Jumaat, November 27, 2009

Dasar Latihan Pengurusan Sumber Manusia Pejabat Setiausaha Kerajaan Terengganu mengekalkan konsep TERs

Konsep Terengganu (TERs) dapat meningkatkan motivasi penjawat awam dan seterusnya meningkatkan system penyampaian.

Konsep Terengganu (TERs) ialah singkatan daripada maksud seperti berikut:-

T = Training (Latihan)

E = Enrichment (mempekayakan)

R = Reward (Ganjaran)

S = shoot (gugur/ambil tindakan disiplin)

Secara keseluruhan konsep TERs ini memberi satu gambaran dan peringatan daripada kerajaan negeri bahawa setiap penjawat awam yang telah diberi latihan dalam segala aspek dan ditempatkan di pejabat yang lengkap dengan segala kemudahan mestilah memberi komitmen dan yang terbaik kepada jabatannya. Jika penjawat awam ini cemerlang maka mereka patut diberi ganjaran dalam bentuk anugerah cemerlang atau lain-lain ganjaran. Walaubagaimanapun jika kakitangan tersebut setelah diberi ilmu dan disediakan segala kemudahan tetapi masih lagi bermasalah dan kurang berdisipin dalam pekerjaan maka mereka sepatutnya perlu diambil tindakan tatatertib sama ada diberi amaran sehinggalah di buang kerja mengikut Peraturan-Peraturan Awam (Kelakuan dan Tatakelakuan) 1993.

Konsep TERs ini akan melatih penjawat awam dalam pelbagai bidang ilmu sama ada dalam bentuk latihan kendirian, motivasi, peraturan yang besesuaian dengan tugas mereka disamping melengkapkan pejabat dengan segala kemudahan terkini seperti computer peralatan ICT, kenderaan dan lain-lain peralatan yang diperlukan.

Dengan adanya ilmu /latihan dan tempat kerja yang selesa dan sesuai ianya akan menyebabkan motivasi penjawab awam akan meningkat. Latihan juga akan menambah ilmu kepada kakitangan dimana ilmu yang diajar tadi boleh di sampaikan pula kepada penjawat awam di bawahnya untuk digunakan bagi memberi perkhidmatan kepada masyarakat atau pelanggan.

Konsep ‘ Reward ‘ (ganjaran ) kepada penjawat awam yang cemerlang juga akan menyebabkan mereka menanam sikap untuk bekerja kuat dan memberi perkhidmatan yanag terbaik supaya pihak jabatan dan pelanggan dapat menilai dan seterusnya memilih mereka untuk memberi’Reward’ sama ada dalam bentuk Anugerah pekerja cemerlang, lawatan keluar negeri atau dalam bentuk kewangan. Kesan daripada ‘Ganjaran’ ini akan meningkatkan lagi motivasi penjawab awam dan sistem penyampaian jabatan kepada masyarakat.

Konsep ‘shoot’ (gugur) juga boleh dilihat memberi peringatan yang positif dimana penjawat awam juga akan merasa mereka perlu bekerja berdisiplin dan cemerlang jika tidak mereka sendiri terpaksa di ‘shoot’ kan. (diambil tindakan disiplin/digugurkan). Oleh itu walaupun peringatan ini dilihat agak keras tetapi ianya juga boleh dianggap sebagai amaran supaya penjawat awam itu dapat memberi komitmen kerja yang tinggi dan seterusnya meningkatkan motivasi diri dan sistem penyampaian jabatan.

Secara umumnya konsep TERs ini dapat membantu penjawat awam untuk meningkatkan lagi motivasi diri disamping meningkatkan sistem penyampaian jabatan kepada pelanggan seterusnya akan meningkatkan lagi imej jabatan dan Kerajaan Negeri dalam masyarakat.

Tiada ulasan: