Sabtu, September 12, 2009

Transformasi sistem penyampaian kerajaan

Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan adalah tag line YAB Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib tun Razak manakala merakyatkan pentadbiran dan pembangunan adalah tag line YAB Menteri Besar Terengganu, Dato’ Ahmad bin Said. Ianya bermula semasa pertemuan menteri besar Terengganu itu semasa pertemuan pertama dengan ketua-ketua jabatan di INTAN Kemaman. Saya turut hadir masa pertemuan tersebut dan saya yakin bahawa ini adalah gagasan yang terbaik yang diinginkan oleh seorang pemimpin negeri yang berbeza dengan kepimpinan menteri besar Terengganu sebelum ini. Tag line yang paling popular ialah tiada halangan hanya cabaran . Yang pastinya tidak mampu direalitikan sebagai impian menjadi reality. Hanya yang ada menjadi impian ngeri.
Bermula zaman kepimpinan Dato’ Idris Jusoh struktur pentadbiran menjadi agak kelam kerana ada yang dinaikkan pangkat secara mendadadak dan ada yang diturunkan pangkat. Tanyalah pegawai-pegawai kerajaan ketka itu. Kerja tak bengah dan penuh dengan ketensionan. Bila YAB Dato’ Ahmad Said mengambil alih kepimpinan negeri pemerhati mengharapkan kepincagan ini dapat diperbetulkan seperti sedia kala selaras dengan selogan merakyatkan pentadbiran dan pembangunan.
Bagi merealisasikan konsep 1Malaysia Perdana Menteri memperkenalkan pula Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang ketat untuk negara. Semua ini telah ditetapkan bagi kesemua kementerian di samping enam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NJRA). KPI ini merupakan mekanisme penyampaian yang direncanakan untuk membantu kita mencapai hasil yang dihajati. Hasil yang kita harap dapat dicapai ádalah sama dengan apa yang telah ditekankan oleh pentadbiran yang lalu di bawah Wawasan 2020: untuk mentransformasikan Malaysia menjadi sebuah negara membangun yang berpendapatan tinggi. Matlamatnya untuk menjadikan Malaysia sebuah Negara maju dengan acuan kita sendiri. Negara kita maka kitalah yang akan mencorakkannya.
KPI adalah penanda aras yang paling mustahak terutama dalam sektor awam dan swasta . sistem Perkhidmatan Kaunter pelanggan disetiap pejabat sama ada sektor awam dan swasta seharusnya lebih mesra dan dapat membantu urusan pelanggan secara berkesan dan berkualiti . Oleh itu adalah perlu suatu Transformasi sistem kerajaan secara besar-besaran perlu dilaksanakan segera melaksanakan gagasan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Begitu juga dengan gagasan merakyatkan pentadbiran dan pembangunan yang hendak dilaksanakan oleh YAB Menteri Beasar Terengganu.

Tiada ulasan: