Isnin, Februari 01, 2010

Pesanan pertama untuk kakitangan bagi mewujudkan organisai yang cemerlang.

Organisasi yang hebat bermula dengan pengurusan yang hebat. Pengurusan yang hebat tentukan lahir dari kepimpinan yang hebat juga. Setiap anggota organisasi dipimpin dan dibimbing untuk bergerak seiring dengan pihak pengurusan. Matlamatnya jelas dan difahami oleh setiap warganya.

Dalam melaksanakan transformasi setiap anggota perlu bersedia untuk berubah. Berubah dari paradigm lama kepada paradigm baru. Kejadian alam ini sendiri sentiasa berubah. Berubah dari satu era kepada era yang lain. Kadang-kadang perubahan itu disedari dan kadang-kadang ianya tidak disedari. Pemimpin berubah maka orang yang dipimpin juga berubah. .

Orang yang tidak bersedia untuk berubah ia akan ketinggalan. Sejauh mana ia akan ketinggalan bergantung kepada keadaan. Jika ketinggalan ada kalnya ia dapat mengejar kembali dan mungkin ia kan ketinggalan terus.. .

Di antara perkara-perkara yang perlu dilaksanakan dalam mewujudkan perkhidmatan yang cemerlang ialah: .

1. Pengurusan masa. Orang yang mahir dalam pengurusan masa akan berjaya melaksanakan tugas dengan baik dan sempurna. Dalam Negara maju rakyatnya sangat menghargai masa. Budaya “on time” menjadi budaya hidupnya. Bila berjanji ia akan menepati masa yang dijanjikannya. .

2. Disiplin diri. Hanya orang yang menghargai masa sahaja yang dapat mendisilinkan dirinya. Dalam perkhidmatan awam kita ada peraturan dan undang-undang. Ada perkara yang boleh kita lakukan dan ada pula perkara yang tidak boleh kita lakukan. Masa bekerja telah ditetapkan sepertimana waktu anjal. Ia dibuat untuk kebaikan semua , bukan untuk member peluang kepada yang ingin mengambil kesempatan. .

3. Beri perkhidmatan yang setimpal dengan apa yang kita dapat. Ramai yang telah diberi kenaikan pangkat. SO dari pada gred N17 kepada NT27, Pembantu tadbir daripada N17 kepada N22, Jurutaip daripada N11 kepada N22 dan lain-lain. Dengan itu setiap daripada kita harus bersyukur dengan nikmat yang telah kita perolehi. Tanda bersyukur kita harus menyerlahlan kehebatan diri kita. Bagi menyerlah kehebatan diri itu kita harus berubah cara bekerja. Berubah cara berfikit dan berubah cara bertindak. Untuk itu ia memerlukan komitment dari setiap orang. .

4. Bagi memastikan kecemerlangan organisasi kita tidak boleh menilai diri kita sendiri. Sebaliknya kita perlu dinilai oleh orang lain. Kita tidak boleh mengiklankan dengan mengatakan kita adalah terbaik, melainkan kita benar-benar terbaik. Dalam perkhidmatan awam kerajaan telah keluarkan banyak perkeliling untuk dilaksanakan bagi memastikan kecemerlangan sesebuah organisasi. Kaedah penilaian pula dibuat sedemikian rupa agar ianya berjaya dilaksanakan dengan baik. Penilai melalui perlaksaan ISO, star rating dibuat untuk diberi pengiktirafan dan tanda aras. .

5. Kearah melaksanakan pengurusan organisasi yang baik banyak perkara seharusnya didokumenkan. Dokumen yang perlu ada dalam sesebuah jabatan ialah MPK & FM, Strategik Planning Jabatan, Strategik Planning Sumber Manusia, KPI, Bussines Plan dan sebagainya. Ini perlu bagi perlaksanaan kerja mengikut kerangka yang telah ditetapkan dan terancang. .

6. Job rotation atau pusingan kerja dilakukan untuk kebaikan semua. Pengalam penting dalam kehidupan kita. Ilmu yang paling unggul untuk tempat kita belajar ialah dari pengalaman yang lalu. Belajar dari pengalaman untuk masa depan yang lebih baik. Ini sangat sesuai untuk konsep transformasi tadi. .

7. Proses re engienginering perlu dilaksanakan dalam sesubuah organisasi. Proses kerja yang telah kita lakukan sebelum ini mungkin telah tidak sesuai masa kini. Walaupun pada suatu kitika dahulu ia sangat sesuai. Macam kereta juga sapai masanya kina over houl bagi memantapkan kuasa enginenya. Ini memerlukan kreativiti dan inovasi. .

8. Perlaksanakan pengurusan “by meeting”. Pengurus yang berkesan ialah pengurus yang dapat menyelaraskan ideanya untuk dilaksanakan oleh orang yang dipimpinya. Cara mudah bagi menyalurkan idea ialah melalui mesyuarat. Banyak mesyuarat adalah lebih baik untuk membina organisasi yang mantap..

Tiada ulasan: