Banyak dibahaskan tentang penggunaan bahasa pengantar dalam subjek di sekolah. Umumnya ada bersetuju dan membantah. Status sekarang bahasa Inggeris dalam mata pelajaran sains dan mathematics diajar dalam bahasa Inggeris sedang dilaksanakan. Keputusan yang diperolehi dalam peperiksaan UPSR, PMR dan juga SPM telah menunjukkan ada yang lulus dan ada yang gagal.
Penggunaan bahasa Inggeris tidak menampakkan kekurangan dan tidak membebankan pelajar kerana Media rata-rata mempamirkan keputusan pelajar dan memberi testimonial kecermelangan pelajar yang berjaya sahaja. Media langsung tidak mendedahkan dan mengambil testimonial daripada pelajar yang tidak cemerlang disebabkan penggunaan bahasa Inggeris.
Bukan setakat peringkat sekolah sahaja yang mengagungkan Bahasa Inggeris tetapi juga di Universiti-Universiti turut sama dan yang lebih malang Universiti yang objektif penubuhannya berteraskan dan patut MENDAULATKAN BAHASA MALAYSIA turut sama berbangga menggunakan pengantar Bahasa Inggeris. Kelemahan pencapaian dalam peperiksaan langsung tidak di tonjolkan akibat penggunaan Bahasa Inggeris telah dikaburi oleh pencapaian yang ditonjolkan. Disekolah-sekolah ghairah Guru Besar dan Guru-Guru melaporkan jumlah pelajar yang mendapat mendapatkan A dalam mata pelajaran. Walhal ramai ramai pelajar yang kecundang tidak diumumkan dan jumlahnya lebih ramai berbanding dengan yang tidak mendapat 5A bagi UPSR, 8A bagi PMR dan sekurang-kurangnya 9A bagi SPM.
Boleh dikatakan bagi sekolah yang bukan elite atau terpilih jumlahnya adalah boleh dikatakan dibawah 30% daripada pelajarnya kecundang. Kegagalan pelajar ini perlu dititikberatkan atau diberi sebab adakan kerana penggunaan pengantar Bahasa Inggeris. Atau jika pengantar Bahasa Melayu pencapaiannya meningkat???.Bolehkah kita membuat kesimpulan bahawa jika bahasa pengantarnya Bahasa Malaysia pencapaianya lebih baik???. Kalau diajar dalam bahasa Malaysia mengenai dengan tatacara menanam pokok dan penjagaaannya dan dapat difahami dengan baik kerana seseorang itu telah memahami Bahasa Malaysia, maka adalah lebih mudah belajar satu perkara dalam satu masa (tatacara penanaman pokok dan penjagaan) daripada belajar dua perkara dalam satu masa iaitu Bahasa Inggeris dan tatacara menanam pokok dan penjagaan.
Persoalannya kalu dibuat ujian ( andaian tahap IQ sama) yang mana lebih mudah lulus dengan cemerlang????Penulis tidak bercadang untuk mengatakan tidak penting Bahasa Inggeris. Cuma mencadangkan pilihan diberi kepada pelajar samaada meneruskan pelajaran dalam bahasa Malaysia atau Inggeris daripada tahun pertama sehingga ke Universiti. Penting di sini ialah kita memperbanyakkan dan meningkatkan bilangan warga yang mempunyai pendidikan yang tinggi. Percayalah ramai yang tercicir ke menara gading kerana masalah Bahasa terutama penduduk di luar bandar kerana gagal menguasai Bahasa Inggeris. Itu belum mengambilkira mereka yang bijak tetapi "takut" untuk melanjutkan pelajaran kerana gagal untuk menguasai Bahasa Inggeris.
Asakkan ilmu dengan bahasa yang mudah difahami. Apabila penuh......dan sudah difahami maka ajarlah bahasa apa sekali pun pasti Ilmu yang telah diperolehi samaada sains, mathematik, bidang angkawasan dapat dipindahkan dalam apa jua bahasa. Tidak salah selepas berjaya dalam mengenggam ijazah dalama Bahasa Melayu dan SELEPAS ITU masuk kelas intensif Bahasa Inggeris selama 2 tahun...... pasti dapat menguasai Bahasa Inggeris. Adakah cara ini akan mengurangkan.... kewibawaan???. Cukuplah kita telah "merosakkan dan mencicirkan" pelajar cemerlang dalam semua bidang tetapi disebabkan diajar dalam Bahasa Inggeris mereka ini tercicir... cubalah kalu seorang yang fasih dan alim dalam Islam tetapi tak fasih Bahasa Inggeris disuruh jawap soalan dalam Bahasa Inggeris maka keputusannya jawapan yang diberi mengambarkan dia seorang jahillllllll. Apakah ini memberi gambaran yang sebenar?. Jadi jangan memperdagangkan pelajar yang cerdik tetapi tercicir akibat bahasa..Inggeris.
ehsan rahmatranie
Tiada ulasan:
Catat Ulasan