Isnin, Oktober 12, 2009

Orang baru tidak hormat orang lama

Orang baru tidak hormat orang lama. Pegawai baru tidak hormat pegawai lama. Junior tidak hormat senior. Orang muda tidak hormat orang tua. Anak tidak hormat ibu-bapa. Orang yang dipimpin tidak hormat kepada pemimpin. Dalam menterjemahkan rasa hormat-menghormati, menghargai dan memuliakan seseorang dan institusi sosial dengan memberi layanan yang bersopan. Menunjukkan rasa hormat kepada golongan yang tersebut dengan memberi layanan yang baik.

Nilai amat berkait-rapat dengan budaya. Nilai itu sudah pasti berbeza antara sesebuah masyarakat dengan masyarakat yang lain. Begitupun, nilai yang dikongsi oleh setiap manusia untuk hidup harmoni adalah menghormati perbezaan yamg wujud antara satu-sama lain. Saya mula menilai bahawa, jika nilai hormat menghormati, toleransi, sabar, penyayang dan sebagainya, tidak lagi ada di dalam diri manusia, apakah mereka ini layak dipanggil manusia yang bertamadun?Apakah mereka menyangkakan bahawa kemodenan itu adalah dengan adanya kecanggihan material, pangkat dan darjat.

Nilai Murni orang melayu adalah Islam, nilah kelebihan agama yang bernama Islam. Sejarah menceritakan bahawa dahulunya orang di tanah Melayu menganut agama yang agak keras nilainya. Tetapi selepas kehadiran Islam di jiwa orang-orang Melayu, masyarakat di tanah Melayu telah berubah 360 darjah! Inilah nilai yang masih lagi bertahan di dada-dada orang Melayu dan masih lagi dipertahankan.

Jangan kita keliru dengan kaca dan permata. Jangan kita gadaikan nilai emas yang kita ada kepada kemurahan pembangunan yang merosakkan jatidiri serta nilai manusiawi kita. bersyukur kerana kita kini memegang nilai yang sangat besar di dalam diri kita. Pertahankan dan sebarkan kepada manusia lain supaya menghargai, mempelajari serta mempraktikkan nilai yang bertunjangkan kepada agama, iaitu Islam.

Walaupun kita berada dizaman sains dan teknologi. Jangan kita jadi hamba kepada teknologi sebaliknya biarlah teknologi menjadi hamba kepada kita.'' Jangan kerana teknologi terhakisnya rasa hormat pada orang lain. Rasa hormat ditunjukkan melalui cara kita berbahasa dengan orang lain. Kerana bahasa adalah medium untuk manusia berkongsi idea, pendapat dan perasaan. Bahasa termasuklah bahasa secara lisan dan bukan lisan seperti gerak badan dan tulisan.

Jika orang bercakap kita buat acuh tak acuh layan tak layan itu tidak hormat namanya. Apatah lagi jika orang yang lebih dewasa daripada kita. Amatlah tidak wajar sekiranya dalam mesyuarat kita sebuk menjawat message. Macamlah message tu tak boleh tunggu hingga habis mesyuarat. Demikian juga bila sedang bercakap dengan ketua kita, tiba-tiba telefon berbunyi kita tinggalkan boss kita utamakan panggilan telefon, juga tidak sopan namanya.

Demikian rungutan oarang lama terhadap pegawai-pegawai kerajaan yang baru berkhidmat hari ini. Katanya tidak ada rasa hormat langsung pada mereka. Kerja tahu mengarah sahaja. Tidak macam dahulu walau berjawatan lebih tinggi tetapi tahu menghormati orang bawahan.

Tiada ulasan: