Ahad, April 27, 2008

Perjumpaan Dato' Ahmad Said dengan Ketua Jabatan di INTAN

KEMAMAN 27 April 2008 Majlis perjumpaan YAB Dato’ Ahmad Said Menteri Besar Terengganu dengan Ketua-ketua Jabatan Persekutuan dan Negeri telah diadakan di INTAN Kampus Wilayah Timur (INTIM) Turut hadir YB Dato’ Mokhtar Nong Setiausaha Kerajaan Negeri dan Pengarah INTAN Malaysia. Ketika menyampaikan ucapan aluan Dr Mohamad Hamzah memaklumkan bahawa INTAN bersedia melatih sumber manusia sesuai dengan hasrat Perdana Menteri untuk meningkatkan modal insan begitu juga dalam melaksanakan program dibawah ECER INTAN bersedia memberi apa juga bentuk sumbangan yang diperlukan oleh kerajaan negeri.

Dalam ucapan nya YAB Menteri Besar mengucapkan terima kasih kepada pihak INTAN yang menguruskan perjumpaan ini dengan hasrat apa yang baik dapat dikongsi bersama dan mana-mana yang kurang dapat ditambah baikan untuk kepentingan rakyat negeri Terengganu.

YAB Menteri Besar mengingatkan ketua-ketua jabatan bahawa perkhidmatan kita adalah untuk rakyat dan rakyat berhak menilai kita. Bila rakyat menilai orang politik kena terima hakikat penilaian itu diterjemahkan dalam kertas undi yang kadang-kadang tak sampai 5 tahun. Bila perubahan kerajaan dasar pun berubah dan ini akan menyusahkan pegawai-pegawai kerajaan. Oleh itu orang politik sebagai pemerintah dan pegawai kerajaan sebagai pelaksana dasar perlu berjalan seiring dengan kerajaan yang memerintah.

Dalam pentadbiran kerajaan banyak slogan yang diperkenalkan. Slogan ini tidak lain adalah untuk mempercepatkan pembangunan. Tetapi apa yang lebih penting adalah disiplin. Sebab itu kursus yang pernah dihadiri seperti di Korea lebih mementinkan disiplin. Kerana tanpa disiplin kita tidak dapat membentuk pentadbiran yang cekap dan berkesan. Dalam ilmu pengurusan terdapat 4 perkara asas iaitu Man, Money, Mesin dan Method. Manusia adalah yang paling penting kerana jika manusia tidak berfungsi dengan baik yang lain tidak berperanan lagi.

Oleh itu kita perlu membuat perubahan. Jika tidak mahu berubah persekitaran tetap akan berubah. Orang yang tidak mahu berubah akan ketinggalan. Pada saya bagi mengubah rakyat disiplin sangat penting . Beliau mengigatkan dalam menguruskan majlis program yang diatur jangan terlalu lama waktu menunggu, kadang-kadang sehingga setengah jam , ini cukup lama . Dalam masa setengah jam macam-macam perkara boleh dibuat. Oleh itu pada masa akan dating masa menunggu hendaklah 16 minit sahaja. Jangan lagi ada peribahasa jam melayu, kerana ini adalah penghinaan kepada orang melayu.

Perancangan program perlu dilaksanakan dan diatur sebegitu rupa. Teguran audit diatas perkara yang sama setiap tahun seolah olah ketua jabatan tidak ambil peduli. Jawapan audit diserahkan pada ketua keran sahaja.

Beliau sekali lagi mengigatkan supaya kita focus dalam melaksanakan tugas dan tanggung jawab kita. Kita kakitangan kerajaan kena berhati-hati fikir banyak kali. Kerja dgn penuh tanggung jawab. Jangan bawa penyakit ditempat kerja pastikan setiap kaki tangan berintegriti dan berdisiplin. . Disiplin tempat kerja kena dijadi budaya. Orang merokok tiada disiplin. Menjaga kebersihan juga suatu disiplin. Kita jangan tamak, sikap perlu diperbetulkan. Kita bukan sahaja kena jadi seorang ketua yang biak tetapi kita juga sebagai srorang pendidik. Kes-kes vendelism adalah tanggong jawab bersama . Kena tanamkan dalam pemikiran kita bahawa setiap yang kita buat untuk rakyat adalah ibadat. Laksanakan kerja dengan semangat berpasukan kerana ia adalah yang terbaik. Dalam persaingan kita kena wujudkan persaingan yang sihat. Jika orang sangka kita tidak bagus kita kena buktikan sebaliknya. Tidak seperti yang orang sangka terhadap kita. Oleh itu kita kena ubah mindset rakyat Terengganu kalau kita hendak maju. Mindset seseorang itu boleh mengubah segalanya termasuk budaya. Manusia boleh merancang tapi perancangan Allah adalah lebih baik. Baca alquran dan fahami alquran untuk digunakan dan diterjemahkan mengikut sesesuaian dan perlaksanaan dizaman ini. Pengajarannya harus difahami sesuai dengan perkembangan sains dan teknologi. YAB menteri Besar yakin dasar Perdana Menteri untuk meningkatkan modal insan.

Kita kena merakyatkan pentadbiran . Kita memimpin dan melaksanakan pentadbiran adalah untuk rakyat. Kita telus dan kita juga mahu orang lain juga telus dengan kita. Kita malu mempunyai Negeri yang kaya tetapi rakyat miskin. Mungkin angka tidak betul. Tetapi kita perlu melaksanakan pembangunan yang dirasai dan dinikmati oleh rakyat. Tiada gunanya pembangunan, jika akhirnya rakyat menolak kita. Tujuan pembangunan adalah untuk rakyat bukan untuk bermegah-megah... Kita perlu berubah untuk jadi terbaik. Pendapatan rakyat perlu ditambah melalui program yang dilaksanakan. Kita menuntut royalti hak kita . Biarlah perdana menteri marah asalkan rakyat tidak marah. Tidak ada gunanya mengali muara sungai dengan belanja hamper 500 juta tetapi rakyat tidak merasai nikmatnya. Kerajaan pusat juga kena telus berapa duit kita yang ada, kita mahukan penjelasan katanya. Untuk rakyat saya sanggup kena marah . YAB Menteri Besar sekali lagi memberi jaminan perkhidmatan yang terbaik akan terus diberi pengiktirafan.

Tiada ulasan: