Ahad, November 01, 2009

Siapa yang bersalah dan bagaimana untuk menyelesaikannya

Maaf tuan, saya tidak tahu buat kerja. Sekiranya tindakan saya bijaksana perkara sebegini pasti tidak akan terjadi. Sepatutnya surat tersebut tidak diposkan lagi. Tetapi apa yang telah terjadi kerana berlaku "break down" dalam sistem komunikasi. Sepatutnya surat tersebut tidak dihantar lagi kepada penerima. Keputusan tersebut belum lagi dimaklumkan kepada pihak tertinggi. Ia adalah tindakan yang penting walaupun tidak salah dari segi peraturan. Tetapi budaya dan amalan protokol mengkehendakinya berbuat demikian.

Menyedari kesilapan tersebut ketua jabatan telah mengarahkan supaya pembantu tadbir yang terbabit tawakufkan dahulu surat tersebut agar tidak dipos lagi. Oleh kerana masa tersebut hampir waktu akhir tugas pada hari tersebut. Pembantu tadbir berkenaan memberi tahu kerani surat supaya menarik balik surat berkenaan dari meja PAR yang menguruskan penghantaran surat. Kerani surat bertindak segera dengan mengambil surat dari meja PAR lalu diletakkan surat berkenaan diatas mejanya. Oleh kerana masa kerja sudah tamat kerani surat bergegas pulang.

Malangnya bila PAR yang bertugas lebih masa telah mengambil semula surat berkenaan dari meja kerani surat kerana tidak tahu arahan supaya surat tersebut perlu ditawakufkan dahulu. Maka surat tersebut telah di poskan pada hari itu juga.Maka terjadilah suatu keadaan yang serba salah. Tak kanlah nak hantar surat lain bagi membatalkan surat tersebut. Ini akan mencemarkan maruah jabatan dan mungkin pihak berkenaan akan menyaman jabatan, sekiranya pihak tertinggi tadi tidak bersetuju dengan keputusan tersebut.

Agaknya siapa yang bersalah dalam kes ini. Adakah PAR yang bersalah. Kerani terbabitkah yang bersalah atau kerani surat yang bersalah. Adakah ketua jabatan yang bersalah. Surat tersebut ditandatangan oleh saya. Adakah saya yang bersalah. Saya buat surat tersebut pun atas arahan ketua jabatan juga. Jadi siapa yang bersalah. Tak kanlah tidak ada siapa yang bersalah.

Macam mana nak selesaikan masalah tersebut. Saya boleh salahkan PAR. Saya juga boleh salahkan kerani. Tetapi tak kanlah saya nak menyalahkan ketua jabatan. Jika saya menyalahkan mereka, nasi dah jadi bubur. Mereka tidak boleh buat apa-apa. Nyaya saja mereka kena marah. Jadi dalam kes ini saya harus bertanggung jawab. Ini masalah besar, Ia perlu diselesaikan segera.

Macam mana saya nak selesaikan masalah tersebut. Apa yang saya buat ialah dengan mengenal pasti jalan penyelesaian. Bahagikan masalah yang besar tadi kepada beberapa kategori yang kecil dan selesaikan satu persatu.Dalam kes ini komunikasi dan jalinan hubungan dengan pihak tertinggi sangat penting. Sama-sama bertindak untuk mencari jalan penyelesaiaan.Kena berhati-hati seperti menarik rambut dari tepung. Rambut tidak putus dan tepung tidak rosak.

Alhamdulillah masalah tersebut telah selesai......

Tiada ulasan: