Selasa, Oktober 27, 2009

Memahami konsep “ SATU MALAYSIA : RAKYAT DIDAHULUKAN, PENCAPAIAN DIUTAMAKAN ” dalam konteks perkhidmatan awam

Prinsip Utama dalam konsep 1Malaysia ialah Kebersamaan(togetherness) dan Kekitaan (sense of belonging)

Rakyat didahulukan:

Bermakna tidak ada rakyat yang terpinggir atau tercicir dari mendapat perkhidmatan kerajaan. Setiap rakyat mendapat peluang dan berpotensi untuk dibangunkan sebagai modal insan yang berharga dan bernilai. Ia seharusnya mendapat hak yang sama rata. Perkhidmatan yang mesra diberi kepada setiap rakyat tanpa memilih bulu. Aktiviti dan program yang dilaksanakan seharusnya memberi penekanan kepada keperluan rakyat. Dalam melaksanakan sistem penyampaian kerajaan penjawat awam seharusnya memahami masalah rakyat. Mengenalpasti kekangan dan kesulitan rakyat. Ini dapat dilakukan dengan mempermudahkan prosedia yang ada. Asas kepada rakyat didahulukan adalah mewujudkan perpaduan dan keharmonian negara.

Pencapaian diutamakan:

Adalah untuk melahirkan masyarakat unggul (precise society) Bagi melaksanakan konsep ini maka setiap program dan aktiviti yang dibuat seharusnya mementingkan kualiti bukan hanya kuantiti. Kejayaan sesuatu projek hendaklah berasaskan outcome bukannya output semata-mata. Budaya kerja cemerlang hendaklah diamalkan disetiap lapisan perkhidmatan. Sistem penyampaian hendaklah diperbaiki dan dipertingkatkan dari masa kesemasa.

Budaya kerja yang mementingkan Kualiti hendaklah dilihat dari sudut Business Like, ia itu budaya dalam melaksanakan kerja yang tidak mementingkan protokol. Budaya ketepat masa hendaklah menjadi keutamaan. Budaya korporat yang diamalkan dijelmakan dengan begitu rupa dan jelas. Masalah rakyat dan pelanggan hendaklah diselesaikan dengan cepat. Setiap anggota yang terlibat hendaklan mesra denagan semua lapisan masyarakat. Pamirkan keceriaan dan kerampilan semasa memberi perkhidmatan. Pemimpin hendaklah membuat keputusan yang cekap dan pantas.

Kejayaan yang hendak dicapai adalah berasaskan outcome bukan output semata-mata . Contohnya dalam melaksanakan dasar pendidikan kejayaan bukanlah berasaskan bilangan sekolah yang dapat dibina tetapi kecemerlangan pelajar yang mendapat kejayaan. Amalan Budaya Kerja Cemerlang oleh penjawat awam adalah untuk meninggikan mutu perkhidmatan. Bekerja dengan penuh tanggung jawab, berusaha mengikis sikap mementingkan diri sendiri. Berkhidmat dengan penuh muhibah dan kemesraan. Bekerja kearah memajukan pemikiran rakyat dan pembangunan negara seta berpegang teguh kepada ajaran agama. Budaya kecemerlaganini telah pun dikrarkan oleh setiap penjawat awam.

Sistem Penyampaian kerajaan (Delivery System) hendaklah dipertingkatkan dari masa kesmasa sesuai dengan perubahan masa. Perlaksanaan sistem penyampaian yang lebih cepat, cekap dan tepat.

Tiada ulasan: