Selasa, Disember 01, 2009

Buku rekod perkhidmatan tidak direkod dengan sempurna

Sejarah perkhidmatan tercatat dalam buku rekod perkhidmatan. Rekod perkhidmatan ini hendaklah diurus dengan sempurna. Sebaik sahaja seorang pegawai melapur diri buku perkhidmatan hendaklah disediakan. Semua catatan mengenai perkhidmatan hendaklah dimasukan dalam buku tersebut. Diantara catatan yang terdapat ialah butir-butir peribadi dan peristiwa-peristiwa yang terjadi dalam perkhidmatannya hendaklah dicatitkan satu persatu. Cuti. Kursus, pergerakan gaji dan lain-lain hendaklah direkodkan dengan teratur. Setiap catatan hendaklah disahkan oleh pegawai gred 27 keatas.

Catatan bermula bila seorang pegawai memasuki perkhidmatan dan berakhir bila seorang pegawai keluar dari perkhidmatan atau berpencen. Catatan ini telah menjadi rekod awam. Ianya dilindungi dibawah akta akib. Denda bagi kesalahan memusnahkan rekod awam adalah RM5000 atau satu tahun penjara.

Apa yang dikesalkan terdapat ketua jabatan yang tidak berapa cakna mengenai rekod perkhidmatan kakitangan dibawahnya. Manakala pemilik buku rekod itu sendirit tidak pernah melihat rekod perkhidmatannya. Pegawai tidak tahu sama ada rekod perkhidmatannya dicatat dengan betul atau tidak.

Bila menyediakan dokumen pencen dan pihak urusetia yang menyemak dokumen tersebut sebelum dihantar kepada JPA barulah tersedar banyak perkara yang tidak betul dicatatkan dalam rekod perkhidmatan. Catatan cuti tidak betul. Tangga gaji tidak teratur dan sebagainya. Terdapat juga kes yang mana taraf jawatan tetap dan berpencen tidak dicatatkan. Terdapat kes diman seorang pegawai telah dinaikkan pangkat tidak dicatatkan dalam buku rekod perkhidmatan. Dengan itu pegawai berkenaan terpaksa pencen dengan jawatan lamanya.

Ini sudah pasti akan memberi kesan kepada kemudahan pencen pegawai berkenaan. Jangan terperanjat terdapat penjawat awam yang tiada langsung rekod perkhidmatan dan menyebabkan mereka langsung tidak dapat pencen yang sepatutnya mereka dapat . Kesian sungguh.

Tiada ulasan: