Jumaat, November 13, 2009

Melayu abad ke21 era ICT dan globalisasi. Aku juga pejuang Agama, Bangsa dan Tanah Air (Bahagian 111)

Perjuangan belum selesai. Melayu belum berubah. Dasar ekonomi untuk mengembalikan hak Melayu tidak mampu mengembalikan kuasa ekonomi kepada bangsa Melayu. Ketika DEB dilaksanakan hanya segelintir Melayu menikmatinya itu pun atas dasar pengswastaan. Hanya syarikat yang untung sahaja diswastakan. Namun selepas diswastankan ianya merundum masalah. Ketika DEB dilaung sebagai benteng ekonomi orang Melayu, berbillion kekayaan ini masuk ke poket ‘tuan-tuan Melayu’. Apabila diperjuang subsidi dan kontrak untuk bangsa yang menjadi tuan negara ini, kita jual kepada bukan Melayu.

Melayu glokal kata Dato’ Najib. Melayu tidak ketinggalan zaman. Malangnya bangsa Melayu menjadi majoriti penghuni pusat serenti dan penjara. Ketika dasar meritokrasi diperkenalkan, semakin banyak bangsa ini yang gagal di universiti kerana masalah akhlak dan sosial. Betapa perjuangan tidak selari dan seimbang dengan realiti mahupun tindakan kita. Mengapa bangsa Melayu belum sedar dan insaf. Bangsa bagaimana yang mahu dilahirkan. Mengapa perjuangan bangsa tidak bertunjangkan kekuatan agama, bangsa dan tanah air.

Menuntut suatu peingiktirafan yang besar, memerlukan sumbangan yang lebih besar. Sebelum berbicara tentang hak, biarlah kita dulu menunaikan tanggungjawab kita terhadap orang sendiri mahupun orang lain. Kadang-kadang, kita lebih lajak dari laju. Kita bersikap reaktif dan defensif dalam isu ini dan berfikir kaum lain sedang mengancam kita. Tapi kita jarang sedar bahawa kebanyakan masa, kita yang menghakis hak kita sendiri lantaran kurang menunaikan tanggungjawab terhadap bangsa sendiri. Pemimpin yang berjuang untuk bangsa hanya dibibir sahaja. Hakikatnya berjuang untuk perut sendiri. Rasuah bermaharaja lela. Penyelewingan usah bicara. Saban hari kita dipaparkan dengan kisah penyelewingan bangsa sendiri.

Saya juga Melayu sejak lahir, ibu bapa Melayu dan seluruh budaya hidup adalah Melayu. Tiada anasir lain yang diterap dalam hidup selama ini selain dari cara Melayu. Makanan Melayu, baju Melayu dan pastinya bahasa Melayu. Hidup pula di negara Malaysia yang mempunyai kata akar ‘Malay’, merujuk kepada rumpun Melayu selaku peribuminya. Subjek sejarah di sekolah dulu pun mengajar, bahawa tanah air ini, dahulunya dikenali sebagai ‘Tanah Melayu’. Hari ini seolah tiada lagi yang berani mengaku ini adalah Tanah Melayu dalam erti kata sebenar. Tiada lagi majoriti Melayu dalam apa bidang sekali pun.

Hanya sekerat dua yang masih berani mendakwa ini bumi Melayu dan kita bangsa peribumi tanah ini. Lantaran itu ada pihak dengan tegas mahu orang lain seluruhnya mengiktiraf bahawa kita ‘tuan’ tanah ini. Walhal tanpa disedari ramai juga tuan tanah Melayu sejak dulu lagi telah pun menjual tanahnya sejengkal hingga sebidang demi sebidang kepada pemaju hartanah dari bangsa lain kerana laba sementara. Sedangkan pihak yang membeli itu untung lebih 10 kali ganda dari empunya tanah asalnya.(Bersambung)

Tiada ulasan: