Jumaat, Disember 04, 2009

Guru pidatoku. Icon Pidato Nusantara

Berucap di hadapan umum merupakan suatu pengalaman yang amat menarik. Setiap individu akan melalui pengalaman ini sama ada dalam bentuk formal mahupun tidak formal dan sama ada dalam suasana kumpulan kecil atau kumpulan besar. Apa yang penting ialah anda perlu memahami bahawa kemahiran atau bakat pengucapan awam bukanlah sesuatu yang dilahirkan bersama seseorang. Sebaliknya ia perlu dipelajari, diasah dan dibentuk melalui proses pembelajaran dan pengalaman.

Dalam kehidupan seseorang banyak terlibat dalam berbagai bentuk komunikasi dikhalayak umum, umpamanya anda diminta untuk memperkenalkan diri dalam majlis. Anda diminta untuk menjadi pengurusi majlis. Anda dilantik menjadi wakil kumpulan untuk berucap. Anda ada sepatah dua kata kepada tetamu. Anda diminta memperkenalkan sahabat anda kepada hadirin. Anda terlibat dalam debat / pidato. Mewakili rombongan keluarga untuk merisik. Dijemput memberikan ceramah umum di atas pentas.

Pastinya anda mempunyai perasaan gementar bila dikhalayak ramai. Mereka yang terlatih juga ada perasaan ini. Saya bersyukur kepada Allah kerana pada 2 - 4 Disember 2009 berpeluang berguru dengan Dato’ Dr. Syed Ahmad Bin Syed Samsuddin Al-Saggof seorang tokoh pidato Nusantara. Beliau telah menerima anugerah ’Top Motivator of The Year 2000’ di dalam persidangan MALIC III Malaysian Insurance Institute di PWTC, telah mengangkat semangat beliau meneruskan perjuangan di dalam bidang motivasi dan pidato. Beliau mempunyai pengalaman luas di dalam bidang tersebut di mana suara dan wajah beliau sering berkumandang di corong radio 1 RTM dan TV1 dalam Rancangan Jendela Pagi dan segmen motivasi Riak-Riak Remaja.

Beliau merupakan pengasas kelab pidato serta Pengerusi Pusat Latihan Pidato Professional (PULAPI-PRO). Beliau lebih dikenali sebagai guru motivasi dan guru pidato Melayu yang berkaliber. Beliau merupakan Certified Professional Motivator PLPP.

Beliau telah dianugerahkan doktor falsafah di dalam bidang Social Science dan mempunyai kepakaran di dalam bidang ’humanitarian organizational/behaviour’. Malah, beliau turut menerima ’Certificate in Entrepreneurial Management Programme’ dari University of New England, Australia. Beliau juga memperolehi Dip. In L.I.M MII-lutc (USA).

Beliau merupakan seorang Pengarah Pembangunan Perniagaan kepada FETC dan turut bertindak sebagai ’Professional Consultant Speaker’ kepada beberapa buah syarikat. Turut dibanggakan apabila beliau dilantik sebagai ’Speaker Bumiputera’ yang berceramah di 2nd Asia Pasific Life Insurance Congress (APLIC). Malah, beliau turut muncul sebagai ’The Best Motivator’ ketika Agency Conference di World Trade Centre Singapore. Selain itu, beliau juga telah dilantik menjadi Pengerusi Jawatankuasa Sumber Manusia Majlis Perundingan Belia Negeri Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur daripada Timbalan Menteri Jabatan Perdana Menteri pada tahun 2002. Beliau merupakan pemimpin Gerakan Belia 4B kawasan parlimen Cheras.

Pelbagai anugerah telah diraih sepanjang meneruskan karier beliau antaranya menerima anugerah ’Top Group Sales Manager 2000’ di Annual Convention di Genting Highlands. Selain itu, beliau turut menerima anugerah ’Gold Supremacy Award 1998’ dari GE Life. Beliau juga dianugerahkan ’MII-Professional Agent Award’ pada tahun 1999 serta menerima anugerah Citra Agong Pidato Asean 2004.

Beliau pernah menulis di ruangan motivasi di akhbar dan majalah seperti Progress News, Frontline, Wtti, Pesona, PA Magazine dan banyak lagi. Beliau turut menerbitkan beberapa buah buku seperti Belia Tunjang Negara, Yakin Boleh, Rahsia Usahawan dan banyak lagi. Malah, kaset dan VCD beliau telah pun berada di pasaran.

YM Dato' Dr Syed Ahmad mengatakan bahawa "Pidato bukan sekadar melontarkan kata-kata semata-mata, tapi pidato adalah cara melontarkan kebijaksanaan. Pidato adalah ilmu kalam dan ilmu kalam adalah datangnya dari Allah s.w.t dan gunakanlah ilmu kalam ini untuk mendapat redha Illahi."

Katanya lagi
Kalau tanah ada sempadannya,
Kalau pohon ada akarnya,
Kalau tugu ada tiangnya,
Kalau bangsa ada bahasanya,
Kalau pidato ada pejuangnya,
Kalau pejuang ada perjuangannaya.

Untuk pengetahuan semua, Dato Syed Ahmad mempelajari pidato dari gurunya Kiyai soeharjo dari Indonesia. Di Malaysia, antara tokoh-tokoh yang juga mempelajari pidato dari Kiyai soeharjo ialah Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Shamsiah Fakeh, Tan Sri Asiah Ghani dan Pendita Zaaba.

Rasa teruja bila mendengar Dr. Syed berpidato yang menyerlahkan teknik verbal dan non verbal beliau yang sangat lancar, memukau dan boleh menaikkan semangat orang. Intonasi suara beliau juga begitu lantang dan beliau dapat mengekalkan momentum lantang tu selama beliau mengendalikan kelas tersebut.

Tamat sahaja pidato, semua peserta akan melaung serentak dengan menunjukkan tangan kepada peserta yang berpidato dengan lafaz motivasi , "You are the best"... insya Allah, semoga impian Dato' untuk mewujudkan Universiti Agung Pidato Malaysia akan tercapai sebagaimana kata Dato' : "Impian tidak akan menjelma selagi kita tidak bermimpi untuk berimpian" .

Semuga saya dan anda juga menjadi manusia hebat macam Dato’ Syed Ahmad.

Terima kasih Institut Integriti Negeri Terengganu dan Institut Integriti Malaysia.

Tiada ulasan: