Sabtu, Disember 12, 2009

‘Good Governance' atau Tadbir urus baik

Apa yang saya faham dari Konvensyen Jawatankuasa Keutuhan Pengurusan (JKP) bertemakan Tadbir Urus Baik Penentu Pembangunan Mampan. Konvensyen JKP 2009 pada 7-8 Disember 2009 di Hotel Riverside Majestic, Kuching, Sarawak.

‘Good Governance' atau Tadbir urus baik dianggap sebagai kunci pengurusan pembangunan oleh Bank Dunia. Dimana dimensi pengurusan sektor awam mempunyai akuntabiliti, kerangka undang-undang untuk pembangunan dan ketelusan maklumat .

Dalam konteks Perkhidmatan awam ‘Good Governance' ialah "Pengurusan yang profesional & mempunyai akauntabiliti. Dalam ertikata lain perkhidmatan awam yang boleh menyelenggarakan peraturan-peraturan, mengekalkan standard & daya saing bagi memastikan akuntabiliti dari segi kewangan dan pentadbiran. . Ia sangat sangat penting bagi mendapat keyakinan sektor swasta ..

. Good Governance' mengikut takrif “Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (ESCAP)” adalah proses membuat keputusan dan bagaimana mana menentukan keputusan dilaksanakan atau tidak"

Asian Development Bank mentakrifkan Good Governance' ialah "Norma-norma tingkahlaku yang menentukan kerajaan menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat sepertimana yang dijanjikan.. Terdapat empat elemen asas: akuntabiliti , penyertaan i, prediktabiliti, transparens"

Elements Good Governance (ESCAP)

1. Efektif dan Efisien (Cekap dan berkesan)
2. Mengikuti peraturan dan undang-undang
3. Penyertaan
4. Berorientasi Konsensus
5. Akuntabiliti
6. Responsif
7. Transparen (ketelusan)
8. Adil dan saksama

1. Efektif dan Efisien
PEMUDAH ditubuhkan untuk menangani isu-isu berkaitan dengan kecekapan sector awam. Pada permulaannya terdapat 89 isu yang berkaitan denagan sector swasta. Umpamanya isu berkaitan dengan kelulusan permit yang mengambil masa berminggu-minggu telah dapat diselesaikan dalam masa 7 hari sahaja. Pendaftaran syarikat daripada 3 hari kepada 1 jam sahaja.

2. Peraturan dan undang-undang
Peraturan dan undang-undang sangat penting. Dalam hal ini kecekapan mahkamah sangat diutamakan. Banyak perjanjian yang ditandatangani yang melibatkan Negara ketiga perlu penyelesaian segera. Proses mahkamah yang mengambil masa yang panjang akan mendatangkan persepsi yang bias kepada pihak tertentu.

3. Penyertaan.
Komunikasi yang berkesan stakeholders dengan rakyat adalah jantung hati pembangunan . Dalam hal ini penglibatan Persatuan , Syarikat ,, NGO, parti politik) & orang ramai dapat memberi kesan kepada rancangan & pelaksanaan projek dan program, terutama nya yang melibatkan kepentingan mereka. Sebagai contoh jika kerajaan berbelanja RM 1 untuk membuat keputusan,dengan membelanjakan RM10 untuk konsultansi. Adalah lebih baik daripada menghabiskan RM 100 untuk membatalkan projek yang tidak dirancang dengan baik

4. Berorientasi Konsensus
Penglibatan agensi-agensi berkaitan perlu namun terdapat juga pro dan kontra sehingga persetujuan dicapai untuk menyelesaikan sesuatu isu. Contohnya : Dasar Pekerja Asing – dilibatkan sama MTUC dalam membuat dasar. Mengambil masa 2 tahun sebelum persetujuan dicapai.

5. Akuntabiliti
Orang ramai mengharapkan akuntabiliti sebenar sector awam . Pihak yang bertanggungjawab hendaklah mengambil tanggungjawab apabila sesuatu krisis berlaku. Sebagai contoh pihak pengurusan Bank Central Govt. dari New Zealand mengundurkan diri ketika inflasi melebihi target . Untuk mengembalikan kepercayaan orang ramai wujudnya akauntabiliti dalam sector awam tidakan tegas hendaklah dilaksanakan jika terdapat lapuran salah laku dalam sektuor awam.

6. Responsif
Tuntukan agar kerajaan melaksanakan tadbir urus yang baik telah meningkat dengan peningkatan pendidikan rakyat ,ketelusan maklumat masyarakat sivil kuat, pengawal, internet & blog . Oleh itu penjawat awam hendaklah fleksibel & responsive terhadap perubahan dan keperluan rakyat. Contohnya : kaedah baru pembayaran & penghantaran harus dilaksanakan.. Jam bekerja harus memenuhi keperluan pelanggan, Perkhidmatan pelanggan harus mengikuti piagam pelanggan yang ditetapkan.

7. Transparen (ketelusan)
Berkaitan dengan akuntabiliti & ketersediaan maklumat kepada umum Peraturan kerajaan dan kriteria untuk membuat keputusan yang diperlukan. Tiada pelindungan untuk pelaku rasuah, kebocoran dan penyalahgunaan kuasa

8. Adil dan saksama
Ketidakadilan dalam penyediaan perkhidmatan awam perlu ditangani dengan segera.-Perkhidmatan yang adil dan saksama adalah sesuatu yang penting dan sangat releven dengan Mlaysia yang rakyatnya multiras dan multi-agama. Kepelbagaian harus tercermin dalam dasar dan perlaksanaan system penyampaian kerajaan.

Kesimpulannya kepimpinan tertinggi dalam perkhidmatan awam harus menunjukkan komitmen terhadap tadbir urus yang baik. Mengkaji semula prosedur pentadbiran untuk menangani isu-isu etika, kemungkinan penyalahgunaan kuasa, dan lain-lain di persekitaran yang lebih kompleks .Kemudahan untuk rakyat membuat aduan hendaklah disediakan dengan pelbagai kemudahan seperti Nombor telefon, alamat email dan perlindungan. Kepada pengadu.

Tiada ulasan: