Isnin, Julai 14, 2008

Tertipu dengan skim cepat kaya di internet

Bagaimana jutaan manusia ditipu di internet. Bila sahaja anda melayari blog atau portal , anda akan menemui berbagai iklan untuk menjana kekayaan, menjana duit macam mengaut duit dari perigi dan sebagainya. Tetapi sebenarnya disebalik janji manis kekayaan itu adalah suatu rompakan keatas anda disiang hari.
Ramai manusia di dunia ini telah ditipu di alam cyber. Penduduk England dianggarkan kerugian £1 Billion Setahun, manakala penduduk Amerika Syarikat dianggarkan kerugian USD$100 Juta Sebulan disebabkan penipuan siber. Di malaysia pula bagaimana ?.
Diantara bentuk-bentuk iklan yang selalu anda temui dalam internet ialah .Anda mahu menjadi kaya di dalam masa yang singkat?, Peluang menjana pendapatan di dalam masa beberapa hari!, Modal yang sedikit !, Tiada modal, Sistem Terbukti Berkesan!, Jadilah Kaya Seperti Kami!, Rahsia didedahkan!, Peluang Keemasan! Pulangan Terjamin!. Malah banyak lagi dan ribuan janji manis dan pengiklanan yang menyakinkan anda yang anda hanyalah beberapa saat, jam atau hari sebelum anda menjadi kaya. Kemerdekaan daripada beban hutang seumur hidup anda. Semua perkataan, pengiklanan dan juga ayat
pemukauan digunakan untuk menarik wang anda kepada individu dan juga syarikat ini. Dunia Internet ini disokong pula oleh individu yang mengeluarkan ratusan atau ribuan buku di dunia nyata. Mereka juga mengadakan seminar dan bengkel yang menjanjikan kekayaan dengan yuran penyertaan hingga ke ribuan ringgit. Semuanya adalah teknik pemukauan dan penipuan besar di abad ke-21 ini.
Teknik yang sama juga mereka gunakan di akhbar tempatan dengan menjanjikan pulangan dan kekayaan sekelip mata. Bayangkanlah satu muka penuh akhbar tabloid yang menonjolkan kereta mewah dan janji manis kekayaan. Hari demi hari kita disajikan dengan pukauan yang mencabar minda kita. Dengan membayar puluhan ringgit atau ratusan ringgit kita mampu mengikuti jejak langkah mereka.
Persoalannya, adakah kita akan menjadi seperti mereka; perompak yang menggunakan janji manis yang menjanjikan kita rahsia mereka dan kemudiannya kita menjadi seperti mereka menipu dan juga mengambil duit secara haram. Mungkin pukauan mereka mengatakan rezeki itu adalah halal dan sebagainya. Di Malaysia pengetahuan dunia internet masih baru dan kesedaran pengguna tentang kebenaran dan juga risiko alam ini amatlah sedikit.
Sekiranya anggota perkhidmatan awam sendiri pernah tergoda dengan janji manis dan harapan kekayaan atau Jutawan segera ini, apatah lagi masyarakat di luar. Statistik dan perangkaan tentang jumlah sebenar kerugian rakyat Malaysia mungkin tiada buat masa ini. Anggaran kerugian pengguna internet United Kingdom dan juga Amerika Syarikat sudah cukup untuk kita jadikan sebagai iktibar. Walaupun ramai di kalangan penduduk Barat yang berfikiran kritikal dan waras, namun harapan menjadi kaya di dalam waktu yang singkat telah memukau ribuan maupun jutaan mereka untuk membazirkan wang mereka. Timbul cerita penipu membuat keuntungan USD $100 Juta di dalam masa sebulan dan pelbagai lagi.
Kenapa kita boleh tertipu dengan begitu mudah, terpulanglah kepada anda untuk menyoal diri anda, adakah anda akan tertipu. Kebanyakkan peserta atau pelabur skim atau program ini biasanya menggunakan rasional bahawa mereka hanya akan melabur seterusnya mereka akan mengeluarkan pokok pelaburan dan hanya akan bergantung kepada keuntungan. Ramai juga yang mengandaikan bahawa risiko setakat RM$100 atau RM$1000 bukanlah sesuatu yang besar dan sekiranya ianya mendatangkan keuntungan ianya adalah berbaloi. Sebenarnya anggapan inilah yang menjadikan operator skim ini Jutawan dan kita yang menjadi ahli sentiasa tertipu.
Marilah kita sama-sama menyinkap tabir penipuan dunia internet ini supaya anda tidak menjadi mangsa kepada individu dan juga syarikat perompak di siang hari. Marilah kita sama-sama dalami akan keadaan Internet ketika ini dan “pemukauan melalui perkataan” yang sedang dan akan berterusan. Kami juga berharap dengan timbulnya kesedaran ini maka anda boleh menjadi Pelayar Internet yang bijak dan seterusnya menfaatkan Internet ke jalan yang sepatutnya dan bukanlah sebagai asas atau tempat penipuan. Bilamana anda telah mengetahu yang mana Emas dan yang mana Suasa maka mudahlah untuk anda mengetahui jalan manakah yang perlu anda ambil sekiranya anda memilih untuk menjana pendapatan melalui Internet. Bagaimana penipuan ini dilakukan ? ...bersambung

Tiada ulasan: