Isnin, Mei 26, 2008

Mengapa tak ada masa (tak dan......) nak urus masa

Setiap orang diberi masa 24 jam sehari semalam, tidak lebih dan tidak kurang. Sama sahaja setiap orang. Masa adalah usia kita. Usia adalah amanah Allah untuk menguji hambanya. Setiap orang bercakap tentang kepentingan masa. Dalam alquran pun Allah berfirman '' Demi masa sesungguhnya manusia itu dalam kerugian kecuali mereka yang beramal solleh, dan yang berpesan-pesan dengan kebenaran dan yang berpesan-pesan dengan kesabaran.
Peribahasa Melayu pula mengatakan '' masa itu emas '.untuk menunjukkan betapa bernilainya setiap masa yang telah berlalu.Pepatah cina pula mengatakan '' Kalau anda hilang seinci masa tidak akan dapat diganti walaupun dengan seinci emas'' .Pepatah arab pula mengigatkan kita supaya kita tidak bermain dengan masa kerana masa itu seumpama pedang kalau kita tidak berhati-hati dia akan memancung diri kita sendiri.Sebab itulah hadith nabi SAW mengatakan rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara, ia itu masa muda sebelum tua, masa sihat sebelum sakit, masa kaya sebelum papa, masa lapang sebelum sibuk dan masa hidup sebelum mati.
Ramai orang bercakap tentang pengurusan masa. Kita pun selalu diberi nasihat supaya jangan buang masa. Tetapi apakah makna sebenar pengurusan masa. Secara mudahnya pengurusan masa ialah mengurus aktiviti kehidupan kita selama 24 jam sehari dan semalam, Bermula dari bangun tidur sehingga kita tidur semula.Dengan lain perkataan pengurusan masa ialah kita menjadualkan aktiviti kehidupan kita. Oleh itu menjadualkan aktiviti dalam kehidupan kita bukan perkara baru bagi setiap orang kerana kita memang telah dilatih sejak dibangku sekolah lagi. Disekolah dahulu che'gu menyediakan jadual waktu. Masa belajar bagi setiap mata pelajaran disusun begitu rapi. Sehinggalah kita telah dewasa kita menyusun jadual aktiviti seharian kita telah menjadi rutin dalam kehidupan kita sepanjang hari. Persoalannya jadual yang telah kita susun tadi kita dapat patuhi atau tidak.Atau pun mampu atau tidak kita mendisiplinkan diri untuk mematuhi jadual aktiviti yang telah kita susun.
Menjadi impian setiap orang untuk jadi cemerlang.Bagi seorang ibu bapa alangkah baiknya kalau ia cemerlang dirumah dalam mendidik anak-anak dan cemerlang ditempat kerja menjadi pekerja yang terbaik. Tetapi tidak ramai ibu bapa dapat melaksanakan tugas dengan cara yang terbaik dalam kedua-dua tempat tersebut. Menjadi lumrah manusia bila dia gagal mematuhi jadual yang telah dibuat. Atau gagal dalam melaksanakan aktiviti yang telah dirancang. Jawapan atau alsan yang paling mudah ialah '' Kerana tak cukup masa ''.
Mengapa manusia selalu tak cukup masa Disini saya ingin menggariskan beberapa faktor.
Pertama kerana kita gagal menentukan keutamaan dalam melaksanakan tugas dan aktiviti. Sesetengah orang gagal dalam ''set of priority'' dalam melaksanakan tugas dan tanngung-jawab.Sehingga menyebabkan semua aktiviti danggap sama sahaja atau sama penting. Oleh itu tumpuan tidak dapat diberi. Menyebabkan tugas yang diberi tidak siap-siap.
Perkara kedua ialah kerana tabiat atau sikap seseorang itu yang suka menangguh-nanguhkan kerja. Atau pun sikap esok masih ada. Buat kerja selalu last minit.
Perkara yang ketiga ialah kerana suka memperbesarkan perkara yang remeh temeh. Banyak kita habiskan masa bincang atau buat perkara yang tak sepatutnya kita buat.
Perkara yang keempat ialah kerana kita tidak yakin kepada orang lain untuk menolong kita melaksanakan kerja kita. Semua kerja kita hendak buat seorang diri. Ini menyebabkan kita hendak melaksanakannya seorang diri.
Perkara yang kelima pula kerana kita tidak dapat mengagihkan tugas kita kepada orang lain.
Faktor yang keenam ialah kerana sikap terburu-buru kita dalam melaksanakan sesuatu perkara. Kerja yang dilaksannakan dengan tiada perancangan selalunya akan membawa kepada kegagalan.
Perkara yang ketujuh pula ialah tidak dapat mengambil manafaat daripada perkembangan teknologi. Perkara yang boleh kita buat dihujung jari tetapi kita terpaksa beratur berjam-jam cuma untuk hanya membayar bil. .
Untuk berjaya dalam kehidupan ini seseorang itu perlu mahir dalam mengurusan masa. Supaya kita dapat memaksimakan bakti kita kepada keluarga, tempat kerja dan masyarakat. Sepertimana mana bidang pengurusan yang lain pengurusan masa juga perlukan perancangan yang rapi dan tersusun. Ini kerana perancangan dapat menyediakan panduan kepada sesuatu tindakan. Oleh itu kita kena faham proses dalam perancangan masa. Dalam perancangan masa pertamanya kita kena tetapkan matlamat, samada matlamat jangka pendek, jangka panjang atau jangka sederhana. Setelah tetapkan matlamat kita kena buat jadual masa perlaksanaan sesuatu kerja. Kemudian tugas tersebut diagih-aghkan supaya kerja-kerja dapat diselaraskan dengan mengambil kira bukan kita seorang sahaja yang mampu melaksanakannya.Langkah seterusnya kita perlu mengenal pasti halangan-halangan yang mungkin terdapat dalam kita melaksanakan aktiviti yang telah dijadualkan tadi, supaya ia dapat dibuat penilaian. Sekiranya dalam penilaian tersebut kita gagal mencapai objektif atau matlamat yang ditetapkan kita membuat perancangan semula.
Bagaimana membuat keputusan dalam pengurusan masa. Disini saya akan memberi 4 tip bagi membantu kita dalam membuat keputusan. Saya namakan tip ”4D” dimana sebelum kita membuat sesuatu keputusan samada kita hendak melaksanakan atau tidak aktiviti yang telah kita rancang tadi, kita perlu berhenti atau ”pouse” sekejap untuk kita tanya diri kita 4 soalan. Soalan pertama : ”Does this need to be done at all”. Adakah kerja atau aktiviti ini perlu dilaksanakan. Jika anda menjawab tidak, ” Drop it ”. Lupakan sahaja aktiviti tersebut. Soalan kedua : ” Do I have to do it”. Adakah kerja ini hanya saya sorang sahaja yang boleh melaksanakannya. Orang lain tak boleh buatke?. Jika jawapannya orang lain pun boleh melaksanakannya. ” Delegate it”. Agihkan tugas itu kepada orang lain.

Tiada ulasan: