Sabtu, November 07, 2009

Melayu diabad ke 21 Era Globalisasi dan ICT. Aku juga pejuang Agama Bangsa dan Tanah Air (Bahagian 11)

Kita semua perlu insaf, bahawa tiada apa yang dapat diwarisi oleh generasi akan datang, kalau kita terus cuai pada masa ini dan jika kita terus mengambil sikap tidak peduli. Malangnya nasib bangsaku.

Sedikit demi sedikit kita bertolak ansur. Mereka tolak, kita beransur. Kita hanya beransur untuk kepentingan diri dan individu. Kita gagal melihat gambaran besar kebinasaan yang kita sendiri bentuk. Kita gagal membentuk infrastruktur yang kukuh kerana kita hadir untuk menentukan nasib diri sendiri tanpa memikirkan mengenai bangsa kita sendiri. Apakah itu pejuang bangsa sejati?.

Kita gagal melihat asas mengapa kita perlu berjuang . Kita juga tidak mahu berkata dengan jujur dengan siapa yang sebenarnya hak - hak kita sekarang sedang berada.

Saban hari dalam perhimpunan raksasa. Kita terus didendangkan lagu perjuangan . Digesa untuk berjuang. Perjuangkan ketuanan Melayu. Ya itulah satu bentuk idealisme perjuangan bagi sebuah parti politik tetapi kita tidak ditentukan siapa saingan kita sebenarnya? . Pemimpin kita takut dan gentar untuk menuding telunjuk bagi pengikut mengenal siapa sebenarnya saingan kita.

Malaysia telah menjalankan satu sejarah dunia tentang toleransi. Itulah unsur tentang memberikan hak politik bumiputera begitu luas kepada orang bukan bumiputera yang mana tidak ada sebuah negeri pun di dunia ini yang memberi hak sedemikian rupa kepada mereka.

Mengapa bangsa bernama melayu itu begitu lemah. Apakah kerana namanya MELAYU kita dianggap lemah. Adakah takrif Melayu ( ME + LAYU) itu sendiri membawa maksud LAYU , atau LEMAH atau GAGAL?

Ingatlah firman Allah yang bermaksud "Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merobah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merobah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya; dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.”" Ar.Raad: 11”

Selama setengah abad kita berupaya mengendalikan pemerintahan negara kita secara aman dan dapat pula menerokai pembangunan dalam berbagai bidang. Dalam konteks bahawa negara kita mewarisi sifat kemajmukan masyarakat yang tidak ada taranya di dunia, ini merupakan satu-satunya 'success story' yang membanggakan.

Namun, ada tanda sebilangan kita sudah kehilangan fokus dan lupa usaha untuk mendapatkan kedudukan dalam kerajaan dan parti adalah soal sekunder, sebaliknya yang lebih penting dan utama dalam matlamat kita berorganisasi adalah membela nasib agama, bangsa dan tanahair ( alif, ba , ta ). Alif – Agama. Ba – Bangsa dan ta – Tanah air. Perjuangan yang berpaksikan agama bangsa dan Tanah Air adalah perjuangan yang mempunyai jati diri.

Masihkan kita ingat pemimpin sebelum ini pernah bersajak tentang perjuangan perjuangan masih belum selesai !. Kemiskinan masih ketara di lingkungan Melayu di Malaysia. Penagihan dadah paling ramai juga dikalangan bangsa melayu. Begitu juga kenyataan Timbalan Menteri Luar, Senator A. Kohilan Pillay pada 3 Nov.2009 di Parlimen bahawa seramai 1,265 rakyat Malaysia terutama gadis kini meringkuk dalam penjara di luar negara kerana terlibat dengan pelbagai kegiatan jenayah.

Daripada jumlah itu, kira-kira 44 peratus terbabit dalam kes berkaitan dadah dengan kebanyakannya menjadi mangsa sindiket antarabangsa. Timbalan Menteri Luar, Senator A. Kohilan Pillay berkata, statistik menunjukkan kebanyakan mereka terdiri daripada gadis-gadis tempatan yang berpendidikan tinggi. Katanya, mereka dijanjikan dengan gaji mencecah AS$3,500 (RM11,900) untuk melaksanakan misi menghantar ‘barang’ yang sebenarnya adalah dadah.“Mereka menjadi ‘gadis kurier’ untuk menghantar bekalan dadah ke sesebuah negara dengan bayaran tertentu sejurus misi selesai. “Ia didorong kerana sifat tamak mereka untuk mendapatkan wang dengan cepat,” ujar beliau ketika ditemui Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.

Walau pun tidak dijelaskan bangsa mana yang ramai terlibat. Sesungguhnya saya bimbang bahawa ia adalah bangsa Melayu. Salah siapa semua ini terjadi. Kegagalan siapa perkara ini terjadi. Perjuangan siapa yang belum selesai. (bersambung)

Tiada ulasan: