Ahad, November 15, 2009

Cabaran abad ke21 era ICT dan globalisasi. Aku juga pejuang Agama, bangsa dan tanah air (Bahagian iv)

Hidup ini suatu perjuangan. Setiap perjuangan itu mesti punya matlamat yang ingin dicapai. Perlu wawasan dan impian, walaupun ianya belum pasti menjadi realiti. Oleh itu jJika ditanya apakah matlamat hidup kita, seorang peniaga akan mengatakan matlamatnya ialah untuk maju dalam perniagaannya. Seorang guru akan mengatakan agar ia dapat meningkatkan prestasi pelajar-pelajarnya dan seorang pelajar pula akan mengatakan tentang harapannya untuk beroleh kecemerlangan dalam pelajarannya.
Oleh itu setiap orang yang mempunyai matlamat dalam hidupnya perlu bermula. Melangkah menuju kehadapan, bBukannya kebelakang. Perjalanan beribu batu bermula dengan langkah yang pertama. Tidak ada orang sampai kepada kejayaan dengan hanya satu langkah.
Sejauhmanakah matlamat itu akan tercapai? Bergantung kepada kekuatan langkahnya. Bagaimana ia mengatur strategi. Langkah yang mempunyai strategi adalah langkah untuk menuju kejayaan. Namun begitu dalam mengatur langkah ada tanda-tanda sebilangan kita yang sudah kehilangan fokus dan lupa usaha untuk untuk memartabatkan agama, bangsa dan tanah air. Apa yang paling penting dan utama dalam melangkah menuju matlamat adalah untuk membela nasib agama, bangsa dan tanahair ( alif, ba , ta ). Ini sebenarnya tunjang jati diri dalam perjuangan ini.
Benarlah apa yang diperkatakan oleh Dr Mahadhir matang Perdana Menteri Malaysia bahawa perjuangan masih belum selesai !. Kemiskinan masih ketara didalam lingkungan Melayu di Malaysia. Gejala sosial melipah ruah. Penagihan dan pengedaran dadah majoritinya dikalagan umat Melayu. Pergaulan bebas dan sumbang mahram juga dari kalangan bangsa ini. Berbagai lagi gejala sosial yang cukup mencemaskan kita. Masih adakah lagi jati diri dikalangan ummat diera globalisasi dan ICT ini ?.
Tepuk dada tanya selera. Pepatah Melayu yang bercanggah dengan isalam. Selera adalah nafsu, jika tanya nafsu tiada lagi pertimbangan dosa pahala. Tiada lagi pertimbangan syurga neraka. Oleh itu pepatah tersebut tidak boleh digunakan lagi dalam perjuangan ini. Tepuk dada tanya iman baru betul.
Bagi yang tidak tertakluk dalam perjuangan bangsa dan tiada jati diri. Soal gejala sosial yang berlaku dikalangan umamat Melayu hanya memandang kecil perkara ini, tidak merasa tersinggung sedikit pun apabila membaca kes wanita Melayu Islam memperagakan tubuh untuk memuaskan nafsu serakah pelanggan mereka. Manakala bagi kita yang bimbang, kita yang tersentuh perasaan, maka wajar sangatlah kita bersama-sama menginsafkan diri dan mengajak yang lain agar bersama-sama kembali membina jati diri alif, ba, ta (Agama. Bangsa dan tanah air).
Bagaimana untuk mengubah dan memulakan langkah. Adakah dengan menuding jari itu akan dapat merobah nasib dan minda orang Melayu itu, justeru mengeluarkan Melayu dari kemelut dilemmanya itu? Jawapannya sudah tentu tidak... Tidak ada kuasa sakti yang datang dari jari itu, tundinglah sebanyak mana sekalipun, tidak akan ada 'magik' yang akan berlaku, Melayu tetap tidak akan berubah. Itulah juga yang sering diperkatakan berkali-kali oleh para pemimpin Melayu, baik Dato' Onn, hingga ke Dr Mahathir dan kini Najib Tun Razak... dan saya percaya, ianya akan terus diulang-ulang lagi sehingga hari kiamat, Melayu itu akan tetap Melayu dan tidak akan berubah. (Bersambung)

Tiada ulasan: