Selasa, April 22, 2008

Menjana Perubahan - Ubah Diri sendiri Dahulu

Kalau anda berfikir untuk berubah atau membuat sesuatu perubahan dalam hidup anda . Mulakan dengan membuat perubahan pada diri anda terlebih dahulu. Jangan diharapkan sangat untuk orang lain akan berubah sepertimana yang anda fikirkan. Hatta orang yang paling kita sayang pun sukar untuk berubah . Oleh itu untuk menjana perubahan anda boleh ubah diri anda sendiri.
Jangan salahkan orang lain jika sesuatu yang buruk berlaku kepada anda. Jika business anda jatuh, anda mengatakan ada orang dengki dan menggunakan ilmu hitam kepada anda. Pasaran saham jatuh anda salahkan spekulasi yang menyebabkan saham jatuh di pasaran. Projek perumahan terbengkalai, disalahkan developer. Pada suatu sudut memanglah ada sebab musababnya, tetapi dari sudut diri anda sendiri, tiada gunanya anda menyalahkan orang lain dan sedangkan anda terus terperuk dalam posisi yang sama. Andai kata semua orang mengatakan anda sombong. Apa guna kalau anda marahkan orang yang mengatakan anda sombong . Ubahlah diri anda sendiri, mulakan dengan senyuman dan beri salam pada orang yang kita bertemu, mesti orang akan kata anda peramah
Perbaiki diri anda dari masa ke masa . Katakanlah anda sebagai juru jual, 10 orang yang anda jumpa, semuanya menolak barangan yang anda tawarkan . Jangan salahkan orang lain, cuba anda kaji balik approach jualan anda macam mana. Adakah anda paksa orang beli produk yang anda jual, atau pun anda tuduh dia macam-macam kerana tidak mahu menolong anda. Seharusnya anda kenal klien anda dahulu, kehendak dia, keperluan dia, dari terus blame potential client yang buat rejection? dan kita perbaiki approach sales kita yang lebih sesuai dgn prospect.
Perkara yang paling selalu berlaku, bila anda sesak hujung bulan, kita selalu kata gaji kecil. marah dengan majikan, marah dengan kerajaan sedangkan, sebab yang paling utama anda tidak pernah pernah planing perbelanjaan anda dengan bijak. Kalau harga barangan meningkat tidak menjadi masalah besar kerana anda boleh adjust budget anda semula, perit tu memang perit, tapi bayangkan orang yang tak pernah plan budget langsung?
Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum kalau dia sendiri tidak mengubahnya.
for things to change, you must change first . Sebabnya yang kita nak ubah dan majukan adalah diri sendiri bukannya orang lain .

Tiada ulasan: