Selasa, November 17, 2009

Dilema penjawat awam : Kerja atau teruskan pengajian di Universiti ?

Seorang pegawai melapur diri menjawat jawatan dalam gred 17. Proses menerima jawatan telah disempurnakan oleh pegawai berkenaan sebaiknya. Beliau datang untuk melapor diri pada 15 November 2009. Selepas mengangkat ikrar perkhidmatan awam. Menandatangani Akujanji dan akta rahsia rasmi, pegawai berkenaan diberi arahan untuk bertugas disebuah jabatan negeri.

Sebaik sahaja melapur diri untuk bertugas, pegawai berkenaan memberitahu bahawa beliau memohon cuti untuk menghadiri peperiksaan di sebuah Universiti di Utara Tanah Air. Maka terdedahlah segalanya bahawa pegawai tersebut sebenarnya seorang mahasiswi. Semasa memohon jawatan dengan Seruhanjaya Perkhidmatan Negeri beliau sedang belajar. Skim yang dipohon memerlukan syarat kelayakan SPM sahaja. Nasib beliau baik ia ditawarkan jawatan dalam gred 17.

Boleh atau tidak ketua jabatan memberi kelulusan kepada pegawai ini untuk menghadiri peperiksaan yang akan dihadapi nya untuk tempuh satu minggu. Bagaimana pula dengan pengajiannya di Universiti. Dilema pengawai berkenaan adalah kelayakan cuti rehat pada tahun ini adalah 2 hari sahaja. Apakah pelajar ini masih boleh meneruskan pengajiannya di Universiti. Beliau hanya memerlukan masa selama 3 semerter lagi menamatkan pengajian diperingkat ijazah. Apakah keputusan pegawai ini untuk menerima jawatan tersebut merugikan peluang kerjaya beliau.

Oleh kerana peluang kerja begitu terhad sekarang walaupun memiliki sekeping ijazah mungkin pegawai ini membuat keputusan untuk bekerja terlebih dahulu. Selepas bekerja dengan kerajaan kemudian meletak jawatan untuk sambung belajar beliau tidak layak lagi untuk memasuki perkhidmatan awam buat kali kedua.

Sebenarnya pegawai diatas layak untuk mendapat cuti tanpa rekod untuk tujuan menghadiri peperiksaan. Perintah-perintah am (VI) Cuti tidak berekod para 44. Bahwa ketu jabatan boleh meluluskan cuti tidak berekod atas budi bicaranya sendiri untuk membolehkan seorang pegawai dibawah jagaannya memasuki sebarang peperiksaan yang dianggap oleh ketua jabatan boleh membaiki peluang hidup pegawai yang berkenaan. Cuti ini bolehlah dihadkan kepada hari yang diperlukan bagi peperiksaan itu sahaja.

Untuk meneruskan pengajiaan pegawai ini bolehlah memohon dengan universiti untuk menangguhkan pengajian untuk satu tempuh yang dibenarkan oleh Universiti. Jika pihak universiti membenarkan dalam tempuh sehingga pegawai ini disahkan dalam tempuh percubaan 1 hingga 3 tahun. Selepas disahkan dalam jawatan pegawai ini bolehlah memohon cuti belajar tanpa gaji bagi meneruskan pengajiannya.

Tiada ulasan: