Selasa, Februari 02, 2010

Perjumpaan sulung dengan kakitangan Pejabat Tanah Marang

Tarikh : 2 Februari 2010. Masa : 8.30 pagi. Tempat : Bilik Syarahan, PDM. .

Majlis didahului dengan bacaan Al Fatihah Alhamdulillah pada pagi yang berbahagia ini kita dapat berhimpun didalam dewan yang selalu digunakan untuk membaca Al Quran, ceramah, tazkkirah dan sebagainya. Pagi ini merupakan kali pertama untuk tahun 2010 saya bertemu dengan tuan/tuan / puan-puan, saudara-saudari, adik kakak yang dihormati sekalian, apa yang berlaku bukan kehendak kita, segalanya telah ditentukan oleh Allah SWT sejak di Luh Mahfuz lagi, begitu juga rezeki kita telah Allah tetapkan dan begitu juga jodoh dan pertemuan telah ditetapkan. Manakala ajal maut yang telah ditentukan tidak sedikitpun boleh ditangguhkan. .

Begitu juga saya telah ditakdirkan untuk kembali ke Daerah Marang meneruskan sisa-sisa perkhidmatan sebagai Pegawai Tadbir Negeri untuk mengurus tadbir Pejabat Tanah membantu Tuan Haji A.Rahman bin Che Ali, Pentadbir Tanah Marang. Tanggungjawab saya untuk membantu Pentadbir Tanah dan tanggungjawab saudara-saudari semua supaya membantu saya melaksanakan tanggungjawab ini. .

Allah jualah yang telah menentukan punca dan saluran rezeki untuk kita dengan pelbagai kapasiti jawatan yang disandang. Rezeki kita tidak akan lari. Bila sampai masa dan ketikanya Allah akan beri. Cuma saluran rezeki sahaja yang berbeza. Macam pili air juga, ada pili besar dan pili kecil dan tersumbat. .

Hari ini saya kembali ke Pejabat Tanah Marang sebagai KPPT, ada orang kata “sirih pulang ke gagang”, “ikan pulang ke lubuk” . .

Dalam hidup ada matlamat yang hendak dicapai dan ada wawasan untuk direalisasikan. Tidak semua orang yang mampu untuk menyerlahkan diri dengan cemerlang seiring dengan kelahiran kita sebagai seorang juara suatu ketika dahulu. .

Orang yang Berjaya adalah orang yang mahir dalam pengurusan masa. Oleh itu pengurusan masa adalah penting supaya kita boleh membeza yang mana kita perlu utamakan. Yang mana perkara yang perlu dikemudiankan. Kerajaan telah mengeluarkan perkeliling waktu anjal agar kakitangan wam dapat mengurus masa dengan baik. Pada dasarnya perlaksanaan waktu anjal ini supaya pejabat-pejababat dapat di buka lebih awal dan ditutup lambat, pelanggan boleh mari seawall pukul 7.30 pagi hingga 5.30 petang. Tetapi malangnya ada individu yang ambil peluang atau tidak reti bahasa. Sekiranya perlu minum sebelum bekerja bolehlah mengambil masa masuk pejabat jam 8.30 pagi dan balik jam 5.30 petang. Kita hendaklah sentiasa mendisiplinkan diri. .

Kita bekerja dbagi melaksankan tanggungjawab kepada pelanggan luar dan dalaman yang memerlukan kita bekerja dalam tempoh yang ditetapkan. Waktu rehat jam 10.00 pagi untuk kita minum pagi. Mencuri masa pejabat adalah sama dengan mencuri atau merompak dan menyebabkan rezeki yang diperolehi daripadanya menjadi haram. .

Penjawat awam adalah bernasib baik yang mana telah dinaikkan pangkat dalam gred baru-baru ini seperti jurutaip daripada N11 kepada N17, kerani pula yang berkhidmat 15 tahun telah dinaikkan gred daripada N17 kepada N22, manakala pegawai petempatan pula daripada N17 kepada NT 27. Oleh itu kita harus bekerja setimpal atau berpadanan dengan gaji yang telah diberikan. Kita bekerja dengan kerajaan hendaklah merealisasikan slogan YAB Datuk Seri Najib “Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan” dan slogan YAB Dato’ Ahmad Said “Merakyatkan Pentadbiran dan pembangunan”. .

Dunia hanya tempat persinggahan, jangan jadi orang yang rugi. Sesungguhnya cabaran dalam kehihidup tahun 2010 lebih sukar daripada tahun 2009. Mendidik anak kini lebih sukar daripada zaman ayah-ayah kita mendidik kita dahulu. Dalam konteks Pejabat kita bersaing dengan Pejabat lain dan hendaklah menjadikan pejabat kita yang terbaik, kita boleh tiru pejabat orang lain yang telah membuat perubahan. Pihak PTG telah meletakkan “standard” yang terbaik di Malaysia dan berharap kita boleh mencapai yang lebih baik daripada PTG. .

ISO 2000 kepada 2008 hendaklah mencapai standard. 5S akan diteruskan walaupun kedudukan kita padat tetapi biarlah kemas. Pasukan petugas akan ditubuhkan dan “Strategic Planning” hendaklah diadakan. Pejabat Tanah akan dinilai secara “Star Rating” dan kita haruslah bersedia kearah itu. .

Pusingan kerja adalah penting dan akan dilakukan bagi menambahkan ilmu pengetahuan kepada kakitangan dan akan dibuat kajian terlebih dahulu. Semua kakitangan diminta menyediakan senarai tugas yang betul-betul dibuat sekarang (bukan sebagaimana SKT yang boleh direka) dan kita akan perkemas struktur organisasi. Kita seharusnya bekeerja sebagai sebuah pasukan, Pejabat Tanah dan Pejabat Daerah adalah sama dibawah seorang Ketua iaitu Pentadbir Tanah dan Pegawai Daerah adalah orang yang sama. .

Dari segi IT hendaklah dibuat perubahan kerana ia selaras dengan dengan pembangunan global. Mana bahagian yang boleh kita buatperubahan akan dilaksanakan. .

Dari segi kenderaan, kita ada 4 buah iaitu Proton Waja, Ford Everest dan 2 buah pajero yang mana sebuah daripadanya dipinjamkan oleh Pejabat Daerah dan kita amat berterima kasih kepada pihak Pejabat Daerah yang telah meminjamkan kenderaan tersebut . Pengurusan kenderaan seperti Ford Everest dan Pajero dan lain-lain akan diperkemas. Ketua Pembantu Tadbir dberi tanggungjawab untuk pengurusan kenderaan jabatan. Akhir kata “Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing”. .

Tiada ulasan: