Isnin, Disember 28, 2009

Menetapkan matlamat hidup yang jelas untuk melangkah menuju sukses

Dalam permainan dan sukan, mesti ada gol agar pemain dari kedua belah pasukan dapat mengembleng tenaga dan bekerjasama untuk menjaringkan gol lawan. Dengan lain perkataan, wujud satu matlamat atau objektif yang hendak dicapai oleh para pemain.

Begitu juga halnya dalam kehidupan kita yang singkat ini. Kita mesti memiliki gol (goal) matlamat dan cita-cita. Cita-cita bersifat umum tetapi goal mempunyai ciri-ciri yang khusus agar lebih mudah tercapai dan dinilai tahap pencapaiannya.

Bagaimana untuk menetapkan goal ?

Fikirkan apa yang anda hajati atau inginkan. Tuliskan kesemuanya. Gunakan proses sumbangsaran untuk mendapatkan idea. Kemudian, buat keputusan apa sebenarnya yang anda inginkan atau impikan.

Tuliskan di atas kertas atau di dalam buku. Semak senarai kesemua goal anda.

Kenalpasti sebab-sebab kenapa anda mahu goal yang berkenaan.

Tuliskan sebab-sebab ini di kertas atau dalam buku. Ini kerana alasan atau sebab datang sebelum yang lain.

Jika anda mempunyai alasan yang membara dan jitu, lautan api sekalipun akan anda redah. Tak hairanlah telah ada di kalangan rakyat kita yang sanggup berjalan kaki atau berbasikal mengelilingi dunia.

Lazimnya setiap goal harus mempunyai ciri-ciri menurut akronim SMART.

S= SPECIFIC (khusus)

M=MEASURABLE, MANAGEABLE (dapat diukur kejayaannya, boleh diuruskan secara munasabah)

A = ACHIEVABLE, AMAZING, AWESOME (boleh dicapai, berjejak di alam nyata, hebat,mengagumkan)

R =RELEVANT, REALISTIC, RASIONAL ( relevan, realistik, munasabah, boleh diterima akal)

T =TIME FRAME, TRACKABLE ( jangka masa pencapaian, boleh dijejaki atau dipantau)

M.Heppel dalam bukunya berjudul "How to be Brilliant" mengutarakan agar goal hendaklah memiliki 3 ciri-ciri P ia itu:-

Personal (peribadi),

Positive (positif),

Present tense (kala kini, sekarang).

Goal yang bersifat peribadi memiliki kuasa WIIFM iaitu "apa yang saya dapat dari semua ini". Kita sedang memperkatakan tentang goal persendirian dan bukan kumpulan atau syarikat. Kita memperkatakan tentang goal ANDA , goal yang akan membuat anda berbeza dari anda dulu, atau dari orang lain yang mengenali diri anda.

Goal juga mestilah sesutu yang positif contohnya, "saya ingin bebas dari hutang dalam satu tahun lagi" merupakan goal yang tidak positif tetapi sebaliknya. Perkataan "hutang" adalah perkataan negatif. Pernyataan goal anda sepatutnya berbunyi " Dalam setahun saya bebas dari segi kewangan".

Perkataan "akan" dalam pernyataan goal anda memberi makna kala hadapan atau akan datang. Kita mesti menggunakan "sekarang" atau seolah-olah sudah berlaku. Apabila kita menetapkan gol kita dalam kala masa kini atau telah berlaku, otak bawah sedar (subconscious) kita akan bekerja keras bagaimana mencapai gol berkenaan. Ia akan mencari jalan dan memberi idea bernas untuk menjawab persoalan "HOW" atau "bagaimana". Justeru , pada peringkat permulaan di atas, kita mesti jelas di fikiran kita tentang "WHY" atau "kenapa " atau sebab kita mesti mendapat atau berjaya dalam sesuatu goal kita.

Terdapat beberapa aspek kehidupan yang mana goal wajib dibuat. Untuk menjadi seorang insan yang seimbang dan saling lengkap melengkapi (insan kamil mutakkammil) kita hendaklah mengambil berat serta prihatin dalam kesemua aspek kehidupan iaitu kerohanian/spiritual, fizikal, kewangan, kerjaya, pendidikan, keluarga/famili, masyarakat, emosi/mental, dan masa lapang (senggang/hobi). Aspek utama goal ialah kita mesti memiliki goal dalam medan kerohanian atau spiritual. Sebagai contoh, " saya mesti memahami apa yang saya ucapkan dalam solat saya di penghujung bulan April 2010", "saya mesti dapat menghafaz surah AtTariq pada bulan Mei 2010" dan sebagainya.

Dalam aspek fizikal, sebagai contoh, "saya dapat belari keliling balapan Stadium tanpa berhenti sebelum penghujung tahun 2012".

Setelah selesai proses menetapkan atau mengwujudkan senarai goal, setiap goal yang telah ditulis mestilah mempunyai senarai langkah tindakan (action steps) yang tersendiri. Sebagai contoh, dalam bidang pendidikan, goalnya ialah "saya hendak mendapat sijil tambahan dalam bidang kaunseling di hujung tahun 2012", maka langkah tindakan selanjutnya mungkin: melayari internet untuk mencari program PJJ (pendidikan jarak jauh) yang ditawarkan serta perkara yang berkaitan seperti kos, jangkamasa dll., merujuk individu tertentu seperti kaunselor sekolah, merujuk KWSP untuk pembiayaan dengan pengeluaran simpanan, berbincang dengan majikan atau bos hasrat untuk sambung belajar dan seterusnya.

Senarai langkah tindakan bagi setiap satu goal harus dibuat mengikut keutamaan (priority). Kemudian, laksanakan langkah tindakan yakni BUAT. Buat sesuatu setiap hari. Rujuk goal dan langkah tindakan setiap hari. Pada setiap hari, lihat, bayangkan dan sebut goal anda. Jika perlu, gantungkan senarai goal anda di tempat-tempat yang anda mudah melihatnya seperti di cermin muka, di bilik air atau pada dash board kereta. Semoga berjaya duniawi ukhrawi..

Tiada ulasan: