Khamis, November 05, 2009

Melayu di Abad ke 21 Era globalisasi dan ICT . Aku juga pejuang agama, bangsa & negara (Bahagian1)

Lebih kurang 10 tahun lalu (26 November 2099) bersajak seorang novelis dan karyawan Melayu.

Osman Awang bersajak bagaimanakah Melayu diabad kedua puluh satu.

Katanya “ Masihkan tunduk tersipu-sipu?. Jangan takut melanggar pantang Jika pantang menghalang kemajuan; Jangan segan menentang larangan Jika yakin kepada kebenaran; Jangan malu mengucapkan keyakinan Jika percaya kepada keadilan. Jadilah bangsa yang bijaksana Memegang tali memegang timba Memiliki ekonomi mencipta budaya Menjadi tuan di negara Merdeka“

Apakah kita masih segan , kita masih malu atau kita takut mengatakan kedudukan sebenar kita dalam negara ini? Apakah kita tidak berani berdepan dengan realiti bahawa ini:-

Bukan lagi Tanah Melayu dalam ertikata sebenarnya bukan lagi ada ketuanan Melayu dan bukan lagi milik majoriti orang orang Melayu dalam apa bidang sekali pun?

Bukan setakat itu sahaja malah kita juga dilarang berbicara bahawa perjuangan kita adalah untuk menuntut hak yang telah tergadai kepada bangsa lain. Kerana itu namanya provokasi!. Walau bagaimana pun kita boleh berbicara mengenai perjuangan hak orang Melayu, taraf ekonomi orang melayu, keistimewaan orang melayu dan kedudukan orang Melayu. Tetapi jangan sekali-kali menyebut siapa yang merampas hak kita atau dengan siapa lawan kita dalam perjuangan ini.

Kita bangsa Melayu didendangkan dengan lagu indah, dengan nada yang lembut bahawa mereka tidak merampas. Tetapi mereka berusaha dan yang penting lagi mereka tahu membezakan antara isu ekonomi dengan falsafah politik. Mereka cuba dan terus mencuba dan dengan kekuatan ekonomi yang sedia terbentuk maka mereka mampu menggunakan kuasa wang ringgit dengan sempurna dan berkesan, dengan berhasil, atas apa cara sekali pun.

Kita sama-samalah berfikir snerio yang berlaku kini bahawa kita hanya kita hanya memberi, mereka merasa, maka generasi kita merana. Apakah ianya suatu realiti. Mimpi ngeri pejuang bangsa.

Kini nasib Melayu di era globalisasi seolah-olah sebuah tasik yang hampir gersang. Yang ada cuma anak ikan, air yang semakin cetek serta tercemar.

Kita masih terus takut menuntut hak . Melayu takut menyuarakan pendapat dan takut menongkah arus serta takut kepada diri sendiri. Adakah budaya - budaya takut ini akan dapat memajukan kita hatta mencapai satu tahap kemerdekaan yang berterusan?

Kita semua perlu insaf, bahawa tiada apa yang dapat diwarisi oleh generasi akan datang, kalau kita terus cuai pada masa ini dan jika kita terus mengambil sikap tidak peduli. Malangnya nasib bangsaku.

Sedikit demi sedikit kita bertolak ansur. Mereka tolak, kita beransur. Kita hanya beransur untuk kepentingan diri dan individu. Kita gagal melihat gambaran besar kebinasaan yang kita sendiri bentuk.

Kita gagal membentuk infrastruktur yang kukuh kerana kita hadir untuk menentukan nasib diri sendiri tanpa memikirkan mengenai bangsa kita sendiri. Apakah itu pejuang bangsa sejati?.

Kita gagal melihat asas mengapa kita perlu berjuang . Mengapapa kita perlu mengembalikan hak - hak kita. Kita juga tidak mahu berkata dengan jujur dengan siapa yang sebenarnya hak - hak kita sekarang sedang berada.

Saban hari dalam perhimpunan raksasa. Kita terus didendangkan lagu perjuangan . Digesa untuk berjuang. Perjuangkan ketuanan Melayu. Ya itulah satu bentuk idealisme perjuangan tetapi kita tidak ditentukan siapa saingan kita? . Kita takut dan gentar untuk menuding telunjuk bagi pengikut mengenal siapa sebenarnya saingan kita.

Tiada ulasan: