Rabu, Disember 30, 2009

Key Result Area (KRA) Bidang Keberhasilan Utama dan Key Performance Indicators (KPI). Bahagian i.

BIDANG KEBERHASILAN UTAMA (KRA)

"Key Result Area" atau KRA memjuk kepada Bidang Keberhasilan Utama sesebuah organisasi atau jabatan yang bertanggungjawab. Di dalam istilah mudahnya, Bidang Keberhasilan Utama boleh dijelaskan sebagai bidang utama di dalam sesebuah jabatan yang merangkumi dari sudut pengambilan pekerja, keselamatan di tempat kerja, pengurusan professional, pentadbiran sumber manusia dan sebagainya. Selain itu ianya juga memjuk kepada tanggungjawab utama seseorang pegawai dan bidang tugas yang dipertanggungjawabkan ke atasnya untuk menjayakan misi jabatan.

Terdapat beberapa kepentingan Bidang Keberhasilan Utama di antaranya ialah;-

• Dapat menetapkan objektif dan matlamat
• Meletakkan meutamaan kepada aktiviti yang penting
• Mampu menjimatkan masa dan juga pengurusan kerja
• Mampu memberi nilai tambah kepada keputusan yang dibuat
• Mampu menjelaskan peranan dan tanggungjawab pegawai atau jabatan dengan lebihjelas
• Memberikan focus terhadap hasil kerja berbanding aktiviti kerja

Pentadbiran Bidang Keberhasilan utama terbahagi kepada beberapa cabang utama di dalam sesebuah organisasi di antaranya ialah;-

• Bahagian Sumber Manusia
• Bahagian Pengurusan
• Bahagian Pentadbiran
• Bahagian penyelenggaraan
• Pengurusan fail
• Pengurusan keselamatan & Kesihatan
• Sistem Perhubungan Pelanggan

Kepentingan elemen Bidang Keberhasilan Utama sangatberkait rapat dengan perkara-perkara berikut iaitu:-

• Misi Organisasi
• Visi organisasi
• Objektif Korporat Organisasi
• Strategi Korporat Organisasi

Syarat utama Bidang Keberhasilan Utama adalah memerlukan hampir 80% daripada bidang tugas sesuatu jabatan manakala selebihnya iaitu 20% adalah datangnya daripada tanggungjawab bersama seperti membantu ahli kumpulan, mengambil bahagian di dalam aktiviti di tempat kerja dan sebagainya.

Sebagai contoh, bidang utama di dalam jabatan sumber manusia adalah untuk mengambil pekerja. Untuk memastikan pekerja yang bekerja mencapai matlamat organisasi, organisasi tersebut perlulah mempunyai Petunjuk Prestasi Utama atau KPI bagi memastikan matlamat pengambilan pekerja itu tercapai. Pekerja yang diambil bekerja haruslah mempunyai daya pencapaian yang diperlukan oleh sesebuah unit di dalam organisasi. Kelayakan yang secukupnya perlu diberi perhatian dan diutamakan selain pengalaman di dalam bidang yang berkaitan.

Selain itu, di dalam bidang Keselamatan dan kesihatan Pekerja pula, organisasi perlu memastikan keselamatan di tempat kerja terjamin dan mampu mengurangkan berlakunya kemalangan. Oleh itu perlu diwujudkan KPI bagi memastikan matlamat mengurangkan peratusan kemalangan di tempat kerja tercapai.

Ringkasnya KRA adalah bidang-bidang utama yang ada di dalam sesebuah organisasi samada kementerian, jabatan, agensi ataupun syarikat yang berperanan untuk menggerakkan sesebuah organisasi tersebut. Untuk itu, perlu diwujudkan Petunjuk prestasi Utama di dalam setiap bidang utama tersebut.

PENGGUNAAN PETUNJUK PRESTASI UTAMA (KPI)

KPI adalah satu system pengukuran yang mudah, berkesan dan membantu organisasi menjelaskan dan mengawal tahap kemajuan sesuatu proses perkhidmatan yang disampaikan kepada pelanggan selaras dengan misi dan visi sesebuah organisasi. Prinsip-prinsip KPI ialah meletakkan sasaran, boleh diukur dengan angka, diukur dalam keadaan normal dan selaras dengan misi dan visi organisasi. Maklumat ini akan digunakan sebagai tanda aras yang akan menjadi komponen utama sesebuah organisasi bagi mencapai konsep amalan terbaik. KPI adalah ukuran spesifik dalam bidang tertentu prestasi organisasi. Tujuan KPI adalah untuk memberikan pengukuran ke atas faktor¬-faktor utama yang akan memberikan kejayaan jangka panjang kepada organisasi.

Untuk KPI berfungsi dan memberikan faedah kepada organisasi, ianya harus diukur secara berterusan dan mempunyai hubung kait dengan bidang yang ingin dilakukan penambahbaikan. KPI boleh digunakan dalam beberapa kaedah seperti Directional KPI iaitu memberikan ukuran yang baik atau lemah dalam bidang perkhidmatan yang spesifik dan memantau sama ada terdapat penambahbaikan. Quantifitable KPI diwakili oleh angka dan memberikan ukuran yang tepat untuk menganalisis data. Terdapat juga KPI yang menggunakan sifat seperti lemah, sederhana dan baik yang boleh ditukarkan kepada skala Likert 1-5. Secara keseluruhannya KPI menyediakan peluang kepada organisasi untuk menyasarkan bidang-bidang yang perlu dilakukan penambahbaikan dan seterusnya menjamin kecemerlangan organisasi. .

Tiada ulasan: