Rabu, November 18, 2009

Kakitangan bermasalah atau ketua jabatan yang bermasalah

Jangan disamakan mentadbir dan mengurus manusia dengan mentadbir dan mengurus jentera atau mesin. Bila mengurus jentera kaedah yang terbaik adalah dengan mengikut panduan atau manual yang dibekalkan. Jika manual tersebut di ikuti sepenuhnya pasti akan menghasilkan keputusan yang terbaik. Namun begitu dalam hal mengurus manusia jika hanya mengikut buku 100 % pun belum tentu akan menghasilkan natijah yang diharapkan. Manusia makhluk hidup bukan barang yang tidak bernyawa seperti mesin dan jentera.

Manusia ada hati dan perasaan . Ia juga mempunyai naluri untuk untuk dicintai dan disayangi. Oleh itu jika seseorang itu tidak ada hati dan perasaan sayangkan orang lain ia sesungguhnya tidak layak untuk menjadi pengurus sumber manusia. Jika hanya mencari salah dan silap manusia yang diurusnya pasti tidak menyelesaikan masalah dalam organisai yang diuruskannya.

Sebagai ketua jabatan sepatutnya turun padang melihat dan mengenal setiap ahli dalam organisasinya. Bila turun padang baru dapat melihat masalah sebenar apa yang berlaku. Akan ada perasaan serta dapat menjiwai masalah yang berlaku. Akan ada rasa emphaty terhadap orang lain. Dengan itu kelompangan dan kekosongan dapat diambil tindakan segera.

Ketua jabatan perlu menyelesaikan masalah kakitangan dibawah tanggung jawabnya bukan memindahkan masalah kejabatan lain. Umpamanya jika terdapat kakitangan yang mempunyai masalah disiplin tindakan sewajarnya perlu dilaksanakan termasuk mengambil tindakan dibawah peraturan tatatertib.

Namun begitu apa yang berlaku berlaku ketua jabatan hanya berusaha untuk menukarkan kakitangan yang bermasalah tadi ke jabatan lain. Ini berlaku kerana tidak ada keberanian untuk mengambil tindakan. Pernah suatu ketika dahulu bila ibu pejabat mengarahkan ketua jabatan menyenaraikan kakitangan yang bermasalah untuk dibuat program kaunseling. Ketua jabatan ini menyenaraikan separuh dari kakitangan sebuah Majlis Daerah yang diketuainya dan menganggapnya sebagai kakitangan yang bermasalah. Yang menariknya apa yang berllaku selepas itu ketua jabatan tersebut memang benar-benar bermasalah. Ingat satu jari ditudingkan kepada orang lain tetapi tiga jari ditudingkan kepada diri kita sendiri.

Tiada ulasan: