Rabu, Oktober 28, 2009

Mengurus masalah. Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu mengurus masalah

Manusia tidak boleh ditegur. Manusia tidak boleh dibandingkan dengan orang lain dan manusia tidak boleh diajar. Jika ditegur dia akan melenting. Jika diajar dia akan marah dan bila dibandingkan dengan orang dia akan memnyingga.Itulah sifat buruk yang ada pada manusia.

Buruk benar perangai manusia. Jenis manusia seperti ini adalah jenis yang sama spesis sepertimana pepatah mengatakan "cerdik tak boleh diikut bodoh tidak boleh diajar". Bodoh sombonglah namanya. Gongnya tidak tentu fasal. Buat ikut suka dia sahaja. Peraturan dan undang-undang dicampak belakang. Bagi manusia begini matlamat menghalalkan cara.Halal haram peduli apa asalkan matlamat tercapai. Semuanya sapu.

Kehidupan manusia tidak pernah sunyi dari masalah. Jika tidak ada masalah bukan manusia namanya. Hanya manusia yang mampu mengurus masalah sahaja yang boleh berjaya. Orang gagal adalah kerana mereka tidak mampu mengurus masalah. Justeru itu ia akan terus ditimpa masalah dari satu masalah ke masalah yang lain pula.

Sepatutnya umat islam menjadi manusia yang paling cemerlang. Sekurang-kurangnya kita diseru untuk cemerlang lima kali sehari bila azan dilaungkan setiap waktu solat. Sebab tidak mampu menguruskan masalah maka kita tidak mampu untuk merealisasikan kecemerlangan diri. Jika dia seorang anak dia tidak menjadi anak cemerlang yang menjadi kebabangaan ibu bapa . Jika dia sebagai ibu atau bapa maka dia tidak menjadi idola atau wira kepada anak-anaknya. Anak-anak menjadikan artis sebagai idola hidupnya.

Jika dia seorang pekerja, ia juga tidak mampu menjadi pekerja cemerlang. Mengapa ini semua terjadi?. Tidak lain tidak bukan kerana ia tidak mampu mengurus masalah yang dihadapi.

Alasan mudah yang diberi adalah kerana tidak cukup masa. tak dang kata orang Terengganu. Mengapa tak cukup masa?. Ini adalah kerana tidak mampu mengurus masa dengan baik. Kegagalan juga kerana tidak cekap dalam time management.

Tiada ulasan: