Ahad, April 20, 2008

Minda Cemerlang Organisasi Terbilang

Membina minda cemerlang seseorang itu perlukan persediaan dari segi fizikal dan mental. Kemahiran diri perlu dipertingkatkan. Persediaan psikologi dapat menangani perubahan-perubahan yang berlaku. Kita bukan dilahirkan untuk gagal tetapi kita dilahirkan untuk berjaya cemerlang dan terbilang. Tetapi terkadang-kadang ia tidak sedar kemampuannya untuk berjaya.
Persepsi tidak menggambarkan potensi sebenar anda. Anda perlu sedar bahawa potensi anda untuk berjaya adalah lebih tinggi daripada apa yang anda sangkakan selama ini. Anda sebenarnya tidak sepertimana yang orang fikirkan.
Ciri-ciri individu yang berminda cemerlang
Komitmen yang tinggi dan berkeupayaan mendorong dirinya sendiri. Individu yang cemerlang mestilah mempunyai motivasi kerja marathonic. Ia itu sentiasa bermotivasi dalam melaksanakan kerja. Untuk itu ia hendaklah mempunyai disiplin kerja yang tinggi. Disamping mempunyai dorongan self-expression yang tinggi dan dorongan interaksi-sosial yang tinggi.
Inisiatif Kerajaan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.
Sejak sekian lama kerajaan telah memperkenalkan berbagai program untuk meningkatkan kualiti dalam perkhidmatan awam. Diantaranya ialah Total Quality Management System (TQM), Piagam Pelanggan, Kumpulan Meningkatkan Mutu Kerja (KMK), Manual Prosedur Kerja dan Fail Meja serta program-program ICT.
Usaha terkini adalah untuk mengurangkan karenah birokrasi dan penambahbaikan sistem penyampaian perkhidmatan kepada orang ramai. Sistem penyampaian
Cabaran
Cabaran utama dalam perkhidmatan awam adalah untuk menukar mindset pegawai kepada minda kelas pertama. Untuk menjadi pegawai minda kelas pertama seorang itu perlu menukar cara bekerja dari rutin kepada pekerja yang berpengetahuan (knowledge workers). Menjadi seorang yang kreatif dan inovatif dalam menangani cabaran-cabaran baru. Pekerja berpengetahuan mampu meramal perubahan-perubahan yang bakal berlaku, berani membuat pertimbangan dan keputusan, sanggup mengambil risiko dapat mewujudkan semangat bekerja sebagai satu pasukan yang padu dan mantap
When it comes to mindset and action, hanya segelintir dari kita yang sanggup melakukannya. Orang-orang cemerlang ini, mereka bekerja lebih kuat dari biasa, takkan berhenti selagi matlamat mereka tak tercapai. Selagi itu, tak ramai orang di luar sana percaya dengan kuasa minda dan mengatakan kuasa minda ni 'crap', mengarut dan tahyul. Untuk menjadi seorang cemerlang, Anda hanya perlu tiru apa yang orang cemerlang sebelum ini buat. Konsep yang sama juga diaplikasikan jika anda mahu menjadi pekerja cemerlang.
Semua bermula dari hati dan minda. Jika hati Anda jujur ikhlas, saya percaya Anda boleh menarik kecemerlangan datang pada anda kerana itu adalah sikap orang-orang cemerlang. Semua orang-orang cemerlang rata-ratanya jujur, iklas. Orang-orang yang cemerlang tahu membezakan mana orang yang ada fokus dan orang yang tak ada fokus, barulah mereka sudi membantu, kalau tidak hanya akan merugikan masa mereka saja. Bila fokus, maknanya Anda sudah bersedia untuk merajinkan diri bekerja keras lebih dari biasa.
Untuk cemerlang anda perlu berusaha dan mengharapkan pertolongan Allah :-
*" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.........,kami lah hamba yang mengharap belas darimu ........Ya Allah jadikan lah kami hamba2 mu yang Bertaqwa......ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia,*

Tiada ulasan: