Ahad, Mei 04, 2008

Tugas pemimpin

Menjadi pemimpin tidak susah. Tetapi yang susahnya menjadi pemimpin yang berkesan. Sama sahaja, sama ada anda seorang pemimpin politik atau pemimpin sebuah organisasi. Sebagai pemimpin anda mesti bercakap atau melontar idea. Idea pemimpin dinanti oleh pengikut untuk di ikuti dan dilaksanakan. Pemimpin yang hebat akan sentiasa bercakap. Jika ia berada dihadapan ia akan menjadi idola untuk dicontohi dan diikuti oleh pengikut. Berada ditengah-tengah kumpulan ia akan membangkitkan semangat. Bila berda dibelakang pengikut memberi kekuatan dan dorongan motivasi kepada pengikut.
Tugas pemimpin yang berkesan mesti menganjurkan mesyuarat. Tujuan mesyuarat ialah untuk menyelaraskan idea dikalangan ahli. Mengalakkan ahli untuk memberi idea semasa mengendalikan mesyuarat dengan cekap dan berkesan. Pemimpin mesti mengadakan mesyuarat. Mesyuarat adalah untuk membuat perancangan dan mengatur strategi.
Membuat keputusan keputusan adalah tugas pemimpin. Pemimpin yang tidak. membuat keputusan adalah pemimpin yang sangat lemah dan menyusahkan pengikut. Keputusan yang dibuat hendaklah tidak menghina atau menjatuhkan orang bawah. Keputusan yang dibuat sama ada ya atau tidak . Pemimpin tidak boleh membuat cuba try dulu.
Artikel ini ditulis dalam perjalanan ke Caversham Wildlife Park, Whiteman Park, Perth, Western Australia. Jam 10.00 pagi 01 may 2008

Tiada ulasan: