Selasa, April 15, 2008

Isteri Cerminan Suami

"Biarlah saya menjadi cermin kamu. Tahukah kamu betapa hebatnya diri mu ini?. Jika kamu tidak yakin jumpa dan tanyalah saya dan saya akan beritahu. Sekiranya saya perlu memecahkan setiap cermin dirumah kita ini, saya akan lakukan agar kamu percaya pada saya. Mulai sekarang saya adalah cermin kamu wahai suamiku". Itulah ungkapan seorang isteri sollehah.
Hebat itu lah peranan isteri terhadap suami tercinta kerana maruah suami adalah cerminan isteri. Maka dengan itu isteri jangan sekali-kali menghilangkan harga diri suami. Menceritakan kelemahan suami pada orang lain adalah tidak wajar samasekali walaupun pada keluarga sendiri.
Sebenarnya ego seorang suami terlalu rapuh. Apatah lagi jika diperlekeh oleh isteri sendiri . Jangan sesekali anda mentertawakan suami anda. Mendedahkan kekurangan suami anda pada khalayak ramai adalah tidak wajar walaupun perkara itu melucukan atau untuk gurauan sahaja.
Sebagai isteri perlu menekankan kejayaan suami di khalayak ramai ramai. Ini kerana kaum lelaki sejak kecil sudah didedahkan dengan suasana persaingan. Sebab itulah kaum lelaki tidak suka dimalukan dikhalayak ramai. Dimalukan bermakna ia telah menempuh kegagalan dan menjejaskan identiti mereka dan mematikan ego mereka.
Sebaliknya pula suami seharusnya membantu meningkatkan keyakinan diri isteri. Ini dapat mengurangkan konflik dan meningkatkan kemesraan dan keharmonian rumah tangga. suami menyediakan landasan untuk isteri berdiri dan berlari. kekuatan isteri berada disebalik kekuatan suami. Suami isteri perlu saling bantu membantu.

Tiada ulasan: