Jumaat, Disember 11, 2009

Jangan doakan bencana untuk satukan orang Melayu yang sedang berpecah

Masihkah wujud jati diri yang bertunjangkan Alif, Baa & Ta (Agama, bangsa dan Tanah Air) dikalangan orang Melayu. Dikalangan orang Melayu perjuangannya tidak ada istiqamah. Hanyut dan terumbang ambing seperti perahu di samudera luas. Seperti lalang ketika ditiup angin sekali ke Hulu sekali ke Hilir.. Bangsaku ini banyak cakap dari bekerja, berkontroversi dan suka bergaduh dan dengki sesama sendiri. Sifat ini terbawa-bawa dalam semua aspek kehidupan, termasuk politik dan agama.Saya melihat pergaduhan dikalangan Ummat melayu ini tidak berkesudahan, mujurlah tidak sampai berbunuhan sesame Melayu Islam A dan Islam B. Sepertimana puak Sunni dan Syiah di Iraq.

Masalah ini ia telah lama diketahui. Pakar psaikologi dan antropologi telah pun memperkatakan masalah ini berdasarkan analisa dan kajian empirikal mereka. Namun amaran dan peringatan itu ia tidak diambil hirau. Sikap ini bukan saja ada pada Melayu yang berpendidikan rendah, tetapi Melayu berpendidikan tinggi yang bergelar intelektual juga. Bahkan Melayu intelektuallah yang mengajar Melayu berpendidikan rendah untuk bergaduh! .

Kesemua sifat ini membawa kepada kehidupan Melayu yang tertutup. Berfikiran secara jumud, ego, keras kepala dan panas baran yang natijahnya akan meletakkan Melayu dalam satu belenggu (stigma) hidup yang meresah dan menyeksakan. Sebagai contoh tengok saja bagaimana sikap Melayu dalam mempertahankan kedudukan dan maruah bangsa mereka. ini bila ada yang mengungkit soal ketuanan Melayu.. Kerana itu mereka memberi amaran dan warning dari masa ke semasa. Kata-kata, “jangan main api”, “jangan biadap”, “sedar diri”, “ini peringatan terakhir”, “jangan cabar Melayu”, dan sebagainya sering kita dengar dari masa ke semasa.. seolah-olah jika ada pihak yang sentuh juga akan mendapat tentangan hebat daripada orang Melayu. .

Sebenarnya sudah banyak kata-kata sebegini yang kita dengar namun bangsa lain terus mengungkit. Namun habuk pun tiada tindakan dari orang Melayu. Malah bansa lain semakin berani. Dalam kehebatan Melayu memberi amaran dan warning, mereka terus memperolehi apa yang mereka inginkan. Keadilan sosial yang mereka perjuangkan demi kepentingan kaum mereka sudah diperolehi sedikit demi sedikit. .

Tuntutan mereka sepaya ISA dipinda. Telah pun dipinda. Begitu juga dengan DEB yang dilihat mendiskriminasikan mereka telah dirombak hasil daripada perjuangan mereka. Hak-hak keistimewaan Melayu menerusi DEB sudah pun dikurangkan. Terbaru ialah desakan agar BTN dibuabrkan untuk tidak menjadi bilik indoktrininasi semangat petriotik bangsa Melayu. Kita juga akur. Terbaru peruntukan pembinaan mesjid pun mereka pertikaikan. .

Perjuangan orang Melayu berbeza dengan perjuangan orang Cina. Orang Melayu berjuang politik untuk memartabatkan ekonomi orang Melayu. Politik pertama. Kedua Sosial dan Ketiga barulah Ekonomi. Tetapi perjuangan orang Cina pertama Ekonomi, kedua Sosial dan yang ketiga politik. Jadi mereka menggunakan kekuatan ekonomi untuk mendapatkan kuasa politik. .

Jadi apakah erti dan maknanya orang Melayu melaung, membakar gambar, mengangkat sepanduk dan meludah kata-kata kesal yang merindingkan bulu roma, tetapi ia tidak memberi bekas langsung dan pihak dikecamnya sedikit demi sedikit memperolehi apa yang dijuangkan. .

Sehubungan itu juga pemimpin siasah Melayu sendiri harus membina intergriti diri yang mantap. Mengapa pemimpin Cina khasnya DAP diminati kerana mereka mempunyai intergriti dan kredibiliti yang mampan. Sebaliknya soal intergriti dan kredibiliti ini di kalangan pemimpin Melayu agak buruk dan sesetengahnya amat jelek. Ramai orang kata untuk Melayu menjamin hak mereka Melayu kena bersatu. Pada saya dalam keadaan hari ini Melayu tidak akan bersatu. Ego dan amarah Melayu sangat tinggi. Inilah menyebabkan Melayu akan membenci antara satu sama lain. Bangsa dan agama bukan wadah yang boleh mempersatukan Melayu. Sebab masing-masing ada teori, ada formula dan ada fahaman dan keyakinan tersendiri. Dalam penghayatan agama Pas dengan Umno tidak sama, persamaannya hanya dalam filsafah dan kiblat saja. .

Sudah menjadi lumrah manusia bila dalam keadaan tersempik baru ingatkan kawan dan Tuhan. Contoh mudah, orang Melayu bila tersepak tunggul di jalan atau terjatuh longkang dia akan menyebut, Allah... maknanya orang Melayu ingat Tuhan waktu sakit saja. Selagi tidak sakit Melayu akan ego, 'manggak' dan merasa hebat sendiri.

Tiada ulasan: