaan. Tujuan asalnya adalah untuk mengurangkan kebergantungan terhadap import minyak ke negara tersebut. Walau bagaimanapun, penggunaan tanah hampir 20 milion ekar telah menyebabkan penurunan ketara sumber makanan utama dunia, iaitu gandum dan lain-lain. Polisi ini turut diguna pakai oleh negara-negara Kesatuan Eropah tetapi terkawal.
2. Extreme Weather. Kesan daripada cuaca buruk, seperti banjir atau kemarau telah menyebabkan pertanian terganggu.
3. Perubahan tabiat makan di China & India. Semakin ramai penduduk China & India makan daging/ ayam. Menurut suatu sumber, sejak 1980-an, pengambilan daging per kapita di China, telah naik 150%."You simply feed less people on maize [corn] via cattle than you do in maize direct," said John Powell, the UN World Food Program's (WFP) deputy director of external programs in Rome.
4. Kenaikan harga minyak mentah dunia

Tiada ulasan: