Rabu, Oktober 14, 2009

Pengurusan ad-hoc ala-ala temasyar sukan

Melaksanakan Budaya Kerja Cakna Rakyat adalah terjemahan kepada dasar “Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan”, Kerajaan memerlukan sektor awam yang responsif, mesra, berbudi bahasa, berintegriti dan berakauntabiliti untuk memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat. Justeru itu, pengurusan secara ad-hoc ala-ala temasyar sukan tidak mampu mengembalikan maruah perkhidmatan awam yang dipandang negetif oleh rakyat. Dalam memperkatakan corak sistem penyampaian kerajaan dari kaca mata rakyat, rata-rata rakyat melihat bahawa sektor awam merupakan sektor yang jumud, kaku, lembab dan tidak bermaya. Ini adalah kerana banyaknya birokrasi dalam sistem penyampaian kerajaan. Kakitangan yang tidak cekap , banyak bercakap dari bekerja. Banyak merungut dari melaksanakan tugas. Tolak menolak adalah amalan biasa dalam sistem penyampaian kerajaan. Bila ada isu yang diperkatakan budaya bangau oh bangau menjadi budaya yang diwajibkan. Masing-masing salah menyalah diantara satu dengan yang lain.

Pernah suatu ketika dahulu semasa berada di Pejabat Tanah, mengkaji proses kerja atau carta alir permohonan tanah. Aliran kerja atau fail satu permohonan tanah terpaksa melalui kerenah birokrasi bergerak dari satu meja kemeja pegawai sebelum permohonan tanah diluluskan. Permohonan tersebut terpaksa melalui 27 buah meja. Dan ianya mengambil masa bertahun-tahun untuk diluluskan. Kadang kala terdapat kes dimana pemohon telah meninggal dunia barulah permohonan tersebut diluluskan.

Sikap ketidak caknaan ketua jabatan telah menimbulkan keluh kesah kepada rakyat. Rakyat mengharapkan kakitangan berkhidmat dengan cekap dan berkesan. Namun begitu budaya kerja ad-hoc atau ala temasyar sukan menjadi kekangan kepada sistem penyampaian kerajaan. Setiap ketua jabatan hendaklah turun padang dan melihat bagaimana cara anak buahnya bekerja. Jangan hanya mendengar lapuran dari orang yang hampir dengan kita sahaja. Kita tidak mahu lagi mendegar keluhan kakitangan mengatakan bosnya tidak turun padang dan melihat ia bekerja diperingkat bawah. Anugerah khidmat cemerlang diberi kepada PA Bos dan driver bos sahaja. Kalaulah keluhan ini tidak benar, masakan seorang pesara datang kepejabat saya, dan menangis. Katanya selama dia bekerja lebih daripada 20 tahun di sebuah jabatan tidak pernah mendapat anugerah khidmat cemerlang, kerana bekerja jauh dari bos dan bos tidak pernah turun padang melihat ia bekerja. Pegawai yang rapat dengan bos baru dua tiga tahun bekerja telah dapat anugerah khidmat cemerlang.

Bila sebuah jabatan hendak masuk bertanding dalam apa-apa pertandingan mulalah budaya pengurusan ad-hoc dilaksanakan. Perkara yang tiada diadakan, macam-macam direkanya untuk tunjukkan pada penal penilai bahawa pengurusan yang dibuatnya cekap dan berkesan. Bila menang pertandingan ketua dapat pujian bahawa pengurusannya cekap dan berkesan. Hakikatnya semua orang tahu bahawa budaya pengurusan yang dilaksanakan adalah budaya ad-hoc atau budaya temasyar sukan. Sekali nak bertanding riuh rendah, gegak gumpita bunyinya untuk melaksanakan sesuatu, habis bertanding senyap sepi.

Tiada ulasan: