Ahad, April 20, 2008

Kelakuan dan perbuatan dalam membentuk minda kelas pertama

Mempamerkan tingkah laku positif dan berbudi bahasa dalam kehidupan. Mengamalkan nilai-nilai murni seperti ketulusan, kejujuran, integriti, adil, amanah, dan akauntabiliti. Mengamalkan sikap gigih, jati diri yang hebat serta menghayati pembelajaran sepanjang hayat.
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) jika kamu orang-orang yang beriman” (Ali Imran : 139)
Penjawat awam berminda kelas pertama adalah penjawat awam yang berilmu, memiliki kekuatan psikologi dan jati diri yang mantap, berbudaya kerja berprestasi tinggi, berintegriti, memiliki perwatakan dan keperibadian diri yang dihormati lagi disegani serta disempurnakan dengan amalan kerohanian yang berterusan.
“Barangsiapa berjalan atau mencari jalan buat menuntut ilmu, nescaya dimudahkan Allah Ta’ala baginya jalan ke syurga.” -Riwayat Muslim.
"..setiap dari kita, ada peranan yang perlu dilaksanakan bagi membangunkan negara ini. Walau apa jua bidang yang kita ceburi, laksanakanlah tugas yang digalas dengan penuh tanggungjawab, jujur, cekap dan berintegriti. Kita harus sentiasa berusaha untuk mencapai kejayaan yang tertinggi dan muncul sebagai yang terbaik agar dunia menghormati kita.." YAB Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi Perdana Menteri Malaysia
“Sesungguhnya Allah suka apabila seseorang daripada kamu melakukan sesuatu kerja, maka dia melakukannya dengan penuh ketelitian dan dengan sebaik-baiknya." (Hadis riwayat al-Baihaqi)
minda ialah manifestasi keatas maklum balas otak terhadap sesuatu perkara yang menuntut pemprosesan dalam satu-satu waktu tertentu... cth; keperluan kepada menjawab satu-satu masalah yang akan membuatkan otak meneroka sepenuhnya atas potensi memori kekal dan sementara yang telah ada pada otak.
Sebenarnya untuk jadi cemerlang cara mudah, Anda hanya perlu ikut apa yang orang cemerlang buat. Tiru perilaku mereka, tabiat mereka, mindset dan semangat mereka.

Tiada ulasan: