Isnin, Oktober 19, 2009

Lima kriteria dalam penilaian oleh penal untuk kenaikan pangkat

Pengerusi penal yang menemuduga kenaikan pangkat memaklumkan bahawa terdapat lima kreateria yang diambil kira untuk melayakkan seorang pegawai itu dinaikkan pangkat. Kreateria tersesebut ialah merit, kekanan, diterima oleh semua pihak, integriti dan kesetiaan.

Penilaian yang dibuat bergantung kepada penal untuk membuat keputusan. Sebagai penal penilai yang berpengalaman sudah tentu tahu menilai dalam membuat keputusannya. Oleh kerana semua calon yang ditemuduga tealh dikenali oleh setiap ahli penal maka tidaklah sukar bagi mereka dalam membuat pilihannya. Soal keputusan tersebut tepat atau tidak itu perkara kedua kerana ia adalah perkara yang subjektif. Oleh kerana ia adalah subjektif maka ia sukar untuk mengelakan sentimen kemanusiaan. Perkara-perkara yang berkaitan dengan sifat manusia itu sendiri terkadang dipengaruhi oleh unsur kroni dan sebagainya.

Ramai pemimpin yang bercakap soal meritokrasi atau merit tetapi mereka masih belum dapat menjelaskan apakah ukuran sebenar merit dalam penilai pegawai untuk dinaikkan pangkat itu. Jangan “meeriit” sudahlah. Kerana meeriit dengan boss pegawai jadi yes men. OK boss. Hentam sajalah labu!. Kalau tak ikut “ takut meeriit, pulak. Boss tak nampak buat kerja. Apakah itu yang dikatakan merit ?

Faktor seniority atau kekananan juga jangan diabaikan. Jika faktor ini diabaikan akan menyebabkan rasa tidak puas hati. Orang senior bukan tidak bagus tetapi mungkin nasib kurang baik kerana tidak berpeluang untuk diuji. Macam batu permata juga kalau tidak diuji sukar untuk ditentukan sama ada ia berlian atau atau permata biasa. Secara kebetulan seorang itu mengetuai satu jabatan yang berkaitan dengan sukan dan telah menjadi juara. Tidaklah kejuaraan tersebut kerana hebatnya pegawai tersebut. Kalau orang lain pun berpeluang duduk disitu natijah yang sama juga akan diperolehi.

Keboleh terimaan oleh semua pihak khususnya kepimpinan politik. Jika orang politik tidak boleh terima bagus mana pun pegawai berkenaan ia akan dianggap bermasalah sedangkan beliau sebenarnya mengamalkan konsep nutrality atau bekecuali serta melaksanankan tugas menurut prosedur yang ada. Melaksanakan tugas mengikut sempadan pentadbiran. Cuma kadang-kadang bercanggah dengan selera orang-orang tertentu serta tidak memihak untuk menjaga kepentingannya. Maka ia dikatakan tida aseptable.

Dalam apa jua keadaan soal integriti sangat wajar ia diutamakan dalam menilai pegawai untuk dinaikkan pangkat. Sepatutnya perkara ini diletak dalam kriteria nombor wahid. Namun begitu terkadang ia dilihat seolah-olah dikesampingkan sahaja. Sedangkan anak buah tahu sendiri tahu sejauh mana integritinya boss-boss mereka. Namun mereka-mereka ini tetap juga dinaikan pangkat.

Satu lagi kriateria untuk kenaikan pagkat ialah loyal. Kesetiaan kepada organisasi diambil kira. Tapi jika hanya kesetiaan kepada boss apakah ia juga dianggap loyal. Bagaimana nak nilai perkara-perkara sebegini.

Janganlah kecewa jika anda tidak dinaikan pangkat kerana tidak memenuhi lima kriteria ini. Cukuplah anda bekerja dengan penuh ikhlas supaya Allah naikan pangkat anda di akhirat kelak.

Tiada ulasan: